Jeśli jesteś właścicielem strony internetowej lub sklepu online, z pewnością zależy Ci na tym, aby były one dopracowane w najmniejszym szczególe. Z pomocą przychodzą testy A/B, dzięki którym w łatwy sposób sprawdzisz, czy wprowadzone rozwiązanie się sprawdza.

I chociaż może nie wydaje się to skomplikowane na pierwszy rzut oka, warto wiedzieć co i w jaki sposób testować. Testowanie uwidoczni rzeczywistą sytuację danej witryny www.

Co to testy A/B?

Testy A/B to technika optymalizacyjna, z której korzysta obecnie wielu administratorów chcących odpowiednio zadbać o swoją stronę internetową. Ich zasada działania jest prosta. W pierwszej kolejności dzielisz użytkowników na dwie równe grupy, czyli 50/50. Następnie pokazujesz każdej z grup inną wersję reklamy / strony www / wiadomości e-mail. Ostatnim krokiem jest sprawdzenie, która wersja przynosi lepsze rezultaty, np. w postaci zwiększonej ilości zapisów na newsletter, wyższego CTR, wyższego współczynnika konwersji czy przychodów.

test a/b - co to

W tym miejscu warto zaznaczyć, że w przypadku wdrożenia nowych zmian dla wszystkich użytkowników i późniejsze porównanie wyników z poprzednim okresem może dać zaburzone wyniki.

Takie zaburzenia wynikają z:

  • sezonowości,
  • zmian w ofercie,
  • działań konkurencji,
  • zmian w pozyskiwaniu ruchu na stronie,
  • a nawet z pogody.

Warto również wspomnieć, że testy A/B rozwiązują ten problem i znacząco zmniejszają wpływ w/w czynników, jednak nie eliminują ich całkowicie.

Dlaczego warto je stosować?

Dane uzyskane dzięki testom są pomocnym narzędziem, które ułatwia podejmowanie decyzji dotyczących optymalizacji. W przypadku zmiany danego elementu, a następnie wykonania testu A/B, uzyskuje się informacje na temat tego, która wersja sprawdza się lepiej w danej grupie docelowej.

Najbardziej podstawową korzyścią jest więc możliwość precyzyjnego sprawdzenia co lepiej działa. Na tym się jednak nie kończy!

Oto korzyści z przeprowadzanie testów A/B:

  • Pozytywny wpływ na konwersję – dzięki testom będziesz mógł wybrać najbardziej korzystną wersję strony, e-maila czy reklamy, co z pewnością podniesie współczynnik konwersji;
  • Udoskonalenie UX – być przyjaznym dla użytkownika (UX, ang. use friendly) wcale nie jest takie proste, z testami A/B uda Ci się maksymalnie dopasować stronę pod użytkowników i ich preferencje;
  • Szeroko rozumiana optymalizacja – chcąc zoptymalizować jakiś element, często nie wiadomo, które rozwiązanie będzie najbardziej skuteczne, a dzięki wykorzystaniu testów podejmiesz właściwą decyzję.

Jakie elementy można testować?

Co można testować za pomocą testów A/B? Praktycznie wszystko. A dodatkowo  można je przeprowadzać wielowymiarowo, co oznacza testowanie między dwoma zupełnie różnymi rodzajami treści.

Oto elementy jakie najczęściej poddaje się testom A/B:

  • Przycisk – zmiany koloru, zamieszczonych treści, czy nawet rozmieszczenia elementów może mieć kluczowy wpływ na osiągany współczynnik konwersji;
  • Nagłówek – to on decyduje, czy potencjalny czytelnik/klient zechce wejść dalej i zapoznać się ze szczegółami strony, czy oferty;
  • Treść CTA (call to action) – co w dosłownym tłumaczeniu oznacza wezwanie do działania;
  • Zdjęcia – powinny współgrać z prezentowaną treścią.

4 narzędzia do testowania A/B

Chociaż może Ci się wydawać, że wybór narzędzi jest tu najbardziej istotny, to wcale tak nie jest. Przeprowadzenie testów A/B stanowi finalny etap całego procesu optymalizacji współczynnika konwersji. Testy służą jedynie sprawdzeniu, czy Twoje analizy, wnioski i rozwiązania mają sens.

testy a/b - narzedzia

Oto 4 darmowe narzędzia do testów A/B:

  • Google Optimize jest darmowym narzędziem do przeprowadzania testów A/B. Program umożliwia przeprowadzenia maksymalnie trzech testów jednocześnie. Jest polecany zwłaszcza dla początkujących osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z testowaniem.
  • VWO to wygodna platforma, dzięki której w łatwy sposób przeprowadzisz testy A/B dotyczące Twojej strony internetowej. Narzędzie służy głównie do optymalizacji konwersji i jednocześnie oferuje wiele różnorodnych rozwiązań do śledzenia oraz testowania.
  • Optimizely jest jedną z najpopularniejszych platform służących do testowania, która w swojej ofercie ma darmowy pakiet na start. Dzięki niej możesz przeprowadzić testy A/B oraz testy wielowymiarowe. Strona oferuje również możliwość wprowadzania na bieżąco zmian w wyglądzie strony. Plusem jest brak limitu testów, jednak istnieje ograniczenie do testowania wyłącznie jednej domeny.
  • Omniconvert jest narzędziem analitycznym, które posiada wiele przydatnych funkcji jak personalizacja treści na stronie www czy optymalizacja wyglądu. Narzędzie jest łatwe w obsłudze i pomoże Ci usprawnić działanie strony.

5 błędów podczas wykonywania testów A/B

Przeprowadzenie testów A/B może nie należy do najtrudniejszych zadań, ale wielu użytkowników popełnia standardowe błędy, przez które nie otrzymuje zamierzonych rezultatów.

bledy podczas testowania a/b

Oto 5 najczęstszych błędów, które popełniają użytkownicy:

  • Testujesz losowe elementy: Proste w obsłudze narzędzia powodują, że każdy może je obsługiwać. Żeby poprawnie przeprowadzić testy A/B w pierwszej kolejności przeanalizuj co nie działa na Twojej stronie. Przede wszystkim dokładnie przeanalizuj dane z Google Analytics i zrób analizę heurystyczną. Następnie przeprowadź badania użyteczności i odpowiednie ankiety. Na podstawie uzyskanych informacji skonstruuj test A/B.
  • Przeprowadzasz testy pomimo małego ruchu: Mniejszy ruch to mniej hipotez w testach A/B. W tym przypadku to analizy jakościowe oraz ilościowe powinny stanowić główne źródło pomysłów na przeprowadzenie testów A/B. Mniejszy ruch to mniej miejsca na pomyłki. Szkoda marnować czas i energię.
  • Zbyt wcześnie kończysz test A/B: Cierpliwość jest kluczem do sukcesu. 95% stanowi minimalny poziom istotności według statystyki. To oznacza, że jest tylko 5% szans, że wynik testu jest błędny. Jest to chyba najtrudniejsza część testowania, ponieważ w przypadku, gdy widzisz już po tygodniu wzrost na poziomie 30%, to pokusa zakończenia testowania rośnie.
  • Ignorujesz wpływ sezonowości: Dobrze przeprowadzony test A/B musi trwać co najmniej tydzień. Warto pamiętać, że użytkownicy mają różne zachowania w zależności od dnia tygodnia. Pamiętaj: testy A/B prowadź pełnymi tygodniami: 7, 14, 21 dni.
  • Nie analizujesz wyników testu A/B w Google Analytics: Integracja z GA pozwala pójść nieco dalej niż współczynnik konwersji. Dzięki analizie możesz przeanalizować przychód, średnią wartość zamówienia, liczbę produktów w koszyku i wiele innych, pomocnych informacji. Bez analizy w GA nie dowiesz się, jak uzyskane wyniki testu A/B przełożyły się na przychody, a o to ostatecznie przecież chodzi.

Testy A/B są proste w uruchomieniu, jednak warto posiadać chociażby podstawową wiedzę, co zrobić z uzyskanymi wynikami, aby poprawić sytuację na stronie. Mamy nadzieję, że nasz poradnik Ci w tym pomógł!

Autor