Marketing szeptany to bardzo popularna w Internecie forma reklamy. Niestety, bardzo często pozycjonerzy wykorzystują ją bez przemyślanej strategii, po prostu spamując strony i fora internetowe, co nie tylko nie daje zamierzonych efektów, ale i sprawia, że firma traci wiarygodność. W poniższym artykule wyjaśnimy, czym jest marketing szeptany oraz podpowiemy, w jaki sposób tworzyć profesjonalne kampanie, które pomogą Ci budować markę i pozyskiwać wartościowe linki.

Co to jest marketing szeptany?

Pojęcie „marketing szeptany” (z ang. „whisper marketing” lub „buzz marketing”) obejmuje działania marketingowe w Internecie, których celem jest dotarcie do odbiorcy z przekazem wyglądającym jak spontaniczna rekomendacja zadowolonego klienta. Strategia „marketingu szeptanego” polega na udziale w różnego rodzaju dyskusjach i polecaniu reklamowanego produktu lub usługi. Można prowadzić ją na różne sposoby: działając jawnie poprzez „ambasadorów marki” lub też niejawnie, posługując się anonimowymi kontami użytkowników.

marketing szeptany w internecie

Jakie korzyści niesie marketing szeptany?

Oto lista najważniejszych korzyści marketingu szeptanego:

Buduj pozytywny wizerunek firmy

Przemyślana, dobrze zaplanowana kampania marketingu szeptanego może przynieść marce szereg korzyści. Przede wszystkim pozwala na budowanie jej korzystnego wizerunku. Od początku prowadzenia działalności warto inicjować rozmowy w Internecie, które poskutkują rozbudzeniem zainteresowania wokół produktu lub usługi. W ten sposób bardzo szybko i skutecznie można dotrzeć do osób, które faktycznie będą zainteresowane naszą ofertą. Co ważne, nawiązanie komunikacji pozwoli na budowanie głębokich, angażujących relacji z potencjalnymi klientami i uzyskiwanie od nich bardzo wartościowych dla firmy informacji zwrotnych.

Skuteczniej reaguj na kryzysy

Dzięki marketingowi szeptanemu możesz wypracować sobie skuteczne kanały komunikacji z klientami, które mogą być bardzo przydatne w sytuacjach kryzysowych. W sytuacji, gdy na przykład w sieci pojawiają się negatywne opinie o świadczonych przez nas usługach od razu będziemy mogli reagować. Szybka i satysfakcjonująca dla klienta odpowiedź w wielu przypadkach powoduje, że ryzykowna sytuacja odwraca się na korzyść marki. Zadowolony klient nie tylko uspokaja się i przestaje rozprzestrzeniać krytyczne opinie, często również całkowicie zmienia nastawienie i od tego momentu poleca firmę.

Korzystny wpływ na SEO

Wykorzystanie strategii marketingu szeptanego może mieć również bardzo korzystny wpływ na pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach internetowych. Mimo że wiele z rozpowszechnianych w ten sposób linków ma status „nofollow” (co oznacza, że nie podążają za nimi roboty Google’a), ich dodawanie sprawia, że linkowanie zachowuje naturalny profil. Warto tu wspomnieć o najnowszych algorytmach Google’a, które pozwalają dość skutecznie wyłapywać posty bez żadnej wartości dla użytkowników, tworzone przy pomocy różnego rodzaju botów i mieszarek synonimów. Stosowanie podobnych metod może spowodować nałożenie kary przez Google’a i ograniczenie widoczności strony w wyszukiwarce. Z tego powodu o wiele lepszym rozwiązaniem jest naturalny system poleceń.

Jak się zabrać za prowadzenie marketingu szeptanego?

Zanim przystąpimy do prowadzenia kampanii, przede wszystkim należy określić, w jaki sposób chcemy być reprezentowani: czy poprzez oficjalnych „ambasadorów” marki, czy też anonimowe konta użytkowników, które „spontanicznie” zachęcają do skorzystania z naszej oferty. Należy pamiętać o tym, że jeżeli postawimy na „anonimowe” polecenia, a wyjdzie na jaw, że to my sami prowadzimy kampanię przy pomocy fałszywych kont, jej efekt będzie przeciwny do zamierzonego – utracimy wiarygodność i wyjdziemy na mało profesjonalnych. Z tego powodu coraz więcej firm zdaje sobie sprawę, że znacznie lepszym rozwiązaniem jest postawienie na uczciwość.

prowadzenie marketingu szeptanego

Wprowadzając nowy produkt lub usługę na rynek, możesz poprosić znajomych o przetestowanie ich i w przypadku, gdy będą zadowoleni zamieszczenie pozytywnych opinii w Internecie. Dobrym pomysłem będzie również zwerbowanie grupy testerów (na przykład działających w branży blogerów), którzy otrzymają darmowe egzemplarze produktu w celu napisania recenzji. Obdarowani blogerzy bardzo często sami z siebie piszą generalnie pozytywne opinie, a gdy niektórzy z nich wskazują na drobne niedociągnięcia czy dzielą się wątpliwościami nadaje to całej kampanii wiarygodności.

Najczęstsze błędy w marketingu szeptanym

Oto lista najczęściej popełnianych błędów w marketingu szeptanym:

  1.  Mylenie marketingu szeptanego ze zwykłym spamem – przeprowadzenie skutecznej kampanii wymaga pomysłu i zdobycia zaufania odbiorców. Wysyłane masowo wiadomości z kryptoreklamą naszego produktu spowodują efekt przeciwny do zamierzonego – utracimy wiarygodność, w dodatku najprawdopodobniej szybko będą kasowane przez administratorów stron.
  2.  Zamieszczanie treści przez fałszywe konta, które są zupełnie niewiarygodne – zanim zaczniemy polecać produkt, warto najpierw zbudować pewną historię aktywności konta, udzielać się w różnych tematach związanych z danym portalem czy forum. Absolutnie nie powinniśmy dodawać linków w każdym poście – to od razu budzi nieufność.
  3.  Nachalna reklama zamiast rzeczywistej odpowiedzi na pytania użytkowników – Internauci w dużej mierze uodpornili się już na wszechobecne reklamy i nauczyli je ignorować. Jeżeli chcesz skutecznie polecać swój produkt, nie bądź nachalny, raczej przeszukuj sieć w poszukiwaniu osób, dla których może być naprawdę przydatny i przedstawiaj w odpowiedzi na ich posty.
  4. Dodawanie postów na nieaktualnych stronach, forach o małym ruchu, w działach o nieodpowiedniej tematyce.
  5. Oszukiwanie, wprowadzanie w błąd.
Autor