Każdy, kto decyduje się na stworzenie strony internetowej dla swojej firmy staje przed ważnym wyborem- jak powinna ona wyglądać? Zanim w ogóle zaczniemy zagłębiać się w jakiekolwiek szczegóły, trzeba zadecydować, jaki będzie jej układ- mamy tutaj do wyboru klasyczne strony internetowe, gdzie strona główna połączona jest z poszczególnymi podstronami, a także bardzo popularne w ostatnich latach strony typu one-page, które w swoim założeniu takich podstron nie posiadają.

Oba rozwiązania mają swoich zagorzałych fanów jak i krytyków. Tak naprawdę kluczem do sukcesu jest dobranie odpowiedniej struktury strony do tego, co ma zawierać, a także do tego, jakie cele ma realizować. 

Strona one-page 

Bardzo często stosowane ze względu na obowiązujące w ostatnich latach trendy, trochę przypominają strony mobilne i w dużej mierze są nimi inspirowane. Obecnie jednak coraz częściej wraca się do klasycznego rozwiązania, co jednak nie oznacza, że rozwiązania jednostronicowe całkowicie przestały być stosowane. 

strona one-page - jednostronnicowa

Co to strona one-page?

Strona one-page to takie rozwiązanie, które posiada swój charakterystyczny układ: w ramach jednej strony głównej mamy wydzielone poszczególne segmenty, gdzie każdy z nich może w pewien sposób stanowić odrębną całość. Wszystko, co chcemy zakomunikować odbiorcy musi się znaleźć na tej jednej stronie, która może być nawet bardzo długa. Poszczególne sekcje mogą w sposób płynny po sobie następować, można też stosować różnego rodzaju efekty przejścia, jakie pojawiają się podczas przewijania strony w dół tak, aby uatrakcyjnić użytkownikowi przeglądanie. Zazwyczaj, całą stronę można przeczytać „na raz” po prostu przesuwając palcem w dół lub też wybierając pozycję z menu, po której kliknięciu, strona sama przewinie się do wybranej sekcji. 

Zalety i wady witryn jednostronnicowych

Takie strony mają tę ogromną zaletę, że są proste i od razu prezentują wszystko, co chcielibyśmy użytkownikowi przekazać. Nie musimy się więc martwić o to, że użytkownik nie dotrze do zakładki z historią firmy czy ofertą- jeśli tylko wejdzie na stronę, nie musi już dokonywać żadnych kolejnych kliknięć, aby mieć wszystko na wyciągnięcie ręki. Strony tego typu prezentują się bardzo nowocześnie- nie są jednak pozbawione wad. W przypadku firm, które prowadzą rozległą działalność, może być naprawdę ciężko opisać całą ofertę firmy w ramach jednej strony w taki sposób, aby było to czytelne, przejrzyste, wyczerpujące i nie wydłużało strony w nieskończoność. Takie strony mogą też nastręczać problemów związanych z ich pozycjonowaniem, a także analityką internetową. 

Strona klasyczna

W przypadku takich rozwiązań tak naprawdę nie mamy żadnych ograniczeń związanych z ilością treści, jakie możemy opublikować. Możemy zaprojektować ją tak, aby w jak najbardziej komfortowy sposób przekazać wszystko, co chcemy. Pułapka jest jednak to, że mogą robić wszystko- czasem możemy tych treści wyprodukować zbyt wiele. 

strona klasyczna - multipage

Co to strona klasyczna?

Strona klasyczna to takie rozwiązanie, gdzie do strony głównej możemy podpiąć dowolną ilość podstron. Nie ma więc konieczności opisywania już na starcie wszystkiego, co mamy do zaoferowania, gdyż możemy to sensownie podzielić i zaprezentować w bardziej przejrzysty sposób w ramach podstron. Tym samym możemy wejść na większy poziom szczegółowości, możemy też zaprezentować większą ilość zdjęć czy grafik. Mamy też możliwość podpięcia bloga firmowego czy specjalnej sekcji z galerią. W przypadku strony klasycznej szalenie istotne jest jednak, aby przemyśleć jej strukturę, a treść podzielić na sensowne kategorie. Trzeba też przemyśleć sposób nawigacji tak, aby była ona prosta i intuicyjna, czyli aby każdy użytkownik szybko mógł dotrzeć do interesujących go informacji. Czytelne adresy url oraz intuicyjne linkowanie wewnętrzne sprzyjają pozycjonowaniu takiej strony. 

Zalety i wady witryn multi-page

Ogromną zaletą takiej strony jest to, że nie musimy się ograniczać ani co do podstron, ani co do treści. Jeśli oferta firmy jest rozległa i zróżnicowana, użytkownicy nie będą musieli od razu czytać jej całej, a jedynie wybiorą tę zakładkę, która ich interesuje. Duża ilość miejsca do zagospodarowania na podstronach to spore pole popisu dla marketingowców, a także grafików, którzy mogą zadbać o zachęcającą szatę graficzną. 

Jaki rodzaj witryny wybrać?

Jak więc widać, oba rodzaje stron bardzo się między sobą różnią pod kątem organizacji treści i zawartości. Trudno jednak mówić o tym, która wersja jest lepsza, a która gorsza, gdyż stosuje się je tak naprawdę w różnych sytuacjach.

jaki rodzaj witryny wybrac

Strona typu one-page będzie idealna dla firmy, która posiada konkretną ofertę, którą łatwo i szybko można zaprezentować nawet w kilku zdaniach. W takim przypadku dzielenie treści na podstrony i przygotowywanie opisów nie niosących żadnej wartości kompletnie mija się z celem. Lepiej więc postawić na zwartą, kompaktową stronę, która będzie przypominała w pełni profesjonalną wizytówkę firmy. Strony typu one-page dobrze też sprawdzają się jako wsparcie dla klasycznych stron w momencie, kiedy przygotowujemy jakąś kampanię reklamową i chcemy w zwarty sposób zaprezentować akurat to, co chcemy w ramach kampanii sprzedać. 

Z kolei strony klasyczne sprawdzą się u firm, które prowadzą zróżnicowaną działalność, chcą opisać swoją historię, chcą informować na bieżąco o aktualnościach, a także chcą kreować rozległe galerie. W przypadku strony klasycznej- mogą rozwijać ją bez ograniczeń. 

Autor