Szybkość strony internetowej, obok wielu innych czynników, ma ogromny wpływ na pozycję witryny w rankingu Google. Dotyczy to zarówno wersji desktopowej, jak i mobilnej, z której internauci korzystają coraz częściej.

Badania pokazują, że prędkość wczytywania ma również bezpośredni wpływ na ilość odrzuceń przez użytkowników. Jest zatem jednym z ważniejszych aspektów optymalizacji stron www.

Szybkość strony internetowej – ile powinna wynosić?

Analizy danych Google z 2016 wykazały, że każda strona ładująca się dłużej niż przez 5 sekund, traci prawie 40% konwersji w porównaniu do witryn wczytujących się przez około 1 sekundę, a współczynnik odrzuceń rośnie ponad dwukrotnie.

strona z czasem ładowania poniżej 1 sekundy

W dzisiejszych czasach użytkownicy internetu nie są bowiem zbytnio cierpliwy i mają bardzo wysokie wymagania.

W związku z tym każda strona www powinna ładować się krócej niż 4 sekundy. Jeśli trwa to 3 sekundy, dana witryna jest szybsza niż 50% innych, a jeśli 1 sekundę, to przewyższa inne w 95%. Prędkość ta staje się szczególnie ważna, kiedy dotyczy sklepu internetowego i może wpływać na ilość porzuconych w nim koszyków. 

Czas ładowania strony – co na niego wpływa?

Na szybkość ładowania strony wpływa przede wszystkim sposób jej programowania, na przykład nadużywanie JavaScript, zbyt duża ilość grafiki, bądź jej złe zoptymalizowanie, nadmiar wtyczek i skryptów, a także słaby serwer, na którym przechowywane są pliki witryny.

Nie bez znaczenia jest także łącze (szybkość internetu) poszczególnych użytkowników, jednak na ten aspekt programista nie ma już bezpośredniego wpływu.

co wpływa na szybkość strony

Pozostałe czynniki da się odpowiednio zmodyfikować, aby maksymalnie przyspieszyć ładowanie witryny. Jej prędkość można sprawdzić za pomocą darmowych narzędzi, które wykażą dokładnie ile trwa wczytywanie i jaki procent odrzuceń może wiązać się z tym czasem. 

Jak przyspieszyć szybkość ładowania strony?

Szybkość ładowania witryny leży głównie w rękach programisty. Wpływają na nią jednak również decyzje właściciela, na przykład – wybór odpowiedniego hostingu.

Podstawowe czynności, które powinno się wykonać to:

  • usunięcie kodów Javascript i CSS, które blokują renderowania,
  • zmniejszenie kodu HTML,
  • zmniejszenie kodu CSS,
  • włączenie kompresji GZIP,
  • optymalizacja obrazów i filmów,
  • wykorzystanie pamięci podręcznej przeglądarki,
  • usunięcie przekierowań w obrębie własnej strony, 
  • skrócenie czasu oczekiwania na odpowiedzi serwera,
  • nadanie priorytetu widocznym treściom.

Ponadto, niezwykle ważne jest wybranie hostingu, który zagwarantuje witrynie stabilność, szybkość oraz wsparcie techniczne. Tego typu inwestycja szybko się zwróci, ponieważ mimo, że utrzymanie strony będzie kosztowało więcej, to wygeneruje również większe zyski.

Bardzo istotne jest także UX – User Experience – czyli ogólne wrażenie i doświadczenie użytkownika witryny. Strona powinna być przyjazna zarówno w wersji na komputer, jak i w wersji mobilnej. Każdy serwis, a zwłaszcza sklep internetowy musi być przede wszystkim czytelny, prosty i działać intuicyjnie. 

Optymalizacja szybkości strony – dlaczego warto?

W przypadku analizowania szybkości wczytywania strony i jej konwersji, prawdziwe okazuje się stwierdzenie, że „czas to pieniądz”.

Poprawienie witryny pod względem jest programowania i wygody użytkowania przyczyni się do podwyższenia jej notowań w wyszukiwarce, zmniejszenia współczynnika odrzuceń, a także zwiększenia średniego czasu oraz ilości przeglądanych podstron podczas jednej sesji. Witryna będzie również bardziej lubiana przez użytkowników, co sprawi, że nie tylko nie opuszczą jej w trakcie przeglądania, ale również chętniej na nią wrócą.

dlaczego warto przyśpieszyć stronę internetową

Zoptymalizowanie strony tak, aby ładowała się maksymalnie przez 4 sekundy podczas pierwszego otwarcia jest pracochłonne, ale z pewnością przełoży się na doskonałe wyniki raportów analitycznych. Zapewni także właściciela strony, że unikalna treść jego serwisu będzie przydatna dla wszystkich użytkowników, ponieważ nie zniechęci ich do niej długi czas ładowania lub awarie w dostępie.

Prędkość ładowania strony przekłada się na ilość wejść użytkowników, a to z kolei naturalnie na generowane zyski. Dlatego jej szybkość jest tak samo istotna, jak wszystkie inne czynniki decydujące o pozycji witryny w wyszukiwarce. 

Autor