Sprzedaż produktów lub usług w Internecie to znakomity pomysł na biznes. Nic więc dziwnego, że wiele osób próbuje w tym swoich sił. W sieci znajdziemy sporo narzędzi ułatwiających rozpoczęcie internetowego handlu. Jak wybrać najlepszą platformę do e-commerce? WooCommerce czy Shopify?

Dzisiaj porównamy wspomniane systemy. Są to dwa narzędzia, które obsługują niemalże 50% wszystkich internetowych sklepów. Na koniec poradzimy, który powinniśmy wybrać.

Co to jest WooCommerce?

WooCommerce to darmowa wtyczka do najpopularniejszego blogowego CMS – WordPress. Pozwala ona w prosty sposób dodać sklep internetowy do już istniejącej witryny. Oczywiście, sklep można zakładać od zera, ale bez WordPressa się nie obejdzie. 

woocommerce - co to

Sama wtyczka jest w pełni darmowa, ale niestety nie oznacza to, że nie poniesiemy żadnych kosztów założenia sklepu. Musimy pamiętać o tym, ze w dalszym ciągu musimy opłacać hosting i domenę. Dodatkowo sama wtyczka oferuje jedynie podstawowe funkcjonalności, które wystarczą do prowadzenia małego sklepu, ale za wszystkie rozszerzenia oraz szablony poprawiające obsługę i wygląd naszej witryny musimy dodatkowo zapłacić. 

Co to jest Shopify?

Shopify to znakomita alternatywa dla WooCommerce, gdyż w przeciwieństwie do tamtej wtyczki, nie musimy opierać naszej strony na WordPressie. Platforma Shopify pozwala stworzyć w pełni funkcjonalny sklep internetowy od zera, nawet przez osoby, które nie miały dotychczas żadnej styczności z programowaniem. W tym przypadku musimy jednak liczyć się z pewnymi wydatkami. 

shopify - co to

Zanim założymy sklep przy pomocy Shopify, musimy wpierw zapłacić. Opłata nie jest niestety jednorazowa, więc musimy liczyć się z tym, że co miesiąc z naszego konta znikać będzie pewna kwota. Dodatkowo Shopify pobiera także opłaty za każdą transakcję. W ramach abonamentu możemy jednak liczyć na pełne wsparcie techniczne, odchodzą nam także koszty związane z hostingiem i domeną. 

WooCommerce vs. Shopify – porównanie różnic

Czytając skrócone opisy obu platform, łatwo zauważyć główne różnice pomiędzy nimi. Co jeszcze warto wiedzieć, przed podjęciem decyzji o wyborze swojej platformy e-commerce?

WooCommerce to całkowicie bezpłatna wtyczka, którą pobrać i zainstalować może każdy posiadacz strony opartej na WordPress. W darmowej wersji otrzymujemy podstawowe funkcje, które pozwolą założyć i prowadzić mały sklep internetowy. Dzięki dużej i oddanej społeczności można także liczyć na mnóstwo darmowych i płatnych wtyczek, a także motywów, rozszerzających funkcjonalność sklepu. Instalacja WooCommerce jest bardzo prosta i wymaga od użytkownika kilku kliknięć myszką. Podobnie zresztą jest z samym WordPressem. 

Do zalet WooCommerce możemy również zaliczyć bardzo wygodny i czytelny interfejs, który umożliwia założenie sklepu bez znajomości języków programowania. Wtyczka cały czas jest rozwijana i rozbudowywana, dlatego też wszelkie błędy są niezwłocznie łatane. Sklepy oparte na WooCommerce nadają się zarówno do sprzedaży produktów, jak i usług. Minusem tej platformy jest niestety duża podatność na ataki hakerskie, a także spore obciążenie hostingu, co oczywiście przekłada się na koszta. 

porownanie woocommerce i shopify - co wybrac

Shopify pozwala nam założyć sklep w bardzo prosty i szybki sposób, przy wykorzystaniu wizualnego kreatora. Strona oparta o tę platformę ładuje się bardzo szybko i jest odpowiednio zoptymalizowana, dzięki czemu łatwo ją wypozycjonować. Zamknięty kod oprogramowania utrudnia działanie hakerom. 

Podobnie jak w przypadku WooCommerce, do Shopify możemy doinstalować różne rozszerzenia i motywy, a w cenie abonamentu mamy pełne wsparcie techniczne zapewnione przez pracowników platformy. Nie musimy także martwić się o aktualizacje, gdyż wszystko wykonuje się automatycznie. Samo to, że Shopify jest samodzielną platformą, pozwala także uniknąć problemów z konfliktami zgodności z wtyczkami, jak to nieraz dzieje się w przypadku WooCommerce i WordPress. 

Największą wadą Shopify jest oczywiście konieczność wnoszenia niemałej opłaty za samą możliwość korzystania z platformy, a także prowizja od każdej sprzedaży. Podstawowy abonament to wydatek rzędu 29 $ za miesiąc, a od każdego sprzedanego produktu pobierane jest dodatkowo ok. 2,5% jego wartości + 30 centów. Dla niektórych minusem może być także brak dostępu do kodu.

Jaki system e-commerce wybrać?

Nie ma jednej prostej odpowiedzi na to pytanie. Wszystko bowiem zależy od tego, co planujemy sprzedawać i jakie fundusze chcemy na to przeznaczyć. W przypadku małego sklepiku, który będziemy reklamować na własną rękę, dużo lepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z WooCommerce.

Jeśli jednak planujemy dużo większy handel, podstawowe funkcje tej platformy mogą nie być wystarczające i może się okazać, że konieczne będzie skorzystanie z dodatkowych pluginów, rozszerzających możliwości oprogramowania. Wtedy to najlepiej przekalkulować sobie szacowane koszty i na tej podstawie wybrać to, co okaże się tańsze. Funkcjonalność obu platform jest podobna, a różnice zauważą jedynie osoby, które znają się na programowaniu, dlatego też w większości przypadków dokonany wybór nie będzie miał większego znaczenia. 

Autor