W dzisiejszym, ekspansywnym technologicznie świecie jesteśmy w pełni świadomi roli jaką odgrywają w naszym społeczeństwie urządzenia mobilne. Smartfony błyskawicznie odmieniły postrzeganie światowego biznesu, w tym także środowiska ecommerce, w ostatnich latach będącego co raz bardziej popularnym sposobem funkcjonowania rynku handlowego na urządzeniach mobilnych. Za nim jednak w pełni zrozumiemy symbiozę smartfonów z rynkiem ecommerce, zainteresujmy się wpierw historią urządzeń, które obecnie towarzyszą nam przez cały czas.

Historia smartfonów

Pierwszy smartfon, a raczej projekt nawiązujący swoim działaniem do dzisiejszych urządzeń, wyprodukowany został w 1992 roku, przez amerykańską firmę IBM, zajmującą się tworzeniem urządzeń elektronicznych. Simon, bo tak nazywał się pierwszy wyprodukowany na świecie smartfon był zdecydowanie rewolucją, i ogromnym skokiem w przód dla rozwoju urządzeń mobilnych. Łącząc funkcje zwykłego telefonu, pozwalającą na wykonywanie połączeń, oraz przenośnego komputera Palmtop umożliwiał wysyłanie e-maili, czy wiadomości SMS. Dziedzictwo jakie wykreował Simon do dzisiaj znajduje swoje miejsce w smartfonach z systemem Android lub iPhone.

historia smartfonów

Kolejnym wartym wymienienia przykładem rewolucyjnego smartfona jest z pewnością smartfon Blackberry, który z początku nie pozwalając na wykonywanie połączeń, służąc jedynie jako przenośny komunikator umożliwiający kontakt e-mail z innymi osobami. Blackberry widząc wysoki popyt na urządzenia telefoniczne posiadające dodatkowe funkcje, wypuściła w 2002 roku model Blackberry 5810, który w porównaniu z pierwszym modelem umożliwiał już wykonywanie połączeń.

Następnie warto wspomnieć także o rewolucji jaką przyniósł wydany w 2007 roku pierwszy smartfon z serii iPhone, który będąc dzieckiem pomysłu legendarnego Steve Jobsa zrewolucjonizował rynek urządzeń mobilnych, do dzisiaj konkurując z systemem operacyjnym Android, który po raz pierwszy wydany został w 2008 roku, aktualnie posiada niemal 3 miliardy aktywnych użytkowników.

Pomimo tak licznie opiewającej w nowe technologie historii smartfonów, musimy zastanowić się jaki jest ich wpływ na rynek ecommerce, i czy w ogóle jakikolwiek wpływ na wyżej wymieniony rynek istnieje?

Smartfony, a rynek ecommerce

Powstanie smartfonów spowodowało wiele zmian w branży informatycznej, która pracując wyłącznie na urządzeniach stacjonarnych, musiała pod napływem środowiska programistycznego dostosować się do nowych, wchodzących na rynek urządzeń. Przejrzyste, powiększone czcionki, czy potrzeba zamiany naszego smartfona w mobilną kartę kredytową, zastępując tym samym ciągłą potrzebę posiadania w swoim portfelu pieniędzy czy karty kredytowej to jedne z wielu aspektów tego, jak urządzenia mobilne zmieniają rynek światowy.

Pewnikiem jest ogromny wpływ jaki wywarły smartfony na ecommerce w dziedzinie zakupów online, które niegdyś ograniczane przez lokalizację w której się znajdywaliśmy, jak i zasięg dzisiaj są na wyciągnięcie ręki z praktycznie każdego miejsca na Ziemi. Dzisiaj bezproblemowo możemy zakupić produkty znajdujące się na drugim krańcu globu, kiedy 10 lat temu taka inicjatywa była nierealna, niemożliwa do zrealizowania. Smartfony przełamały lody między sprzedawcami fizycznymi a cyfrowymi, dając ogromną szansę rozwojową firmą zajmującym się handlem elektronicznym, z drugiej strony takie działania mogą także przynieść nierównomierne, negatywne konsekwencje. Przez dynamikę jaką tworzy handel sieciowy, konsumenci potrzebują więcej i szybciej, jednocześnie oczekując od produktów wysokiej jakości i przystępnej ceny, mogąc tym samym znajdywać inne, konkretniejsze dla nich oferty które mogą zabrać rozwijającym się firmą szansę na rozwój.

zakupy online przez smartphone

Kolejnym przykładem zmian jakie zaszły przez połączenie rynku ecommerce ze smartfonami jest ustabilizowanie się danych marek na rynku, mogących niejednokrotnie tworzyć swoisty monopol w danej branży. Dzieje się tak, ponieważ osoby kupujące online częściej wracają do marek które znają i cenią, niż decydując się na próbę skorzystania z ofert innej firmy. Polskie dominujące firmy służące sprzedaży i kupnie produktów online mogą poszczycić się największymi bazami klientów mobilnych ze wszystkich firm obecnych na rynku ecommerce w Polsce. Dzieje się tak, ponieważ ugruntowana pozycja na rynku nie tylko trzyma obecnych już klientów, ale przyciąga nowych, pewnych swoich decyzji przez poparcie ich pozytywnymi opiniami setek tysięcy osób.

Smartfony zmieniły rynek e-commerce w jeszcze jeden sposób, zwiększyły ogólną funkcjonalność wykonywania zakupów, które stały się o wiele przystępniejsze dla szerokiej gamy konsumentów, zazwyczaj dzięki potrzebie zmiany strony internetowej w taki sposób, aby była przejrzyście dostosowana do urządzeń mobilnych, pozwalając tym samym na płynne zakupy.

Klienci chcą być pewni tego, że strony ecommerce są bezawaryjne i bezpieczne, odpowiednia optymalizacja sklepów internetowych pod funkcjonalność mobilnych urządzeń zachęca potencjalnych klientów do skorzystania z ofert firm bardziej niż jakiekolwiek medium. Głównym powodem takiego stanu rzeczy jest zastosowany na smartfonach design, który powinien być w pełni responsywny na potencjalne działania klienta mobilnego.

Rynek ecommerce stał się dla wielu firm trudnym zadaniem do zrealizowania ze względu na potrzebę stworzenia stron niezawodnych, cechujących się znaczną szybkością ładowania treści i bezpiecznym procesem zakupu. Dzięki temu, smartfony pozwoliły na kolejną zmianę rynku ecommerce jaką jest potrzeba zaufania, klient musi wiedzieć że dany sprzedający, lub sklep są w pełni bezpiecznymi i zaufanymi formami kupna produktów. Normalny rynek handlowy pokazuje nabywcom wprost, czy mamy do czynienia z zaufanym, godnym polecenia sprzedawcom i sklepem, czy raczej podejrzanym i fałszywym modelem sprzedaży. Internet nie ułatwia tego zadania, częstokroć skrywając tożsamość danego sprzedawcy. Dlatego też, smartfony pozwoliły na dokładniejszą naprawę tego problemu, pozwalając sprzedającym na uwierzytelnienie swojej tożsamości, wzbudzając w klientach pewne zaufanie, tak ważne podczas sprzedaży produktów.

Sklepy mobile-friendly czy nie?

Wraz z rozwojem technologii, wymagane jest odpowiednie dostosowanie się do wciąż zmieniającego się środowiska e-commerce, które bez odpowiedniego zarządzania może wprowadzić sklep internetowy w niemały kłopot, którym jest brak klientów.

hosting ecommerce - mobile friendly

Aby zaradzić temu problemowi, warto aby każda strona internetowa była w odpowiedni sposób dostosowana do panujących na urządzeniach mobilnych warunków, które podczas optymalizacji strony do pracy z systemami mobilnymi przy pomocy technologii RWD może znacząco wpłynąć na wygląd, szybkość i komfort wyszukiwania, a także kupna produktów na stronie, dodatkowo zapewniając stronie pojawianie się w pierwszych wynikach wyszukiwania. Skuteczny i sprawdzony hosting ecommerce to obowiązkowy atrybut każdej strony, o który powinna zadbać każda firma chcąca posiadać stronę przyjazną i komfortową dla swojej mobilnej bazy klientów.

Autor