Każdego dnia miliony osób na świecie wchodzi w wirtualny świat za pomocą mediów społecznościowych. Nic więc dziwnego, że marketing internetowy oraz social media marketing to jeden z najskuteczniejszych sposobów docierania do odbiorców. Nie inaczej dzieje się w przypadku Facebooka – jednego z najpopularniejszych serwisów w całym Internecie.

Ponad 2,5 miliarda aktywnych uczestników każdego miesiąca składa się na ogromny potencjał marketingowy, w którym reklama może odnosić prawdziwe sukcesy. Przekonało się już o tym blisko 7 milionów przedsiębiorców, takich jak HP, Airbnb czy Visa, które skorzystały z możliwości, jakie daje reklama na Facebooku. Czas, byś i Ty docenił mechanikę reklam Facebooka, które z łatwością przekujesz w zysk!

Co warto wiedzieć o reklamie na Facebooku?

Reklama poprzez serwis Facebook to niezwykle rozbudowany pakiet marketingowy, który jest wysoce konfigurowalny. Wszystko za sprawą ogromnej ilości narzędzi oraz możliwości optymalizacyjnych.

reklama facebook w praktyce

Dzięki temu, że możesz tu decydować dosłownie o wszystkim, możesz jednocześnie lepiej dopasować i nakierować swój przekaz.

Oto najważniejsze aspekty reklamy Facebook:

  • Możliwość wyboru grup docelowych (np. płeć, wiek, język, zainteresowania);
  • Możliwość wyboru regionu wyświetlania reklamy (zarówno określenie konkretnych krajów, województw i miast, jak i promień od docelowej lokalizacji);
  • Swobodne zarządzanie budżetem (ile pieniędzy jesteś w stanie przeznaczyć dziennie, tygodniowo lub na całą kampanię);
  • Tworzenie niestandardowych lub „podobnych” grup odbiorców (możesz dodać do kampanii marketingowej te osoby, które ostatnio wyświetliły Twoją stronę);
  • Rozmaite możliwości dodawania i zarządzania reklamami (czynność tę wykonasz z poziomu własnego profilu, menadżera reklam lub fanpage’a / strony);
  • Zróżnicowane sposoby rozliczeń (możliwość rozliczenia w rozmaitych modelach: cost per click, cost per view, cost per action lub flat fee). 

Reklama na Facebooku: 5 porad, jak zacząć

Stworzenie kampanii reklamowej na Facebooku możemy powierzyć grupie specjalistów od marketingu (co wygeneruje dodatkowe koszty), lub przeprowadzić ją samodzielnie.

reklama na facebooku - jak zaczac

Okazuje się, że zadanie to jest o wiele łatwiejsze, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Wystarczy tylko przestrzegać kilku prostych zasad oraz postępować krok po kroku. Poniżej wskazujemy kwestie, na które musisz zwrócić uwagę już we wczesnych etapach promowania.

Oto 5 porad, jak zacząć reklamę:

Krok 1: Ustal cel, który chcesz osiągnąć swoją reklamą

Co chcesz osiągnąć poprzez swoją reklamę? Zaprezentować swój flagowy produkt lub główną usługę? Przyciągnąć uwagę nowych klientów, którzy do tej pory nie wiedzieli o Twoim istnieniu? A może masz jakieś inne zamiary, dla których decydujesz się wykupić reklamę na Facebooku? Nie możesz po prostu stwierdzić, że Twoja reklama przynosi zysk, bo to zbyt ogólny i bardzo nieprecyzyjny cel. Twoja droga musi być konkretnie wyznaczona i opierać się na realnych, mierzalnych rezultatach.

Krok 2: Określ personę firmy i target docelowy

Persona to kreacja pewnej osoby, która miałaby być naszym klientem; musi ona być możliwie sprecyzowana i dookreślona w wielu aspektach. Nie bez znaczenia będzie uwzględnienie tak drobiazgowych szczegółów jak marka samochodu, którym jeździ, hobby, którym się zajmuje, a nawet stosowane nawyki żywieniowe. Dzięki temu będziemy wiedzieli, jaki schemat komunikacyjny zastosować oraz jaką typologię osób wybierzemy na target docelowy (czyli główne grupy odbiorców, np. dziewczęta w wieku 18-23 lata pracujące w fast fashion, mężczyźni po 40-tce palący papierosy).

Krok 3: Zaplanuj budżet i rozliczenie kampanii

Twój portfel nie jest studnią bez dna i wymaga szczegółowego zaplanowania. Inną kwestią jest sezonowość popytowa, co sprawia, że wydanie 500 złotych w październiku przyniesie zupełnie inne rezultaty niż wydanie tej samej kwoty w kwietniu. Spróbuj przewidzieć, kiedy Twoje usługi lub produkty będą najpotrzebniejsze klientom i na ten okres przygotuj większy budżet. Zauważ też, że kampanie są rozliczane w rozmaity sposób – wybierz ten model, który będzie najbardziej przybliżać Cię do wcześniej określonego celu.

Krok 4: Zaprojektuj formę i sposób komunikacji

Zupełnie inaczej zabrzmi informacja, gdy przekażesz ją w formie grzecznościowej i oficjalnym tonem, aniżeli gdy przekażesz ją w formie „Tobie/Wam”, używając luźnego stylu przeplecionego slangiem. Sposób, w jaki będziesz komunikować – czy to grafiką, czy językiem, czy nawet samym produktem / usługą – wpłynie na grono Twoich odbiorców. Pamiętaj, by całość była wyważona – nie będziesz reklamować wczasów dla seniora za pomocą młodzieńczych grafik i neologizmów, bo to po prostu się nie uda.

Krok 5: Bądź responsywny i nadzoruj kampanię

Twoja kampania dociera do kolejnych użytkowników, Ci piszą na Twoją stronę… i nie dostają odpowiedzi. Nic gorszego nie może się zdarzyć – dopilnuj, by sprawnie i treściwie odpowiadać na otrzymywane wiadomości! Jeśli tego nie dopilnujesz, potencjalni klienci się zrażą i bezpowrotnie stracisz szanse na przekonanie ich do swojej oferty. Równie istotne jest nadzorowanie przebiegu kampanii: jeśli spostrzeżesz, że Twoja reklama nie pracuje tak, jak powinna, będziesz w stanie odpowiednio zareagować i sparametryzować jej wytyczne.

Autor