„Jeśli nie ma cię w Internecie, to nie istniejesz”, a przynajmniej tak głosi popularne w pewnych kręgach powiedzenie. Zaistnienie w sieci nie jest jednak obecnie takie proste, gdyż konkurencja niemalże w każdej branży jest ogromna, a w dodatku wiele osób nie szczędzi na reklamie.
Skoro nie można kogoś pokonać, warto się do niego dołączyć. Zanim jednak zacznie się działanie, warto zapoznać się z podstawowymi terminami dotyczącymi promocji stron w Internecie, czyli SEO i PPC.
Co to jest SEO?
SEO to pewne działania, których efektem jest zwiększenie ruchu organicznego z wyszukiwarek internetowych.
Search Engine Optimization to pojęcie bardzo szerokie, gdyż porusza zarówno tematy optymalizacji metatagów strony, optymalizacji kodu witryny, jak i umieszczania na niej odpowiedniej jakości treści.
Spośród ponad 200 wskaźników branych pod uwagę przez Google najważniejsze są: jakość treści, ilość linków kierujących do strony, wiarygodność zamieszczanych informacji, a także odpowiednie stosowanie słów kluczowych, tak, by pasowały do tego, co szukają użytkownicy.
Wady i zalety SEO
SEO nie jest idealne. Jak wszystko na tym świecie ma swoje wady i zalety.
Oto najważniejsze zalety SEO:
- Wzrost widoczności w wynikach wyszukiwania – Wystarczy rozpocząć działania, by pojawiły się pierwsze sukcesy, a strona poszybowała w wynikach wyszukiwania.
- Zwiększenie ilości „darmowych” osób odwiedzających stronę – Wzrost widzialności strony w wyszukiwarkach sprawia, że trafiają do nas nowe osoby, które zainteresują się witryną, szukając czegoś w Google.
- Zwiększenie liczby naturalnych odwołań do strony – Na artykuły eksperckie bardzo często powołują się inne witryny, w większości przypadków podając także odnośnik do naszej strony.
- Niskie koszty – Wiele działań możemy wykonać na własną rękę, wykupując odpowiednie narzędzia.
- Długotrwały efekt – Po zaprzestaniu działań efekty pozostają nawet przez kilka miesięcy
- Prostota – Sporo działań można wykonać na własną rękę. Oczywiście na pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwanie dostać się ciężko, ale pierwsza strona jest w zasięgu każdego, kto poczyta trochę na ten temat.
Oto najważniejsze wady SEO:
- Koszty – W sytuacji, gdy konkurencja jest duża, koszty pozycjonowania na pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania mogą być naprawdę wysokie.
- Trudność pozycjonowania – Na efekty trzeba trochę poczekać, a algorytmy wyszukiwarek regularnie się zmieniają, wymagając od pozycjonera sporej elastyczności.
- Konieczność bycia systematycznym – Działania SEO wymagają czasu i cierpliwości, a do tego nie można zrobić tego raz i zapomnieć. Po pewnym czasie od zaprzestania działań widoczność witryny w sieci spada.
- Ryzyko braku pożądanego efektu – Zawsze istnieje ryzyko tego, że ktoś będzie o krok przed nami.
W ogromnym skrócie: działania SEO pozwalają przyciągnąć uwagę odbiorców i budują zaufanie do marki, zapewniając długofalową widoczność w sieci.
Co to jest PPC?
PPC to płatne kampanie w postaci bannerów lub linków wyświetlane na czołowych pozycjach wyników wyszukiwania. Najlepszym ich przykładem jest Google Adwords, wyświetlające reklamy nad i pod naturalnymi wynikami wyszukiwania.
Wady i zalety PPC
Choć system Pay Per Click z pozoru wydaje się niemalże idealny, ale i on ma swoje wady.
Oto najważniejsze zalety PPC:
- Bardzo szybkie rezultaty – Efekty działania kampanii pojawiają się niemalże od razu po uruchomieniu reklam.
- Płatność wyłącznie za efekty – Jeśli nikt nie kliknie reklamy, żadne opłaty nie zostaną naliczone.
- Dokładny dobór odbiorców – Możliwość wyboru konkretnej grupy docelowej.
- Elastyczność i łatwość pomiaru efektów kampanii – W każdej chwili można sprawdzić, ile użytkowników kliknęło reklamę, a także modyfikować frazy kluczowe czy ceny za klik.
Oto najważniejsze wady PPC:
- Koszty – Kampania PPC generuje znacznie większe koszty niż działania SEO
- Krótki czas trwania działań – Promowana strona widoczna jest na pierwszej stronie wyników wyszukiwania tylko w trakcie trwania reklamy.
- Ryzyko działań niepożądanych – Konkurencja nie śpi, istnieje więc ryzyko, że nasze budżet na reklamy zostanie wykorzystany przez osoby, które nie przyniosą nam żadnych zysków.
Kampanie PPC znakomicie sprawdzają się w początkowych etapach działania działalności, w celu wzmocnienia SEO, gdy strona nie jest jeszcze wyświetlana w top wyników. PPC pozwala także zdobyć ruch od osób w 100% zainteresowanych treścią naszej witryny.
SEO vs. PPC – co wybrać?
Nie da się jednoznacznie określić, która z metod pozyskania klientów jest lepsza. Zarówno SEO, jak i PPC mają swoje plusy i minusy.
Co więcej, obie formy promocji świetnie ze sobą współpracują. Przyjrzyjmy się jednak, kiedy dana opcja będzie lepszym wyborem.
Kiedy lepiej użyć SEO?
- Gdy myślimy o długofalowym biznesie – efekty działań SEO są widoczne przez długi czas
- Gdy chcemy poprawić rozpoznawalność w sieci – linkowanie do strony w różnych miejscach poprawia naszą wiarygodność
Kiedy lepiej skorzystać z PPC?
- Gdy zależy nam na uzyskaniu wyników w jak najkrótszym czasie – efekty reklamy PPC widać już na następny dzień.
- W przypadku startu nowego biznesu – klienci dowiedzą się o nim od razu, przez co niezwłocznie będzie można rozpocząć świadczenie usług.