Jak napisać strategię marketingową? To bardzo ważne pytanie które zadają sobie przedsiębiorcy dążący do wzrostu własnej działalności. Odpowiedź na te pytanie jest stosunkowo prosta i znajduję się w tym artykule. 

Czym jest strategia marketingowa?

Strategia marketingowa jest działaniem podzielenia na czynniki pierwsze procesu promocji i zarządzania procesem pozyskania klientów, oraz sprzedaży dóbr i usług. Złożoność strategii marketingowej jest pozornie skomplikowana jednak każdy przedsiębiorca może samemu dokonać poprawnej analizy i zrobić skuteczna strategię marketingową. Aby tego dokonać należy na początku zastanowić się co jest ważne dla nas z perspektywy Firmy i ustalenie kroków które spowodują dojście do ustalonych wcześniej rezultatów. 

strategia marketingowa w praktyce

7 kroków, jak przygotować strategię marketingową

Oto 7 kroków, jak stworzyć omawianą strategię:

1. Określ swoje cele jako przedsiębiorstwo

Niezależnie czy prowadzisz mały kanał na platformie streamingowej, czy jest to już przedsiębiorstwo w pełnym tego słowa znaczeniu określenie celów jest kluczem do ich efektywnej realizacji. Aby poprawnie określić cele przedsiębiorstwa należy spojrzeć na nie z lotu ptaka, czyli warto jest wykonać prostą analizę PEST. Jest to prosty a zarazem bardzo obrazowy sposób aby zobaczyć gdzie znajdujemy się jako przedsiębiorstwo i w którą stronę warto podążać. Dla lepszego obrazu tego jakie cele powinny kierować naszym przedsiębiorstwem można zrobić prostsza analizę SWOT. 

Powyższe analizy pomogą nam przy określeniu celów jednak warto pamiętać że muszą one być również określone w czasie, mierzalne i możliwe do realizacji. Celów nie powinno być więcej niż trzy żeby można było panować nad ich realizacją ale jednocześnie nie skupiać się zbyt mocno na jednym celu. Takie podejście nie tylko pozwoli spojrzeć realnie na swoje przedsiębiorstwo oczami konsumentów, oraz rynku ale również pozwoli kontrolować kierunek rozwoju. 

2. Zdefiniuj odbiorcę

Definicja odbiorcy jest bardzo ważna gdyż to on generuje zysk dla przedsiębiorstwa a odpowiednie dostosowanie się do zmian na rynku bardzo dobrze wpływa na sam proces sprzedaży. Definicja odbiorcy jest ważna głównie ze względu podejmowania decyzji dotyczących wyboru kanału dotarcia do klienta. Posiadając wśród klientów osoby młode 18-25 kierowanie reklam będzie bardziej wskazane w social media. Jeżeli naszą grupą docelową stanowią kierowcy to reklama w radiu będzie najbardziej efektywna, lub w aplikacjach do nawigacji dostępnych w Sklepie Play.

odbiorca w strategii marketingowej

3. Zastanów się co przynosiło efekty do tej pory

Określenie efektów jakie do tej pory zostały osiągnięte za pomocą użytych narzędzi marketingowych pozwoli ocenić jak efektywna jest nowa strategia. Porównanie takich wskaźników jak wzrost sprzedaży, ilość zapytań ofertowych, liczba odwiedzających daną stronę w stosunku do poprzedniego okresu i innego narzędzia marketingowego może być bardzo pouczające. 

4. Poszukaj i wybierz narzędzia marketingowe

Aby przystąpić do tego punktu pierw musimy określić medium w jakim się poruszamy. Jeżeli naszymi odbiorcami są osoby młode, które interesują się nowinkami technologicznymi to umieszczenie reklamy na portalach branżowych może przynieść duży efekt. Narzędzia marketingowe jakie możemy wtedy zastosować do monitorowania postępów i zarządzania kampanią jest np. Google analytics. Ta bezpłatna aplikacja pozwoli śledzić ruch na naszej stronie firmowej i tym samym pokazywać z jakich źródeł płyną największe liczby klientów. 

wybor narzedzi marketingowych

Warto jest zauważyć że takie aplikację dają możliwość nie tylko monitorowania wzrostu liczby odwiedzających ale również miejsca skąd nas wyszukują, oraz nawet konkretnej przeglądarki czy systemu operacyjnego. 

5. Ustal nakłady na realizacje planu marketingowego

Aby strategia marketingowa była skuteczna nie musi być droga. Najdroższe reklamy i inne sposoby dotarcia do odbiorców prowadzą przez telewizję jednak nie w przypadku każdego produktu sprawią one że sprzedaż wzrośnie. Plan marketingowy powinien być zoptymalizowany pod kątem konkretnego klienta dlatego tak ważne jest ustalenie i definicja końcowego odbiorcy. 

6. Stwórz plan realizacji działań marketingowych

Dobry plan marketingowy nie musi być skomplikowany aby był skuteczny. Przykładem planu marketingowego jest stworzenie webinaru, lub podcastu o tematyce gier komputerowych w którym na koniec poda się kod promocyjny do konkretnego sklepu internetowego. Wszystko zależy od produktu, jednak kluczem jet przyciągniecie uwagi odbiorcy, oraz wzbudzenie potrzeby. 

plan dzialan marketingowych

7. Ustal termin realizacji celów zdefiniowanych w pkt. 1. 

Ustalenie terminu powinno być również realne i w miarę możliwości osiągalne. Brak osiągnięcia celów strategii marketingowej nie będzie porażką jeżeli cele te są nienaturalnie wysokie i nie adekwatne do tego czego byliśmy świadkiem w przeszłości. Jeżeli za cel obierzemy zwiększenie sprzedaży o 50 % w skali jedno roku a dotychczasowy wzrost wynosił 10-20% to znaczy że strategia będzie ambitna jednak jest ona do osiągnięcia. Dlatego zawsze pamiętajmy o realności danego celu. 

Autor