Innowacje w biznesie. Nie jeden ambitny przedsiębiorca rwie sobie włosy z głowy myśląc o sposobie, w jaki jego produkt wyróżni się na tle pozostałych. Oderwanie się od utartej ścieżki i próba zastosowania rozwiązania niekonwencjonalnego to ogromne ryzyko, ale proporcjonalnie ogromna szansa na prześcignięcie konkurencji.

W nieustannej walce o klienta, jak pokazuje historia, często zwyciężały pomysły odważne, a wręcz szalone. Czasami wystarczy jednak niewielka zmiana, by osiągnąć sukces w biznesie. Szczególnie ze względu na niezwykle dynamiczną sytuację gospodarczą, żaden przyszłościowo myślący biznesmen nie może pozwolić sobie na zastój i monotonię, ponieważ konkurencyjność rokrocznie wzrasta.

W myśl znanego powiedzenia, przypisywanego Albertowi Einsteinowi, trudno oczekiwać innych rezultatów, jeśli wykonujemy jednakowe czynności. Wdrożenie czegoś nowego może okazać się lekarstwem na finansową stagnację lub organizacyjny kryzys w przedsiębiorstwie, dlatego innowacyjne podejście w firmie jest niezwykle cenione i pożądane przez potencjalnego pracodawcę.

Czym są innowacje?

Słowo innowacja pochodzi od łacińskiego określenie innovatio, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza odnowienie. Intuicyjne rozumienie tego terminu, jako wprowadzenie czegoś nowego będzie jednak zbyt wąskie i niewystarczające. Innowacja oznacza bowiem także modyfikację i reorganizację.

innowacja - co to jest

Trudno określić, czy innowacyjne podejście do życia niektórych ludzi jest cechą wrodzoną, czy raczej efektem wielu lat intensywnego rozwoju na wielu płaszczyznach. Jednak próby działania związane z nowatorstwem i kreatywnością w znacznej większości są odbierane z szacunkiem i wzbudzają podziw – to w końcu rezygnacja z podążania utartymi schematami.

W przypadku działań biznesowych, za innowację uznamy więc udoskonalanie dotychczas istniejących zabiegów marketingowych, rozszerzanie aktualnego rynku zbytu, zmianę struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa, w końcu cały proces wykreowania nowego produktu i wdrożenia go na rynek.

Istotnym kryterium podziału innowacji jest skala zmian, które wniesie ze sobą wybrane novum. Najważniejsze dla całego sektora gospodarki są więc wszelkie nowinki powstałe w wyniku mozolnych i długotrwałych badań zespołu naukowców, które mogą globalnie zmienić cały rynek. Nowoczesne rozwiązania wdrażane w konkretnym przedsiębiorstwie to przedsięwzięcia o znacznie mniejszej skali i nastawione głównie na zwiększenie zysku ze sprzedaży produktu czy usługi.

Pamiętajmy jednak, że mnóstwo nowinek i patentów zostało wielokrotnie zapoczątkowane przez jedną kreatywną myśl przeciętnego pracownika. Chociaż wiele firm stara się wdrażać swoje innowacje w tajemnicy przed konkurencją, w erze globalizacji i powszechnego dostępu do informacji, praktycznie nie możliwym wydaje się zabezpieczenie własnej koncepcji i ograniczenia jej wyłącznie dla własnej firmy, zwłaszcza, że wiele podobnych pomysłów powstaje równocześnie w różnych zakątkach globu.

3 ciekawe przykłady innowacji w biznesie

przyklady innowacji - firma

Poniżej znajdziesz najciekawsze innowacje w biznesie:

System produkcji Toyota

Sztandarowy i prawdopodobnie najbardziej znany przykład biznesowej innowacji, związany z organizacją pracy to system produkcji w firmie Toyota. Fenomen japońskiego giganta polegał na wdrożeniu rozwiązania na pierwszy rzut oka niezgodnego z ideą maksymalnej eksploatacji i produkowania tak dużo, jak tylko się da. W fabrykach japońskiej marki samochodu praktycznie wyeliminowano nadwyżkę produkcji, wychodząc z założenia, że części samochodowe wyprodukowane w ilości większej niż wynika to zapotrzebowania nie przynoszą zysku i zalegają w magazynach. Toyota Production System to obecnie cała kultura organizacji, którą przyjęto z powodzeniem w wielu pomniejszych przedsiębiorstwach.

Lodówki Godrej and Boyce

Klasycznym przykładem innowacji technologicznej jest działająca w Indiach firma Godrej and Boyce, specjalizująca się w sprzedaży sprzętu konsumenckiego i artykułów gospodarstwa domowego. Po tym jak na rynek wkroczyły koncerny globalne LG i Samsung, firma popadła w tarapaty finansowe. Wtedy właściciele zdecydowali się podjąć radykalne kroki, wprowadzając na rynek nowy, mniejszy model lodówki z tańszym i możliwym do szybkiej wymiany systemem chłodzenia. Dodatkowo dystrybucja lodówek odbyła się z wykorzystaniem indyjskiej poczty, której placówka znajduje się praktycznie w każdej osadzie w Indiach. Dzięki tym umiejętnym zabiegom firma wróciła na rynek i podjęła rękawicę rzuconą przez globalne koncerny.

System SentiOne

Na polskim podwórku również nie brakuje innowacyjnych rozwiązań. Firma SentiOne opracowała narzędzie o tej samej nazwie, które okazało się niezwykle funkcjonalne w przestrzeni wirtualnej. System stworzony przez ambitnych absolwentów politechniki w Gdańsku to mechanizm natychmiastowo określający reakcję na produkt czy usługę umieszczony w internecie i umożliwia pogłębioną analizę. Z potencjału drzemiącego w tym internetowym narzędziu skorzystało mnóstwo przedsiębiorstw, którym zależało na otrzymaniu dokładnie przygotowanych danych o opiniach związanych z konkretną marką i produktów sprzedawanych pod wybranym logo

Autor