Decydując się na założenie sklepu internetowego, w pewnym momencie trzeba dokonać wyboru platformy, która będzie napędzała witrynę.

Dysponując dużym budżetem, można pokusić się o wybranie autorskiego, napisanego specjalnie na nasze potrzeby skryptem, jednak zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z gotowych, sprawdzonych narzędzi. Pozwoli to zaoszczędzić nie tylko wiele czasu, ale i pieniędzy. Jednym z najlepszych wyborów jest PrestaShop. Pokrótce mu się przyjrzyjmy.

Czym jest PrestaShop?

PrestaShop to niezwykle popularny skrypt do tworzenia sklepów internetowych. Narzędzie to pozwala na łatwe założenie, skonfigurowanie i wypuszczenie do sieci w pełni funkcjonalnego sklepu, który może zacząć na siebie zarabiać nawet po kilku godzinach od instalacji. 

co to prestashop

Uruchomienie własnego sklepu internetowego przy pomocy PrestaShop nie powinno sprawiać problemów nawet osobom, które na co dzień nie pracują przy tworzeniu stron internetowych. Wszystkie kroki są bowiem dokładnie opisane. Trudności nie powinno sprawić także graficzne dostosowanie witryny. W razie potrzeby można skorzystać z gotowych profesjonalnych szablonów.

Obsługa sklepu, w tym wprowadzanie produktów i cen dokonywane są przy pomocy wbudowanego panelu administracyjnego. W nim znajdują się także wszelkie niezbędne statystyki, które znacznie ułatwiają prowadzenie internetowego sklepu. 

Czy sklep PrestaShop jest darmowy?

Tak, PrestaShop to oprogramowanie typu open source, co oznacza, że jest tworzone przez społeczność złożoną z programistów, którzy nie pobierają za niego żadnej opłaty. Wystarczy jedynie pobrać paczkę plików i zainstalować ją na swoim serwerze. 

Własnoręczne założenie sklepu wymaga więc jedynie zainwestowania w hosting oraz domenę. Dodatkowo, w przypadku, gdy będziemy potrzebowali bardziej zaawansowanych funkcji, niezbędne będzie dokupienie dodatkowych funkcjonalności.

koszt wykonania sklepu prestashop

Jeśli nie czujemy się pewni i chcemy, by wszystko było wykonane, jak należy, warto skorzystać z usług programisty. W tym przypadku należy już liczyć się z pewnymi kosztami. Stworzenie w pełni funkcjonalnego sklepu, wraz ze stronami produktów, informacją o RODO, regulaminem wymagać będzie inwestycji w granicach 2500-3000 złotych. Dodatkowe koszty mogą pojawić się przy instalowaniu modułów, takich jak np. integracja z metodami płatności czy też przewoźnikami.

Jakie marki korzystają z PrestaShop?

PrestaShop wykorzystywane jest przez wiele dużych sklepów, które każdego miesiąca wykonują obroty na kilkadziesiąt, a nawet kilkaset tysięcy złotych. Jak widać, system ten bez problemu radzi sobie nawet z dużym ruchem, a także umożliwia niemalże dowolną konfigurację, pod zapotrzebowanie użytkownika.

Przykładowe sklepy wykorzystujące PrestaShop:

Zalety i wady PrestaShop

Żadne rozwiązanie nie jest idealne, dlatego też PrestaShop posiada zarówno wady, jak i zalety.

zalety i wady prestashop

Do zalet można zaliczyć takie cechy, jak:

  • Prosta obsługa – Panel administracyjny jest intuicyjny i łatwy do przyswojenia. Również instalacja nie sprawi nikomu większych problemów.
  • Funkcjonalność – Podstawowa wersja PrestaShop oferuje dużo wbudowanych funkcjonalności. Bez problemu wystarczą one do obsługi małych, a nawet średnich sklepów internetowych. W sieci nie brak także wtyczek rozszerzających możliwości platformy. 
  • Wysoka wydajność – PrestaShop jest świetnie zoptymalizowany, przez co nie pochłania dużej ilości zasobów serwera, przyrównując to do oferowanych przez niego możliwości. 
  • Wsparcie społeczności – PrestaShop cieszy się sporą popularnością, przez co posiada spore wsparcie społeczności. Istnieje wiele osób, także w Polsce, które posłużą radą w razie pojawienia się problemów. 
  • Częste aktualizacje – Wszystkie błędy są regularnie naprawiane

Do wad natomiast należą:

  • Częste aktualizacje – Niestety ma to także swój minus. Sklep wymaga regularnej aktualizacji skryptu, a wszystkie witryny, które pozostaną przy starych wersjach, stają się bardziej podatne na ataki.
  • Głównie dla małych i średnich sklepów – Choć PrestaShop radzi sobie także i z dużą ilością produktów, to komfort korzystania z niego przy dużej ilości wprowadzonych towarów znacząco się zmniejsza.
  • Płatne wtyczki – O ile prowadzenie małego sklepu nie będzie wymagało dużych inwestycji, tak niektóre funkcjonalności są schowane za opłatami. Niestety w skrajnych przypadkach może się nawet zdarzyć, że dokupienie wszystkich niezbędnych wtyczek będzie kosztowało więcej niż postawienie sklepu na innym, płatnym narzędziu.

Historia platformy PrestaShop

Historia PrestaShop sięga roku 2005. Wtedy to grupa studentów Europejskiego Instytutu Technologii Informacyjnychstworzyła pierwszą wersję tego oprogramowania, zwaną wtedy phpOpenStore.

Początkowo projekt dostępny był jedynie w języku angielskim i francuskim, ale szybko dostrzeżono potencjał i już po 3 miesiącach dostępne było 13 wersji językowych. W 2007 roku założono firmę PrestaShop SA.

Obecnie zatrudnia ona ponad 100 pracowników i ma biura w 6 krajach. Jako ciekawostkę warto dodać, że w kwietniu 2012 roku jej dyrektorem został Polak – Benjamin Teszner, który kierował nią aż do 2015 r. Obecnie z PrestaShop korzysta blisko 300 tysięcy sprzedawców.

Autor