Gdy już zbadamy odpowiednio rynek który nas interesuje i zdecydujemy się na założenie sklepu internetowego zaczynamy rozglądać się za odpowiednią platformą i oprogramowaniu. Na rynku mamy wiele dostępnych narzędzi oraz rozwiązań, które idealnie sprawdzą się w każdym biznesie. Możemy bowiem wybrać rozwiązania oparte na chmurze czy też oprogramowaniu Open Source.

Warto wybrać odpowiednie dla nas rozwiązanie pod konkretny projekt sklepu. Do dyspozycji mamy zarówno darmowe jak i płatne rozwiązania. W zależności od naszych potrzeb, każde z nich może okazać się odpowiednim rozwiązaniem. Jednym z najbardziej popularnych platform dla prowadzenia sklepu internetowego jest Magento. Co warto o nim wiedzieć oraz jak założyć sklep na tej platformie? 

Czym jest Magento?

Magento to jeden z najbardziej popularnych i rozbudowanych platform do prowadzenia e-sklepu. Posiada on wiele funkcjonalnych narzędzi pomagających zarządzaniem dużą ilością produktów. Jest on jednak w zasadzie dość trudny do opanowania i ma dość wysokie wymagania parametrów serwera. Dlatego nie jest polecany jako rozwiązanie dla laika. 

co to magento

Magento z założenia jest skryptem przeznaczonym do użytku na potrzeby średnich i dużych sklepów internetowych. Oczywiście nie przekreśla to całkowicie szansy na zbudowanie z ich pomocą małego sklepu internetowego, jednak rozwiązanie to dla małego biznesu może być kosztowne, jednak pozwoli na jego bardzo szybki rozwój.

Platforma Magento najczęściej wymaga pomocy odpowiednio wykwalifikowanej osoby, która stworzy nasz sklep i go skonfiguruje. Późniejsze używanie go jest już mało skomplikowane.

Czy sklep na Magento jest darmowy?

Magento oferuje nam zarówno darmową wersję, jak i płatną. Wersja Open Source (Community) to rozwiązanie w pełni darmowe. Natomiast rozwiązania Commerce oraz Commerce Cloud są płatne. Licencja Commerce zaczyna się od kwoty około 6 tysięcy złotych za miesiąc. Licencja Commerce Cloud jest o wiele wyższa. Należy pamiętać, że licencje wykupujemy jako pakiet roczny. 

Jakie sklepy używają Magento?

Wiele popularnych marek oraz firm zdecydowało się na wybór Magento. Wybrali to rozwiązanie ze względu na przystosowanie platformy pod SEO, dostosowanie do aplikacji mobilnych oraz ich charakter Open Source, który daje nieograniczone możliwości.

przykladowe sklepy internetowe magento

Warto dodać, że wiele z nich to prawdziwi giganci branży. To dodatkowy atut, który niezaprzeczalnie świadczy o wysokiej klasy rozwiązaniu.

Do najpopularniejszych firm używających sklepów internetowych Magento należą:

  • Castorama
  • 4F
  • Super-Pharm
  • Semilac
  • Solar
  • Świat Książki
  • Converse
  • Drogeria Natura
  • Tołpa
  • Nike
  • Ford 
  • Coca-Cola 

Zalety i wady Magento

Magento jak każda platforma ma swoje wady i zalety. W zależności od naszych oczekiwań może okazać się lepszym lub gorszym rozwiązaniem.

zalety magento

Warto o nich wiedzieć, aby przygotować odpowiednią strategię działania, bądź zorientować się czy jest to rozwiązanie odpowiednie dla naszego biznesu, czy warto jednak poszukać czegoś innego. 

Najczęściej wymieniane wady dla platformy Magento to:

  • Magento wymaga od nas dużego serwera, co wygeneruje z pewnością większe koszty. Większość powszechnych hostingów może sobie z nim również nie poradzić. Wszystkie te możliwości należy wziąć pod uwagę już na samym początku pracy.
  • Obsługa administracyjna może powodować większe problemy oraz wymagać pomocy osoby wdrażającej, nawet w darmowej wersji platformy.
  • Instalacja i modyfikacja jest dość skomplikowana i może również wymagać pomocy osoby z zewnątrz.
  • Magento posiada zaawansowany system, który może być zaletą. Jednak wszelkie prace nad naszym sklepem są o wiele bardziej czasochłonne oraz generuje często dodatkowe koszty nawet w licencji Open Source.
  • Poprawki i aktualizacje są po naszej stronie, a więc należy przeprowadzać je samemu.

Najważniejsze zalety dla rozwiązania jakim jest Magento:

  • Duża funkcjonalność i wiele dostępnych opcji, dzięki temu platforma Magenta oferuje nam rozbudowane system analiz, raportów czy zarządzania produktami, dostosowaną wersję mobilną i systemy płatności. 
  • Daje możliwość prowadzenia kilku sklepów na raz, oraz umożliwia zarządzanie nimi z jednego panelu administratora.
  • Dostosowanie platformy oraz skryptu pod SEO. Darmowa wersja również jest napisany oraz zoptymalizowany pod kątem SEO.
  • Społeczność, która jest bardzo rozbudowana i obecna zarówno na anglojęzycznych jak i polskich forach. 
  • Przyciąga dużą liczbę użytkowników ze względu na możliwości jakie oferuje. 
  • Bardzo wysoka wydajność systemu Magento.

Historia Magento

Magento to platforma rozwijana od przeszło 10 lat. Pierwsza wersja Magento która pokazała się na rynku miała miejsce w sierpniu 2007 roku i już wtedy zdobyła bardzo dużą popularność.

Magento potrzebowała bowiem tylko kilku miesięcy po to, aby liczba pobrań tego oprogramowania przekroczyła liczbę 500 tysięcy. To ogromny sukces, który został bardzo doceniony ze strony gigantów. eBay zainwestował w Magento 90 mln dolarów na początku roku 2011.

Aż do jesieni 2015 roku, kiedy gigant sprzedał ją za całe 925 mln dolarów. To tylko pokazuje, jak wielki potencjał drzemie w tym narzędziu. 

Autor