Wiele firm, które mogą poszczycić się długą obecnością na rynku i świetnymi opiniami ze strony klientów, po pewnym czasie zauważa spadek zainteresowania stworzoną marką. Dzieje się tak dlatego, że zmieniający się świat oraz oczekiwania konsumentów skłaniają do ciągłego rozwijania i odświeżania wizerunku. Po to właśnie stworzono rebranding, który jest sposobem na zbudowanie nowego obrazu marki.

Z tego artykułu dowiesz się, czym dokładnie jest rebranding oraz jak na nowo zachwycić klientów.

Co to jest rebranding?

Rebranding to proces mający na celu zmianę postrzegania marki, który polega na przekształceniu wszystkich jej elementów. Chodzi tutaj nie tylko o aspekt wizualny,
ale o dopasowanie nowego wizerunku do ewoluującej strategii firmy. Rebranding może więc obejmować zmianę logo, nazwy, a także sposób komunikacji z klientami.

Błędne jest odnoszenie tego pojęcia wyłącznie do kwestii wizualnych, ponieważ istotna jest tutaj zmiana całego przekazu, jaki niesie ze sobą marka. W celu odnowienia przestarzałych narzędzi na bardziej innowacyjne i biegnące z duchem czasu, niezbędne jest przeprowadzenie kosztownych badań rynkowych, by wiedzieć, w którym kierunku powinna zmierzać strategia firmy. Należy również pamiętać o tym, że nieodzownym elementem rebrandingu jest organizacja kampanii informacyjnej w mediach o zasięgu odpowiednim dla wielkości zarządzanej firmy.

rebranding - co to

Z uwagi na niemałe środki finansowe, które przedsiębiorcy muszą przeznaczyć na aktualizację marki, rebranding powinien być procesem bardzo szczegółowo i spójnie zaplanowanym. W tym celu najlepiej skorzystać z pomocy profesjonalistów, którzy przeprowadzą firmę przez cały proces w taki sposób, aby podjęte działania zakończyły się sukcesem.

Na szczęście na rynku znajdziemy coraz więcej ofert ze strony firm, które w kompleksowy sposób zajmują się rebrandingiem. Dzięki takiej współpracy można dokonać spójnej zmiany wizerunku marki od samego logo poprzez wypracowanie nowych sposobów komunikacji z klientami i pracownikami, aż po stworzenie dobrze prosperującej strony internetowej
i skuteczny copywriting. Współpraca z wybraną firmą specjalizującą się w tego typu działalności z pewnością przyczyni się do efektywniejszej kampanii.

Dlaczego firmy decydują się na rebranding?

Z badań rynku przeprowadzonych przez IPSOS na zlecenie Grupy OEX1 wynika, że w okresie ostatnich pięciu lat ponad jedna trzecia firm dokonała rebrandingu, jednak tożsamość wizualna co czwartej firmy nie zmieniła się w okresie ostatnich 10 lat. Ponad 80% polskich przedsiębiorstw jako główny cel rebrandingu podaje potrzebę odświeżenia wizerunku, chęć bycia nowoczesnymi i podążającymi za obowiązującymi na świecie trendami. Istotnymi powodami, dla których firmy decydują się na takie zmiany, są również odpowiednie pozycjonowanie i odbiór marki, a także potrzeba zmian w strukturach organizacyjnych i aktualizacja strategii biznesowych.

Na podjęcie decyzji o transformacji wizerunku marki wpływa najczęściej chęć rozszerzenia udziałów na rynku, czy też odnotowany spadek zysków ze sprzedaży. Istotnym czynnikiem wpływającym na stwierdzenie potrzeby rebrandingu jest także kryzys wizerunkowy firmy. Jako przykład można wskazać tutaj panującą powszechnie złą opinię o niewłaściwym traktowaniu pracowników, czy też zła sława firmy związana z testowaniem kosmetyków na zwierzętach.

rebranding firmy - dlaczego

Świat cały czas się rozwija, a wraz z nim zainteresowania konsumentów. Kiedyś czytanie składów produktów żywnościowych nie było tak powszechne, natomiast obecnie kliencie przykładają bardzo dużą wagę do zdrowej diety. Obecny trend skłania do stosowania naturalnych składników i ograniczania chemicznych konserwantów w żywności. Jest to więc dobry moment, aby marki spożywcze zdecydowały się na pójście w tym kierunku. Wykorzystywany jest tutaj szereg działań rebrandingowych, od zmiany opakowań na ekologiczne, poprzez strategię firmy odnoszącą się do powrotu do natury, wspieranie polskich rolników, kończąc na zmianie składu produkowanej żywności.

Jakie są rodzaje rebrandingu?

Wyróżnić można dwa podstawowe rodzaje rebrandingu odnoszące się do charakteru przeprowadzanych zmian.

  • Pierwszy to rebranding produktowy, który polega wyłącznie na odświeżeniu strony wizualnej produktów. Popularne jest tutaj stworzenie nowego opakowania produktu, jego kształtu, kolorystyki, czcionki w opisach i innych elementów graficznych. Wpływa to z pewnością pozytywnie na odbiór produktu przez klienta. Nowości zawsze przykuwają uwagę i sprawiają, że produkt dzięki samym aspektom wizerunkowym staje się bardziej atrakcyjny, a co za tym idzie, konsumenci chętniej sięgają po niego na półkę.
  • Drugim typem rebrandingu jest rebranding całościowy. Stosuje się tu całościową zmianę strategii marketingowej, a więc nie tylko powyżej opisane modyfikacje wizualne, ale także nową grupę docelową. Należy pamiętać, że produkty i usługi celowane są często w określoną grupę wiekową konsumentów. Zgodnie z tym, mechanizmy stosowane 10 lat temu w celu zainteresowania produktem dwudziestolatków, dziś mogą nie spełniać już swoich założeń. Rodzajem rebrandingu całościowego jest również współpraca bądź fuzja dwóch czy kilku różnych firm, co wymaga wypracowania wspólnej strategii marketingowej.
Autor