Każdej osobie, która prowadzi stronę internetową, zaleca się, aby dość często wykonywać kopię zapasową strony, czyli plików i danych znajdujących się na stronie. Działanie to ma za zadanie uchronić właściciela strony przed wszelkimi wirusami, awariami serwera, błędów występujących na stronie. Dzięki takiemu zabiegowi właściciel strony będzie mógł zaoszczędzić nie tylko czas, ale przede wszystkim pieniądze.

Czym jest kopia zapasowa?

Kopia zapasowa to nic innego, jak kopia wszystkich plików oraz baz danych znajdujących się na stronie. Właściciel strony internetowej w razie utraty tych plików i danych, może w prosty i szybki sposób przywrócić funkcjonowanie strony do stanu poprzedniego. Utworzoną kopię zapasową można ściągnąć zarówno na dysk komputera, jak również umieścić ją w wielu innych miejscach, na przykład w Google Drive. Google Drive daje możliwość przechowania kopii zapasowej strony internetowej w tak zwanej chmurze. Należy także pamiętać, że wykonywanie kopii zapasowej powinno odbywać się w miarę regularnie, a wszelkie zgromadzone dane przechowywać w bezpiecznym miejscu, aby nie dostały się w niepowołane ręce. 

kopia zapasowa (backup) - co to

Kopia zapasowa WordPress

Wbrew pozorom wykonanie kopii zapasowej strony WordPress nie jest niczym trudnym. Aczkolwiek należy zaznaczyć, że kopia taka może zostać wygenerowana zarówno automatycznie, jak i ręcznie. Otóż, jeżeli chodzi o generowanie kopii zapasowej strony WordPress automatycznie to odbywa się to dość często. Aczkolwiek, mimo tego, należy również zadbać o indywidualne generowanie kopii zapasowej. Działanie to można w szybki i prosty sposób zrobić samodzielnie. 

Jak wykonać kopię zapasową strony WordPress?

Otóż, wykonanie strony zapasowej strony WordPress nie należy do szczególnie skomplikowanych, w związku z tym nie powinno sprawić to nikomu większego problemu. Kopię zapasową strony w WordPress można wykonać za pomocą wtyczki UpDraftPlus. Teraz przedstawimy Państwu jak to poprawie wykonać. Aczkolwiek należy również zaznaczyć, iż wtyczka ta, w porównaniu do innych wtyczek daje możliwość tworzenia kopii zapasowych w chmurze, jest o wiele szybsza, ponieważ zużywa o wiele mniej zasobów serwerowych, jak również daje możliwość auto konfiguracji harmonogramu dla zapewnienia wygody podczas tworzenia kopii zapasowej strony oraz została jest w pełni bezpieczna, gdyż została przetestowana przez miliony użytkowników na całym świecie.

jak zrobic kopie zapasowa strony wordpress

W związku z tym, aby utworzyć kopię zapasową na WordPress należy:

  • w pierwszej kolejności pobrać wtyczkę UpDraftPlus WordPress i ją zainstalować na naszym urządzeniu
  • w następnej kolejności, gdy już zainstalujemy wtyczkę UpDraftPlus należy odświeżyć stronę oraz po lewej stronie wejść w „ustawienia”
  • w „Ustawieniach” pojawi nam się nowa opcja do wyboru „UpDraftPlus Backups”, w którą należy kliknąć. Przy czym należy zaznaczyć, gdy robimy to pierwszy raz to musimy pamiętać, aby skonfigurować miejsce do robienia backupów. W konfiguracji tej chodzi przede wszystkim o to, aby określić częstotliwość, jak również ilość kopii, jaką chcemy przechować. W takiej sytuacji należy kliknąć na UpDraft w zakładkę „Ustawienia”.
  • Następnym krokiem, który trzeba wykonać jest najechanie kursorem do góry, gdzie możemy zobaczyć częstotliwość robienia kopii zapasowej, a także ile kopii ma być przechowywanych. 
  • Jeżeli chodzi o miejsce przechowywania kopii zapasowej strony w WordPress to możliwość jest dowolna, ponieważ można wybrać między innymi: DropBox, FTP, Google Cloud, Email, Google Drive, BackBlaze, Microsoft OneDrive, WebDav, DramObjects, Amazon S3, OpenStack, jak również wiele innych.
  • Gdy pojawi się opcja, aby wybrać, jakie elementy ma zawierać kopia zapasowa strony to należy zaznaczyć wszystkie możliwe, dzięki temu, będziemy mieli pewność, że wszystkie elementy strony zostały skopiowane w całości.
  • W następnej kolejności powinno wyskoczyć okienko, w którym powinno się kliknąć w link opisany, jako „follow”.
  • Natomiast, w przypadku, gdy link taki jednak nam nie wyskoczy to należy wrócić do punktu z ustawieniami DropBox i wtedy tam kliknąć na to co było poprzednio zaznaczone na screenie omawiającym przyłączenie DropBox’a
  • W sytuacji, gdy już zostanie podpięte miejsce do przechowywania kopii to w następnej kolejności należy wrócić do zakładki o nazwie ” bieżący status” oraz kliknąć niebieski przycisk o nazwie ” zrób kopię teraz”
  • Od tego momenty zrobienie kopii zapasowej przez system trwa zaledwie chwilę. Wystarczy poczekać około kilku minut

Wgląd do kopii zapasowej odbywa się za pomocą jednego kliknięcia i kopia ta może być w każdym momencie modyfikowana. Wszelkie dane umieszczone na kopii zapasowej są w pełni bezpieczne, w związku z czym nie ma obawy, że trafi ona w niepowołane ręce. Kopię zapasową w miarę możliwości należy wykonywać dość często. Nawet, jeżeli hosting robi to automatycznie. Dzięki takiemu zabiegowi każdy właściciel strony internetowej będzie miał pewność, że jego dane oraz pliki są w pełni bezpieczne w razie niespodziewanych sytuacji, które w internecie dość często się zdarzają. 

Autor