Copywriting to zajęcie, które zyskuje na popularności i uznaniu wraz z rozwojem branży reklamowej, zwłaszcza w Internecie. Teksty jak wiadomo, są tworzone w różnych, rozmaitych celach, a w większości właśnie w celach reklamowych i umieszczane w przeróżnych miejscach, niekiedy w krótkich wersjach jako slogany reklamowe w banerach i reklamach graficznych, a czasem w długich wersjach jako teksty na stronę lub artykuły.

Przykładowo firma, chcąca promować się w wyszukiwarkach powinna zacząć pisać teksty SEO lub przynajmniej zlecić je komuś, kto trudni się w tej działce. Ale co stoi pod pojęciem SEO copywriting?

Co to SEO copywriting?

SEO Copywriting to przede wszystkim tworzenie treści i tekstów, które będą wartościowe dla algorytmów wyszukiwarki. Jest to nieodzowny element w branży SEO, gdyż w pozycjonowaniu liczą się odpowiednia i wartościowa zawartość – zarówno dla użytkownika, jak i wyszukiwarki.

seo copywriting - co to

Jako że teksty SEO tworzone stricte na potrzeby procesu pozycjonowania strony, mogą się różnić nieco od innych tekstów reklamowych na stronie lub poza nią. 

Czym są teksty SEO?

Teksty SEO są ważnym elementem każdej pozycjonowanej strony. Tekst tego typu jest nasycony odpowiednimi frazami kluczowymi, wcześniej ustalonymi na potrzeby działań marketingowych w wyszukiwarce. Słowa kluczowa w nim występujące pozwalają zaś dopasować algorytmom wyszukiwarki dopasować wyniki wyszukiwania do zapytań użytkowników.

Teksty SEO, które są odpowiednio pisane i zawierają naturalnie wplecione frazy kluczowe, odnoszące się do tematyki podstrony, mogą pomóc danej witrynie internetowej osiągnąć dobre wyniki i pozycje w wyszukiwarce.

Czym różnią się SEO copywriter, copywriter i content writer?

Copywriter to pojęcie bardzo szerokie, jednak zdarza się, że jest ono nadużywane w stosunku do osób, które są zatrudnione na różnych stanowiskach i zajmują się tworzeniem tekstów dla różnych celów.

seo copywriter - roznice

Możemy wyróżnić kilka zawodów, które łączy pisanie tekstów, lecz wbrew pozorom mają kilka istotnych różnic. Nie każdy copywriter zajmuje się tym samym.

Oto różnice pomiędzy copywriterami:

Copywriter 

Jest to osoba, która zazwyczaj przygotowuje różne koncepcje reklamowe, slogany, czy hasła reklamowe dla kampanii reklamowych. Niekiedy nazywana jest również copywriterem kreatywnym, jako że często udziela się właśnie w marketingu kreatywnym. Jest to też szerokie określenie autora tworzącego teksty, więc bywa, że copywriter jest też seo copywriterzy, blogerzy, content writerzy, ghostwriterzy.

SEO copywriter

Pisarz, który zajmuje się tworzeniem tekstów wartościowych pod kątem SEO i na potrzeby pozycjonowania strony nazywa się właśnie SEO copywriterem. Tworzy ona przeróżne teksty, począwszy od krótkich tekstów zapleczowych na katalogi, fora internetowe, poprzez teksty na stronę, skończywszy na wysokiej jakości artykułach na portale zewnętrzne, czy blogi firmowe. Osoba zatrudniona na tym stanowisku musi posiadać podstawową wiedzę o pozycjonowaniu i tworzeniu tego typu tekstów. Z pewnością musi mieć również elastyczna, lecz trzymająca się pewnych reguł – jako że musi wykazać się kreatywnością i jednocześnie zawierać w tekście frazy kluczowe, tak by wyglądały one w tekście naturalnie.

Content writer

Pisarz, który zajmuje się zazwyczaj tekstami o nieco lepszej jakości to content writer. W content marketingu są to ciekawe i interesujące teksty przede wszystkim dla użytkownika. Mają one za zadanie zachęcić go do interakcji, skorzystania z usługi, czy produktu i budować dłuższą relację na poziomie marka-klient. Są to wszelkiego rodzaju teksty na bloga, portale tematyczne, infografiki, oferty, czy mailingi.

Dlaczego dobry SEO copywriting jest ważny?

SEO copywriting niesie ogromne korzyści dla witryny internetowej, która korzysta z jego możliwości. Przede wszystkim jest to nieodłączny element pozycjonowania każdej strony, jednak, żeby osiągała ona dobre wyniki, musi posiadać dobre teksty SEO.

dlaczego seo copywriting jest wazny

Należy pamiętać, że osiągnięcie dobrych pozycji i widoczności bez optymalizacji treści na stronie jest o wiele trudniejsze, a czasem i wręcz niemożliwe. Finalnie, strona internetowa, która ma dobrą widoczność w wyszukiwarce, ma większe szanse na dotarcie do grona potencjalnych klientów, co znowu przyczynić się może do polepszenia wyników sprzedaży.

5 porad, jak pisać lepsze teksty pod kątem SEO

By teksty przynosiły korzyści podczas pozycjonowania, muszą oczywiście być odpowiednio napisane przez SEO copywriter.

Oto najważniejsze zasady pisania takich tekstów:

  1. Dobór odpowiednich fraz kluczowych – słowa kluczowe, które zawarte zostaną w tekstach, muszą przede wszystkim być atrakcyjne pod kątem wyszukiwania miesięcznego i klikalności. Dobrze postawić na frazy typu long tail, czyli na tzw. długi ogon. Są to frazy bardziej szczegółowe, ale ze względu na mniejszą ilość pozycjonującej się konkurencji, mają większe szanse na wysokie pozycje w wyszukiwarce.
  2. Naturalność – teksty pisane są głównie na potrzeby wyszukiwarek, muszą jednak wyglądać naturalnie i dla użytkownika. Wplecione w tekst nie mogą budzić wątpliwości i wyglądać jak zwyczajny spam.
  3. Odpowiednia objętość tekstu – taki tekst musi posiadać odpowiednią liczbę znaków. Dobrze prosperują tu dłuższe teksty (przykładowo powyżej 2500 znaków ze spacją), wzbogacone o frazy kluczowe.
  4. Synonimy – nie skupiajmy się na powtarzającej się frazie kluczowej, lecz szukajmy również synonimów i podobnych haseł, które wspomogą proces pozycjonowania
  5. Poprawki i elastyczność – obserwuj efekty danego tekstu, jeśli po długich miesiącach nie przynosi on efektów, może czas na przeredagowanie lub jego rozbudowę?
Autor