Światowa pandemia wymusiła na wielu osobach przeniesienie części swojego życia do Internetu. Podobnie jest z różnego rodzaju firmami, zajmującymi się sprzedażą. Podobnie jak ludzie pracujący na „home office”, tak i część sklepów przeniosła dużą część swojej sprzedaży do Internetu. Zwiększyło to i tak już sporą konkurencję w sieci, przez co e-marketing – w różnych postaciach – stał się bardzo ważną czynnością, mającą duży wpływ na przyciąganie klientów.

Jak promować swój sklep internetowy? Jak wybić swoją stronę na wyższe pozycje w rankingu wyszukiwania Google? Jakie darmowe skrypty promowania sklepu oferuje system PrestaShop? O tym też będzie dzisiejszy artykuł.

Czym jest PrestaShop?

PrestaShop to oprogramowanie zaliczające się do grupy systemów e-commerce, pozwalające na stworzenie i prowadzenie sklepu w sieci. Instalacja i tworzenie webshopu na tej platformie nie wymaga większej znajomości programowania.

czym jest prestashop

Platforma jest o tyle popularna, że wokół niej utworzyła się dość duża społeczność osób tworzących specjalistyczne skrypty. System doczekał się też polskiej wersji językowej, co jest bardzo dużym ułatwieniem dla laików komputerowych oraz tych, którzy słabo radzą sobie z językiem angielskim.

Co więcej, PrestaShop jest tworzony na licencji Open Software License, co sprawia, że za korzystanie z niego – również do celów komercyjnych – nie wymaga się dodatkowych opłat dla twórców.

Jak reklamować sklep PrestaShop?

Odchodząc na chwilę od oprogramowania witryny, które będzie obsługiwać sklep internetowy, warto pochylić się nad tym, w jaki sposób można zaistnieć na dość mocno nasyconym rynku.

reklama prestashop

Istnieje wiele sposobów, aby poprawić swoje notowania – zarówno wśród popularności u klientów, jak i w pozycji, w której znajduje się sklep wśród wyszukiwań Google.

Wraz z rozwojem komputerów i coraz większymi możliwościami dotarcia do ludzi, utarła się pewna systematyka, mówiąca o tym, jak wygląda standardowy zestaw kanałów marketingowych dzisiejszych firm i sklepów.

Oto najpopularniejsze kanały, by reklamować sklep PrestaShop:

  • Newsletter – klasyczna forma informowania o nowych ofertach, a także o wpisach na blogu, promocjach czy zapowiedziach nowych produktów, które zawitają do sklepu. Mimo, że coraz rzadziej spotyka się ten typ kontaktu z klientem, to jego potencjał wciąż jest dość duży.
  • Social media – ogrom użytkowników, będących potencjalnymi klientami jest zatrważający, a potencjał mediów społecznościowych nie jest w pełni wykorzystany aż po dziś dzień, dlatego stały się one miejscem bardzo mocno nastawionym na budowanie bazy klientów oraz marketing szeptany.
  • Content marketing – stara maksyma mówi, że zadowolony klient wraca. To bardzo istotne w kontekście pracy nad nowo powstałym sklepem internetowym. Poza wysokiej jakości produktami, należy zatroszczyć się o odpowiednie obudowanie ich dobrej jakości treścią – od opisów kategorii, przez opisy produktów, na wpisach blogowych kończąc.
  • Optymalizacja SEO – bardzo mocno powiązana z poprzednim podpunktem, choć z nieco innego punktu widzenia. Chodzi głównie o jak najwyższe pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach (najczęściej Google). Istnieje oczywiście system Google Ads, który pozwala na dość szybkie wzbicie się w rankingach, ale jest on – bez dobrze zaplanowanej strategii – najczęściej nieopłacalny. Poprawnie zoptymalizowana strona oraz teksty, ułatwiają uzyskanie wysokiego miejsca w wynikach wyszukiwania.

W PrestaShop znajdziemy wsparcie dla każdego z wyżej wymienionych kanałów.

Marketing i reklama w PrestaShop: 4 darmowe moduły

Mimo swojej intuicyjności, w oprogramowaniu brakuje czasami niektórych funkcji. Z pomocą w rozwiązaniu tego problemu przychodzą zwykle moduły, które modyfikują nieco strukturę strony, dodając do niej kilka funkcjonalności, ułatwiających np. promowanie sklepu PrestaShop.

Podczas gdy część z nich jest płatna, inne są w pełni wolne od opłat. My skupimy się na tej drugiej grupie.

Oto 4 najpopularniejsze moduły, ukierunkowane na wsparcie marketingu PrestaShop:

1. PrestaShop Facebook

Autor: PrestaShop
Wersja oprogramowania: 
od 1.7.0.3. do 1.7.7.4.
Wersja PL: 
Tak

marketing prestashop - modul prestashop facebook

PrestaShop Facebook to bardzo przydatny, darmowy moduł do PrestaShop, pozwalający w prosty sposób połączyć sklep internetowy z dwoma liderami w świecie social media: Facebookiem i Instagramem.

Pozwala on na bardzo łatwe zarządzanie tym, co wyświetla profil sklepu na każdej z tych witryn oraz jego promowanie, dzięki swego rodzaju wspomaganiu tworzenia reklam. Jest skonstruowany tak, by był intuicyjny w obsłudze – zarówno w prowadzeniu kampanii bezpłatnych, jak i płatnych. 

2. Mailchimp

Autor: PrestaShop Partners
Wersja oprogramowania: 
od 1.6.0.4. do 1.7.6.9.
Wersja PL: 
Nie

marketing prestashop - modul mailchimp

Mailchimp to idealna platforma, stworzona z myślą o wsparciu małych firm. Pozwala na tworzenie bardzo intrygujących i ciekawych kampanii e-mail marketingowych.

Moduł ten pozwala na łatwe zarządzanie newsletterem oraz upraszcza i automatyzuje procesy związane wysyłki e-mailów związanych ze sprzedażą i rozliczeniami. Poza tym, ma on do dyspozycji funkcję, dzięki której łatwo można wysłać indywidualne wiadomości do niektórych klientów.

3. SendinBlue

Autor: PrestaShop Partners
Wersja oprogramowania: 
od 1.4.0.1. do 1.7.7.4.
Wersja PL: 
Tak

marketing prestashop - modul sendinblue

SendinBlue to kolejny darmowy, w pełni spolszczony moduł, który pozwala na dowolne zarządzanie listami subskrybentów, wysyłanie do nich e-maili oraz smsów.

Pomaga on również w zarządzaniu wiadomościami dotyczącymi transakcji, wysyłając do klientów bezpośrednio potwierdzenia zamówień, a także w obserwacji skuteczności przeprowadzanych kampanii marketingowych.

4. C.E. for Google Ads & Google Shopping

Autor: PrestaShop Partners
Wersja oprogramowania: 
od 1.5.3.1. do 1.7.7.4.
Wersja PL: Nie

marketing prestashop - modul c.e for google ads & google shopping

C.E. for Google Ads & Google Shopping to moduł, który sprawia, że wsparcie i zarządzanie wymienionymi w nazwie modułami Google jest całkiem łatwe.

Moduł ten jest zalecany w szczególności w przypadku użytkowników Google Shopping, czyli platformy zyskującej coraz większą rzeszę fanów, dzięki której sprzedaż sklepu może się dość mocno zwiększyć. Posiada on także pewne cechy, dzięki którym tworzenie treści dobrych jakościowo pod względem SEO staje się o wiele prostsze.

Autor