Wykorzystywane kolory w marketingu mają znaczenie w reklamie, ponieważ wpływają na działania i decyzje potencjalnych klientów. Specjalista ds. marketingu powinien wiedzieć, jak wybrać kolor, który zapewni pożądany efekt. Należy używać kolorów tak, aby pasowały do klientów, marki i przekazu. Bardzo ważne jest monitorowanie jednolitości. Kolory, podobnie jak historie, nawiązują emocjonalne powiązania. Najszybszym sposobem na wyrażenie wartości danej marki i podkreślenie jej wyjątkowości jest stworzenie kolorowej historii. Stworzenie kolorowej opowieści dla marki jest okazją do ustalenia jej symbolicznego znaczenia, które wpłynie na odczucia i myśli konsumentów.

Kolory w marketingu – co i jak?

Reklama powinna przyciągać uwagę. Jej zadaniem jest przedstawienie produktu w jak najlepszym świetle, aby zachęcić potencjalnego nabywcę do jego zakupu. Psychologowie uważają, że sukces reklamowy jest prawie 60 procent zależny od kolorów. Reklama sprawia, że każda oferta jest przekonująca, wpływając na stan emocjonalny klienta.

wplyw kolorow w marketingu

W przypadku rodzaju reklamy, takiej jak druk, kolor jest najbardziej przekonującym elementem i spełnia wraz z hasłem ważną funkcję. Badając kolory w marketingu i jego wpływ na reklamę, trzeba wziąć pod uwagę krajowe cechy percepcji kolorów. Ponieważ w jednym kraju kolor może inspirować do działania, podczas gdy w innym kraju doprowadza ludzi do rozpaczy.

Wpływ na człowieka i znaczenie kolorów

  • Kolor różowy – będzie skutecznie promować produkty dla dzieci i słodkie potrawy.
  • Kolor czerwony – dla Europejczyków kolor jest zbyt intensywny, więc lepiej jest używać go na przykład w połączeniu z szarym. W każdym razie reklamowany produkt zwróci całą uwagę na siebie i natychmiast wywoła więcej niż jedną emocję. Znaki na drodze, które oznaczają zakaz, zawsze przyciągają uwagę, a czerwony kolor w reklamie wezwie do dokładniejszego przyjrzenia się produktowi. Czerwony kolor w marketingu doskonale sprawdza się do reklamy salonów samochodowych, różnych sklepów spożywczych, ponieważ powoduje ochotę do zakupu.
  • Kolor pomarańczowy – nie zaleca się używania go tam, gdzie są duże otwarte przestrzenie, ponieważ, podobnie jak czerwony, jest ekscytującym odcieniem. Jest dobrze stosowany w reklamie niektórych urządzeń technicznych.
  • Żółty kolor – długo pozostaje w pamięci ludzi. Kiedy odcień złota przeważa w reklamie, wówczas istnieje bezpośrednie połączenie z mocą i siłą.
  • Kolor zielony – lepiej jest łączyć go z innymi kolorami, ponieważ ten odcień sam w sobie zapewnia spokój, relaks i może stworzyć nieco nieaktywną atmosferę, co jest niedopuszczalne w branży reklamowej.
  • Kolory niebieski – specjaliści od marketingu często używają niebieskich odcieni, gdy muszą wprowadzić reklamę leków, wtedy najbardziej preferowany będzie kolor niebieski, ponieważ wraz z zapewnieniem bezpieczeństwa zapewnia wezwanie do działania.
  • Kolor fioletowy – ma silny wpływ na stan psychiczny ludzi, dlatego zaleca się stosowanie go tylko w małych witrynach i w połączeniu z innymi odcieniami.
  • Kolor beżowy – to jest umiar. Nadaje się do reklam tego typu: tradycyjny wybór, standardowy wybór.
  • Czarny kolor – jest jakby oddzielony od innych kolorów, ale pomimo faktu, że w krajach zachodnich jest symbolem żałoby, odcień czerni może być symbolem drogich, elitarnych rzeczy, pełnych wdzięku i oryginalności.

W ten sposób widać, że stosowane kolory w marketingu mają znaczenie w reklamie, tak sprzedawane są różne drogie towary. W przypadku towarów luksusowych, o jakości reklamowej często stosuje się następujące kombinacje: czarno-żółty (złoty) i czarno-czerwony.

Dlaczego kolory w reklamie są ważne?

Oddziaływanie na ludzi kolorami jest szeroko stosowane w reklamie. Trudno wyobrazić sobie nowoczesny biznes bez pięknych kolorowych reklam, obfitości barwnych paczek towarów, atrakcyjnego wyglądu witryn sprzedaży w Internecie. Biznes w zdecydowanej większości przypadków opiera się na zaspokajaniu potrzeb ludzi, jako konsumentów towarów i usług. Dlatego produkt przeznaczony do sprzedaży konsumentom jest prezentowany w opakowaniu posiadającym w ściśle dobranej kombinacji kolorów.

czy kolor w reklamie jest wazny

Przeprowadzane eksperymenty wykazały, że kolory w marketingu mają znaczenie w reklamie, ich kombinacje mają fizjologiczny i psychologiczny wpływ na ludzi. Wpływ koloru na osobę wynika z odcieni koloru, kombinacji kolorów, czasu ekspozycji na osobę. Ponadto wpływ koloru wynika również z indywidualnych cech układu nerwowego, płci, wieku osoby, cech kulturowych społeczeństwa, w którym osoba jest wychowana. Udowodniono, że 80% efektu kolorystycznego jest przetwarzane przez ludzki układ nerwowy, a tylko 20% spada na system wzrokowy.

Podsumowanie

Pod wpływem pewnych kombinacji kolorów osoba doświadcza specjalnych uczuć i emocji. Uczucia powstające pod wpływem koloru przejawiają się w zmianie stanu fizycznego człowieka. Wpływ koloru na osobę zależy od tego, z jakimi konkretnymi kolorami wiąże się osoba. Różne kolory opakowań produktów, projektowanie stron internetowych może powodować zarówno sympatię, jak i wrogość. Co więcej, jakość towarów w paczce nie będzie miała znaczenia. Działania osoby zależą od tego, z czym występuje skojarzenie określonego koloru. Na przykład reklamy kawy i czekolady używają ciemnych, brązowych tonów.

Jeśli spojrzy się na opakowanie mrożonego kurczaka, można zobaczyć, że przednia część opakowania jest wykonana w żółto – zielonych odcieniach. Ponadto zielony kolor jest jasny. Na jasnozielonym tle produkty mięsne wyglądają bardziej świeżo i atrakcyjnie. Główne kolory widma – biały, czerwony, czarny i niebieski – mają najbardziej atrakcyjny wpływ na ludzi. Ponadto szeroko stosowane są pochodne głównych kolorów – fioletowy, brązowy, pomarańczowy, żółty.

Autor