Internet jest powszechnym narzędziem, stosowanym każdego dnia w pracy, w domu, niemal wszędzie. Żyjemy w czasach i dobie technologii. Każdego dnia wyświetlane są miliony stron internetowych na całym świecie. Niewielu jednak wie jak sprawa stron www wygląda od wewnątrz, czyli od strony właścicieli tych stron.

Wielu śmiałków próbuje swoich sił w internecie zakładając różnego rodzaju strony lub sklepy internetowe. Do ich funkcjonowania i długotrwałej użyteczności jest potrzebne pewne narzędzie, którym jest hosting stron. Ale co to jest hosting i jak się za to wszystko zabrać, stawiając pierwsze kroki działalności w internecie?

Co to jest hosting?

Hosting to słowo wywodzące się z języka angielskiego i, w odniesieniu także do hostingu stron internetowych, oznacza udostępnianie przez wybranego dostawcę usług internetowych miejsca na swoich serwerach.

Mówiąc prościej, system hostingowy pozwala na zwiększanie wydajności stron internetowych. Albowiem, poprzez zagospodarowanie w przestrzeni internetowej serwera od usługodawcy internetowego, istnieje możliwość funkcjonowania strony www przez dwadzieścia cztery godziny na dobę. Dzieje się to niezależnie od tego, czy urządzenie z serwerem głównym strony jest włączone, ze względu na trwałe funkcjonowanie hostingu.

hosting - definicja

Na serwerach hostingowych można przechowywać różnego rodzaju dane, takie jak: sklepy internetowe, portale medialne, pliki multimedialne, zdjęcia i inne. 

Dlaczego potrzebujesz hostingu?

Jak wyjaśniono powyżej, hosting jest narzędziem, które wspomaga nieprzerwane funkcjonowanie stron internetowych, za pomocą serwerów usługodawcy. Dzięki temu zabiegowi, twórca domeny posiada umiejętność trwałego emitowania treści na przestrzeni internetu. Co za tym idzie, potencjalna grupa docelowa ma nieprzerwany kontakt z treścią przekazywaną przez właściciela strony www.

Przykładem funkcjonalności systemów hostingowych są platformy sklepów internetowych. Dostępność sklepu internetowego w każdym momencie dnia i nocy usprawnia proces składania zamówień, ponieważ klient ma możliwość kupna towarów w każdej, dogodnej dla niego chwili. Zwiększa to zasięgi, zyski oraz rozpoznawalność wśród konsumentów i grup docelowych oraz satysfakcję.

Poza tym, istnieje wiele wariantów ofert hostingowych, dzięki którym każdy, kto zastanawia się nad skorzystaniem z takiej usługi, może wybrać program lub pakiet dostosowany do swoich potrzeb i możliwości.

Parametrami hostingu, z którymi należy się zapoznać przed przystąpieniem do programu hostingowego, są:

  • uptime – czyli czas bezawaryjnego funkcjonowania serwera hostingowego. Wyraża się go w procentach, a wartością pożądaną jest 99%,
  • stan techniczny serwerów hostingowych,
  • szybkość łącza internetowego,
  • dbanie o bezpieczeństwo: danych klientów oraz ochrona przed hakerami,
  • dostępne technologie, czyli małe „szycie na miarę” i badanie potrzeb strony www w kontekście konkretnej oferty hostingowej,
  • limit dostępnej powierzchni dyskowej, czyli to, ile miejsca potrzebuje strona www na zamieszczenie jej na serwerze i bezproblemowe funkcjonowanie,
  • transfer, a więc ilość obieranych informacji ze strony przez klienta, co zależy od zawartości na stronie www,
  • backup, czyli zapisywanie kopii zapasowych z serwera,
  • przekroczenia limitów przestrzeni dyskowej lub transferu,
  • możliwości pomocy technicznej.

Darmowy hosting vs. hosting płatny

Istnieją dwie możliwości hostingowania stron. Mianowicie, można korzystać z darmowych usług serwerów lub odpłatnych pakietów. Co je różni i jaką najbardziej korzystną opcje wybrać dla siebie?

darmowy hosting vs platny

Poniżej przedstawione zostały możliwości i zagrożenia ze strony obu metod wspomagania stron www.

Oto, co musisz wiedzieć o bezpłatnym hostingu:

  • redukuje koszt utrzymania strony internetowej,
  • może odznaczać się przede wszystkim ograniczoną przestrzenią na dysku oraz ograniczonym transferem,
  • może się także o wiele dłużej wczytywać,
  • zwiększa ryzyko występowania częstych awarii strony,
  • zwiększa obecność niechcianych reklam internetowych na stronie.

Jeśli chodzi o płatny sposób wspomagania stron internetowych to jest to pojęcie względne. Jest tak ze względu na szeroką gamę wyboru. Albowiem, wielu usługodawców reklamuje swoje usługi, które starają się być jak najbardziej wpasowane w potrzeby aktualnych klientów.

Kreowane są specjalne pakiety, z konkretnymi możliwościami trafiającymi w zamierzone grupy docelowe. Opisane powyżej parametry hostowania stron internetowych są rozpatrywane w kontekście klienta indywidualnego, po czym dopasowywana jest konkretna oferta do zlecenia.

System rozliczania jest również zróżnicowany, bowiem istnieją oferty w abonamencie rocznym lub miesięcznym, co również umożliwia wybór bardziej dogodnej opcji. Strona internetowa nie zredukuje kosztów utrzymania, lecz stworzy bezpieczną i funkcjonalną przestrzeń dla swoich klientów, co może zaprocentować w przyszłości.

Każda z opcji wiąże się ze swego rodzaju ryzykiem i możliwościami, które należy wnikliwie przeanalizować i znaleźć przysłowiowy złoty „środek” w swojej sytuacji i potrzebach strony oraz grupy docelowej projektu. 

Autor