„Jeśli nie ma cię w Internecie, to nie istniejesz”, a przynajmniej tak głosi popularne w pewnych kręgach powiedzenie. Zaistnienie w sieci nie jest jednak obecnie takie proste, gdyż konkurencja niemalże w każdej branży jest ogromna, a w dodatku wiele osób nie szczędzi na reklamie.

Skoro nie można kogoś pokonać, warto się do niego dołączyć. Zanim jednak zacznie się działanie, warto zapoznać się z podstawowymi terminami dotyczącymi promocji stron w Internecie, czyli SEO i PPC.

Co to jest SEO?

SEO to pewne działania, których efektem jest zwiększenie ruchu organicznego z wyszukiwarek internetowych.

seo definicja

Search Engine Optimization to pojęcie bardzo szerokie, gdyż porusza zarówno tematy optymalizacji metatagów strony, optymalizacji kodu witryny, jak i umieszczania na niej odpowiedniej jakości treści.

Spośród ponad 200 wskaźników branych pod uwagę przez Google najważniejsze są: jakość treści, ilość linków kierujących do strony, wiarygodność zamieszczanych informacji, a także odpowiednie stosowanie słów kluczowych, tak, by pasowały do tego, co szukają użytkownicy.

Wady i zalety SEO

SEO nie jest idealne. Jak wszystko na tym świecie ma swoje wady i zalety.

Oto najważniejsze zalety SEO:

  • Wzrost widoczności w wynikach wyszukiwania – Wystarczy rozpocząć działania, by pojawiły się pierwsze sukcesy, a strona poszybowała w wynikach wyszukiwania.
  • Zwiększenie ilości „darmowych” osób odwiedzających stronę – Wzrost widzialności strony w wyszukiwarkach sprawia, że trafiają do nas nowe osoby, które zainteresują się witryną, szukając czegoś w Google.
  • Zwiększenie liczby naturalnych odwołań do strony – Na artykuły eksperckie bardzo często powołują się inne witryny, w większości przypadków podając także odnośnik do naszej strony.
  • Niskie koszty – Wiele działań możemy wykonać na własną rękę, wykupując odpowiednie narzędzia. 
  • Długotrwały efekt –  Po zaprzestaniu działań efekty pozostają nawet przez kilka miesięcy
  • Prostota – Sporo działań można wykonać na własną rękę. Oczywiście na pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwanie dostać się ciężko, ale pierwsza strona jest w zasięgu każdego, kto poczyta trochę na ten temat. 

Oto najważniejsze wady SEO:

  • Koszty – W sytuacji, gdy konkurencja jest duża, koszty pozycjonowania na pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania mogą być naprawdę wysokie.
  • Trudność pozycjonowania – Na efekty trzeba trochę poczekać, a algorytmy wyszukiwarek regularnie się zmieniają, wymagając od pozycjonera sporej elastyczności.
  • Konieczność bycia systematycznym – Działania SEO wymagają czasu i cierpliwości, a do tego nie można zrobić tego raz i zapomnieć. Po pewnym czasie od zaprzestania działań widoczność witryny w sieci spada.
  • Ryzyko braku pożądanego efektu – Zawsze istnieje ryzyko tego, że ktoś będzie o krok przed nami.

W ogromnym skrócie: działania SEO pozwalają przyciągnąć uwagę odbiorców i budują zaufanie do marki, zapewniając długofalową widoczność w sieci. 

Co to jest PPC?

PPC to płatne kampanie w postaci bannerów lub linków wyświetlane na czołowych pozycjach wyników wyszukiwania. Najlepszym ich przykładem jest Google Adwords, wyświetlające reklamy nad i pod naturalnymi wynikami wyszukiwania. 

ppc definicja

Wady i zalety PPC

Choć system Pay Per Click z pozoru wydaje się niemalże idealny, ale i on ma swoje wady.

Oto najważniejsze zalety PPC:

  • Bardzo szybkie rezultaty – Efekty działania kampanii pojawiają się niemalże od razu po uruchomieniu reklam.
  • Płatność wyłącznie za efekty – Jeśli nikt nie kliknie reklamy, żadne opłaty nie zostaną naliczone.
  • Dokładny dobór odbiorców – Możliwość wyboru konkretnej grupy docelowej.
  • Elastyczność i łatwość pomiaru efektów kampanii – W każdej chwili można sprawdzić, ile użytkowników kliknęło reklamę, a także modyfikować frazy kluczowe czy ceny za klik.

Oto najważniejsze wady PPC:

  • Koszty – Kampania PPC generuje znacznie większe koszty niż działania SEO
  • Krótki czas trwania działań – Promowana strona widoczna jest na pierwszej stronie wyników wyszukiwania tylko w trakcie trwania reklamy.
  • Ryzyko działań niepożądanych – Konkurencja nie śpi, istnieje więc ryzyko, że nasze budżet na reklamy zostanie wykorzystany przez osoby, które nie przyniosą nam żadnych zysków.

Kampanie PPC znakomicie sprawdzają się w początkowych etapach działania działalności, w celu wzmocnienia SEO, gdy strona nie jest jeszcze wyświetlana w top wyników. PPC pozwala także zdobyć ruch od osób w 100% zainteresowanych treścią naszej witryny.

SEO vs. PPC – co wybrać?

Nie da się jednoznacznie określić, która z metod pozyskania klientów jest lepsza. Zarówno SEO, jak i PPC mają swoje plusy i minusy.

co wybrac: seo czy ppc

Co więcej, obie formy promocji świetnie ze sobą współpracują. Przyjrzyjmy się jednak, kiedy dana opcja będzie lepszym wyborem.

Kiedy lepiej użyć SEO?

  • Gdy myślimy o długofalowym biznesie – efekty działań SEO są widoczne przez długi czas
  • Gdy chcemy poprawić rozpoznawalność w sieci – linkowanie do strony w różnych miejscach poprawia naszą wiarygodność

Kiedy lepiej skorzystać z PPC?

  • Gdy zależy nam na uzyskaniu wyników w jak najkrótszym czasie – efekty reklamy PPC widać już na następny dzień.
  • W przypadku startu nowego biznesu – klienci dowiedzą się o nim od razu, przez co niezwłocznie będzie można rozpocząć świadczenie usług.
Autor