Pozycjonowanie strony Joomla ma na celu poprawę jej widoczności w wyszukiwarce internetowej.
Dzięki licznym pluginom i ułatwiającym pracę wtyczkom, szybko okaże się, że Joomla SEO nie jest wcale takie trudne, jak mogłoby się wydawać i nawet bez wydawania sporych pieniędzy można samemu wiele zdziałać.
W tym artykule na początku odpowiemy, czym jest SEO, a następnie przedstawimy kilka narzędzi oraz porad, które ułatwią nam pozycjonowanie Joomla.
Co to jest SEO?
SEO to akronim od Search Engine Optimization i jest procesem optymalizacji strony www, zgodnie z wytycznymi wyszukiwarki internetowej. Celem tych działań jest podniesienie statusu strony, prowadzącego do pojawiania się witryny na pierwszych pozycjach w organicznych wynikach wyszukiwania.
SEO, będące częścią procesu pozycjonowania strony, to jedna ze składowych marketingu internetowego. Korzyścią z pojawiania się strony na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania jest bowiem zwiększenie ruchu, co często przekłada się na większe dochody.
Jakich narzędzi użyć do pozycjonowania Joomla?
Pozycjonowanie strony Joomla może być dużo łatwiejsze, gdy skorzystamy z kilku prostych obsłudze modułów.
Oto 4 darmowe narzędzia, by ułatwić sobie pozycjonowanie Joomla:
- Route 66 – Route 66 jest dla Joomla SEO tym, co Yoast dla WordPress. Narzędzie to służy do wyświetlania niezbędnych informacji podczas pisania artykułów, ułatwia też dystrybucję słów kluczowych w tekście. Za pomocą tej wtyczki można też uprościć adresy URL czy wygenerować mapę strony. Pełna wersja narzędzia jest płatna, niemniej jednak jest to dobra inwestycja.
- Google Structured Data – Za pomocą tego narzędzia można dodać do strony dane strukturalne, czyli specjalne znaczniki, rozszerzające informacje wyświetlane w wyszukiwarkach. Mogą to być np. ceny danego przedmiotu lub ocena produktu. Dane te mają pozytywny wpływ na to, jak Google postrzega stronę.
- sh404SEF – Pod tą dość enigmatyczną nazwą kryje się potężne narzędzie wpierające pozycjonowanie strony Joomla. sh404SEF oferuje m.in. obsługę Google Analytics, ochronę strony przed atakami, usuwanie duplikatów adresów URL i uproszczone tworzenie przekierować.
- JoomSEF – Za pomocą JoomSEF dokonać można zmiany adresu URL na bardziej przyjazne dla wyszukiwarki. Wtyczka upraszcza także zarządzanie metadanymi strony.
Joomla SEO: 7 porad, jak pozycjonować stronę
Sposobów na pozycjonowanie strony Joomla jest naprawdę dużo. Na samym początku warto zadbać o podstawy, gdyż różnego rodzaju niuanse i magiczne sztuczki niewiele pomogą, gdy sama strona będzie uruchamiała się długo, a potencjalni klienci uciekną, gdy tylko zobaczą jej design.
Oto 7 porad, jak poprawić SEO na stronie Joomla:
- Szybki hosting to podstawa – Serwer odgrywa bardzo istotną rolę w całym procesie optymalizacji strony. Algorytm Google bierze bowiem pod uwagę szybkość ładowania się witryny. Jeśli hosting będzie kiepski, czas ten będzie mocno wydłużony, co przełoży się na niską ocenę w tej kategorii i obniżenie rankingu strony. Do sprawdzania tego, jak Google traktuje naszą witrynę służy darmowe dedykowane narzędzie PageSpeed Insights.
- Słowa kluczowe ułatwiające znalezienie pożądanej treści – Odpowiednio dobrane słowa kluczowe potrafią zdziałać cuda. Jest to jedna z podstawowych zasad optymalizacji, nie tylko w przypadku Joomla SEO. Do znalezienia fraz powiązanych z tematyką prowadzonej przez nas strony najlepiej posłużyć się Planerem Słów Kluczowych od Google lub narzędziem Ubersuggest. Następnie należy odpowiednio wplatać je w newsy i artykuły na stronie, z czym pomoże opisywane powyżej narzędzie Route 66.
- Linkowanie wewnętrzne – Linkowanie wewnątrz witryny to bardzo niedoceniany sposób, który ma ogromne znaczenie w pozycjonowaniu. Wprowadzane (oczywiście z umiarem) linki prowadzące do innych artykułów z naszej witryny pomagają Google w jej indeksowaniu.
- Responsywność strony – Sporo ruchu w sieci jest teraz generowane przez użytkowników korzystających z telefonów komórkowych. Niezwykle ważna jest więc responsywnosć strony, czyli dopasowanie jej do urządzeń o różnych rozdzielczościach, tak by korzystanie z niej było wygodne. Większość stosowanych obecnie szablonów Joomla jest responsywna, ale warto mieć na uwadze, że w tej kwestii sporo można zepsuć swoimi działaniami. Do sprawdzenia tego, czy strona spełnia warunki stosuje się narzędzie Mobile Friendly od Google.
- Meta opisy – Meta opisy to kolejny, często ignorowany podpunkt przy optymalizacji SEO strony. Niepozorne elementy, takie jak meta title i meta description są w rzeczywistości prawdziwą kopalnią złota. Dobrze dobrane opisy nie tylko wpływają na pozycję strony w wyszukiwarce, ale i potrafią zachęcić użytkownika do kliknięcia akurat w ten, a nie inny, odnośnik.
- Czyste adresy URL – Wymienione powyżej wtyczki pozwolą Wam także zapanować nad adresami URL. Istnieje kilka podstawowych zasad, których należy przestrzegać. Przede wszystkim, adresy nie mogą się dublować. Muszą być także czytelne, warto zawierać w nich słowa kluczowe. Warto przy okazji zadbać o to, by żaden z odnośników na naszej witrynie nie prowadził do pustej podstrony.
- Certyfikat bezpieczeństwa SSL – Certyfikat bezpieczeństwa SSL nie jest drogi, a potrafi zdziałać cuda. Z roku na rok Google coraz mniej łaskawie patrzy na strony, które go nie posiadają.