Media społecznościowe nigdy nie miały tak dużego wpływu na nas jak w obecnych czasach. Większość ludzi otrzymuje codzienną dawkę wiadomości za pośrednictwem mediów społecznościowych, a wielu konsumentów podejmuje decyzje o zakupie określonego produktu lub usługi na podstawie wyświetlanych tam reklam. Dlatego też każda szanująca się firma powinna po pierwsze posiadać media społecznościowe, a po drugie korzystać z możliwości jakie oferują – co jak się okazuje do najłatwiejszych nie należy.

Istnieje wiele błędów jakie można popełnić w marketingu social-media, które mogą utrudnić nam dostęp do potencjalnych klientów, a nawet zniechęcić ich do kupowania naszych produktów lub usług.

W tym artykule wymienimy 5 najczęstszych błędów popełnianych w mediach społecznościowych i podpowiemy jak ich unikać.

5 najczęstszych błędów w social-media marketingu

Oto 5 błędów w marketingu social-media, których musisz unikać:

Błąd 1: Brak poznania swoich odbiorców

Wiele firm prowadzi dobrze wyglądające kampanie marketingowe w social-media, ale całkowicie zapominają do kogo chcą dotrzeć. Ważne jest, żeby treść reklamy w sposób odpowiedni przemawiała do potencjalnych odbiorców i była wyświetlana na właściwej platformie. 

blad 1 - bledna grupa odbiorcow

Każdy szanujący się twórca kampanii reklamowej, zanim w ogóle przystąpi do jej tworzenia, powinien odpowiedzieć sobie na kilka elementarnych pytań. W pierwszym rzędzie warto ustalić w jakim wieku są potencjalni odbiorcy produktu lub usługi. Nie zapominajmy również o płci konsumenta. Czy są to kobiety w wieku 30-45 lat? A może są to młodzi mężczyźni, którzy dopiero weszli w dorosłość i na przykład będą poszukiwali pierwszego samochodu.

Następnie należy zastanowić się nad platformą, na której będą wyświetlane reklamy – Instagram, Facebook? Każda z nich posiada swoją specyfikę i niekiedy warto ograniczyć się tylko do jednej z nich. W wielu jednak sytuacjach można rozważyć promocję produktu lub usługi na obu – wszystko zależy od wielu czynników, które dobry marketer winien rozważyć przed rozpoczęciem kampanii reklamowej.

Błąd 2: Obawa przed negatywnymi komentarzami

Zwykle firmy wychodzą z błędnego założenia, że negatywne komentarze mogą całkowicie zepsuć ich wizerunek i rekomendują specjalistą od social-media, aby Ci w sposób bardzo restrykcyjny dokonywali ich stosownej moderacji. Tymczasem zapominają, że takie komentarze mogą stanowić świetną informację zwrotną dotyczącą pewnych bolączek w ich produkcie lub usłudze.

blad 2 - negatywne komentarze

Zamiast zatem krytykować, usuwać, bądź się tłumaczyć – podziękuj komentującemu za konstruktywną krytykę oraz komentarz. Poproś go o wysłanie wiadomości prywatnej i zobowiąż się do rozwiązania problemu. Unikajcie jak ognia pokusy, aby zaatakować klienta, nawet jeśli to co pisze jest obraźliwe i niegrzeczne.

Błąd 3: Sprzedawanie na siłę

Nie używaj swoich kanałów social-media tylko i wyłącznie do sprzedaży. Wielu potencjalnych klientów może się wystraszyć i z całą pewnością nie kupią od Ciebie twojego produktu lub usługi.

blad 3 - sprzedawanie na sile

Rekomendujemy, abyś prowadził swoje media społecznościowe w sposób mieszany. Z jednej strony dostarczaj swoim czytelnikom wartościowych informacji, na przykład w formie ciekawych wpisów lub infografik. Z drugiej strony w subtelny sposób (raz na jakiś czas) zachęcaj swoich klientów do nabycia Twoich produktów. Wielu profesjonalistów wpada w pułapkę szybkiego efektu, chcą na siłę sprzedać produkt lub usługę swojego klienta, ale niestety osiągają efekt przeciwny i sprzedaż zamiast wzrastać, to spada.

Błąd 4: Mała aktywność

Bądź aktywny na swoich mediach społecznościowych. Jeżeli jesteś małą firmą, lub obsługujesz małą firmę, to wybierzcie jeden kanał komunikacji i bądźcie tam aktywni. Nie ma nic gorszego, niż martwe konta na Facebooku, które ostatnią publikację odnotowały w 2015 roku.

blad 4 - mala aktywnosc

Aktywny profil na social-media będzie wyglądał znacznie lepiej – dlatego warto się na nim całkowicie się skupić i regularnie wrzucać dobre i wartościowe treści.

Błąd 5: Brak strategii marketingowej

Wiele firm nie odnosi sukcesu w mediach społecznościowych z powodu braku strategii marketingowej. Przede wszystkim należy zdefiniować cel, dla którego prowadzi się social-media. Chcesz zwiększyć liczbę lików na Facebooku? Dobrze, ale zadaj sobie kolejne pytanie – po co? Czy chcesz zwiększyć sprzedaż? A może zależy Ci na  budowaniu świadomości istnienia nowej marki? Bardzo istotne jest to, aby na powyższe pytania odpowiedzieć. Bez tego będziesz błądził i nie osiągniesz zaplanowanego sukcesu. 

blad 5 - brak strategii

Dobra strategia marketingowa, to dobry plan. Weź kartkę lub długopis, ewentualnie włącz edytor tekstowy i odpowiedz na poniższe pytania. Te rady okażą się równie pomocne dla zawodowych marketerów, którzy w natłoku obowiązków i pracy często zapominają o dość podstawowych zasadach.

  • Ile czasu i pieniędzy mogę poświęcić na prowadzenie moich social-media?
  • Do kogo chcę dotrzeć za ich pomocą?
  • Jaki jest cel prowadzenia moich mediów społecznościowych?
  • Czy będę robił to sam, a może zlecę to profesjonaliście?

Każdy kto chociaż raz próbował prowadzić social-media i realizować pewne cele, wie jak dużo czasu należy na to poświęcić. Dobry plan może sprawić, że znacznie skrócimy potrzebny nakład pracy i stanie się ona znacznie łatwiejsza i przyjemniejsza.

Podsumowanie

Staraj się unikać popełniania tych pięciu błędów. W efekcie będziesz na dobrej drodze do opanowania sztuki osiągania sukcesów w mediach społecznościowych i skutecznej sprzedaży za ich pośrednictwem produktów lub usług. W naszej jednak ocenie najważniejszą rzeczą w prowadzeniu social-media jest poznanie swoich odbiorców oraz zaspokajania ich potrzeb – zatem nigdy o tym nie zapominaj.

Autor