Do niedawna portale social media typu Facebook, Instagram czy YouTube, zarezerwowane były wyłącznie dla osób prywatnych, dla których przecież zostały stworzone. Jednak rosnąca popularność tych witryn i kolejne miliardy dołączających do nich członków, stworzyły tak ogromny potencjał marketingowy, że firma, która obecnie nie reklamuje się na tego rodzaju stronach praktycznie nie istnieje w ogólnej świadomości społeczeństwa. Jak zatem wygląda social media marketing i jakie są jego zalety oraz wady?

Social media marketing – co to jest?

Social media marketing to działania marketingowe, które służą generowaniu ruchu na stronie za pomocą mediów społecznościowych, czyli takich serwisów jak Twitter, YouTube, LikedIn, Goldenline, Snapchat, Instagram czy Facebook. Działania te mogą polegać zarówno na założeniu darmowego konta, które pozwala na publikację postów, zdjęć oraz nagrań video, ale także na opłaceniu tak zwanych reklam sponsorowanych, które mogą przekierowywać użytkownika bezpośrednio na stronę firmy.

social media marketing - co to jest

Umiejętne prowadzenie profilu społecznościowego pozwala na stworzenie pozytywnego obrazu marki, która jest aktywna i dba o swoich klientów. Dodatkową formą reklamy, która cieszy się dużym zainteresowaniem i ma wysoką skuteczność jest organizowanie różnego typu konkursów online z atrakcyjnymi nagrodami, które zachęcają internautów do polubienia profilu, obserwowania go, a nawet udostępniania treści wśród znajomych.

Social media marketing – wady i zalety

Chociaż potencjał marketingu w social mediach jest proporcjonalny do ilości aktywnych na danym portalu użytkowników, to jak każda forma reklamy ma swoje wady i zalety.

zalety social media marketingu

Do zalet marketingu społecznościowego możemy zaliczyć:

  • Niski lub zerowy koszt reklamy – zakładanie profilów na kontach społecznościowych jest całkowicie darmowe, jedyne koszty mogą generować prowadzone konkursy z nagrodami lub opłaty za reklamy sponsorowane,
  • Ogromny zasięg – informacje o portalu mają szansę dotrzeć do miliardów użytkowników portali społecznościowych na całym świecie,
  • Możliwość bezpośredniego kontaktu z klientem, czyli odpowiadania na zapytania w wiadomościach prywatnych oraz komentarzach, a także umiejętne odbieranie krytyki i wprawne radzenie sobie z konfliktami pomiędzy użytkownikami,
  • Tworzenie więzi – internauci, którzy mogą obserwować regularną aktywność na profilu firmy zaczynają być z nią związani, często odwiedzają daną witrynę i stają się lojalni wobec danego producenta, a nawet polecają go innym, 
  • Szybkość rozprzestrzeniania informacji i uzyskiwania informacji zwrotnej – internet żyje swoim życiem, a funkcja udostępniania oraz możliwość polubienia i skomentowania wpisów sprawiają, że profil samoczynnie staje się coraz popularniejszy. Dodatkowo, firma może także błyskawicznie poznać reakcję użytkowników na opublikowane treści, uzyskać od nich wiadomości zwrotne i wykorzystać je w celu udoskonalenia swoich produktów lub usług.

wady social media marketingu

Z kolei do wad social media marketingu zaliczmy bez wątpienia:

  • Brak kontroli nad rozprzestrzeniającymi się informacjami – negatywne komentarze mogą bardzo skutecznie zniszczyć pozytywny obraz marki w oczach potencjalnych klientów, a nieprzemyślanych opublikowanych treści tak naprawdę nie da się usunąć, ponieważ błyskawicznie rozprzestrzeniają się w sieci,
  • Nieumiejętnie prowadzony profil to strata czasu – jeśli profil nie jest aktywny i nie publikuje interesujących treści bardzo szybko straci zainteresowanie internautów, social media marketingiem powinny zatem zajmować się osoby o odpowiedniej wiedzy i doświadczeniu, w przeciwnym razie może okazać się, że zarówno czas, jak i wysiłek przeznaczony na tę formę reklamy poszły na marne,
  • Możliwość zaistnienia sytuacji kryzysowej – czyli niekontrolowanej, często agresywnej wymiany zdań użytkowników portalu w obrębie aktywności profilu firmowego, która negatywnie wpływa na obraz marki.  

Social media marketing – jakich błędów unikać?

Chociaż reklamowanie się za pomocą portali społecznościowych wydaje się prostym zadaniem, bardzo łatwo jest popełnić błąd, który sprawi, że nowo zdobyci obserwatorzy szybko zaczną nas opuszczać.

Najczęściej popełniane błędy podczas przeprowadzania tego typu działań marketingowych to:

Usuwanie negatywnych komentarzy – kilka takich sytuacji może pozostać niezauważonych, jednak nagminne usuwanie krytyki z profilu firmy przyniesie  skutek odwrotny do zamierzonego,

Kupowanie obserwatorów i lajków – zakup fałszywych kont, które będą obserwowały profil firmy szybko zostanie zauważony, chociażby na podstawie braku odpowiedniej ilości komentarzy czy polubień,

Brak strategii – chociaż marketing powinien być spójny, musi być jednocześnie dostosowany do charakteru portalu, inne rzeczy zamieszcza się zatem na Facebooku, a inne na Instagramie,

Nadużywanie #hashtagów – charakterystyczny krzyżyk ułatwia znajdowanie treści, jednak ilość tagów nie powinna być większa niż liczba słów we wpisie, w przeciwnym razie możemy bardzo łatwo zrazić odbiorców brakiem wyczucia,

Błędy gramatyczne, stylistyczne i językowe – prowadzenie profilu firmowego powinno być przede wszystkim profesjonalne, dlatego poprawna polszczyzna to podstawa.

Social media marketing to forma reklamy o ogromnym potencjale, jednak aby generowała zamierzony zysk i sprawdzała się w swojej roli musi być prowadzona umiejętnie i z rozwagą, najlepiej przez osoby z odpowiednią wiedzą oraz doświadczeniem w zakresie nowoczesnego marketingu.

Autor