Pojęcie konkurencji towarzyszy każdej osobie praktycznie w każdej dziedzinie jej życia. Bez względu na to czy jest to życie zawodowe czy życie prywatne każdy musi zmierzyć się z osobami lub instytucjami teoretycznie posiadającymi podobne kompetencje, kwalifikacje oraz zasoby do pokonania konkurentów. Warto zatem wiedzieć jakie kroki należy podjąć aby skutecznie pokonać konkurencję w każdej dziedzinie życia i cieszyć się sukcesem.

Czym jest konkurencja?

W oparciu o definicję konkurencja to osoba lub instytucja, która oferuje lepsze warunki wykonania danej usługi czy zrealizowania konkretnego zadania za niższe wynagrodzenie. Z pojęciem konkurencji można spotkać się praktycznie w każdej dziedzinie życia zarówno zawodowego jak i w życiu prywatnym. 

czym jest konkurencja

Dla przykładu, konkurencja w sporcie stanowi dwie równie dobre drużyny sportowe rywalizujące o najwyższe miejsce w podium, w świecie zwierząt konkurencję stanowi zaś dwójka przedstawicieli tego samego gatunku walczących o ograniczone zasoby żywności lub wody.

10 kroków w jaki sposób zrozumieć i pokonać konkurencję

W celu przekonania do siebie jak największego grona klientów oraz kontrahentów należy wiedzieć w jaki sposób zrozumieć i pokonać konkurencję w każdej sytuacji.

zrozumiec-i-pokonac-konkurencje

Oto 10 kroków, jak tego dokonać:

  1. Zbadanie konkurencji na danym rynku (obszarze działania) – pierwszym korkiem w zrozumieniu i pokonaniu konkurencji jest dokładna analiza oraz przeprowadzenie swego rodzaju badań rynkowych dotyczących tego co już konkurencyjne firmy czy osoby robią w tej samej dziedzinie co my. Przykładowo chcąc otworzyć restaurację w dużym mieście z kuchnią francuską najlepszym pomysłem jest sprawdzenie ile i w jakich lokalizacjach znajdują się restauracje z tą samą kuchnią. Następnie dobrym pomysłem jest weryfikacja jakie rodzaje potraw są tam oferowane gościom, w jakich cenach, jak wygląda wnętrze itp.;
  2. Opracowanie planu działania – drugim i równie ważnym krokiem jest opracowanie tego co chcemy zrobić, aby otworzyć swoją działalność czy też być konkurencyjni na rynki lokalnym, ogólnokrajowym czy też międzynarodowym. Biorąc za przykład restaurację konieczne jest opracowanie planu otwarcia restauracji w tym samym mieście. Musi ona znajdować się w równie dobrej lokalizacji co konkurencja, oferować coś co przyciągnie większą liczbę klientów do nowego miejsca oraz prezentować się z jak najlepszej strony;
  3. Stworzenie tzw. Analizy SWOT – analiza SWOT to inaczej analiza zestawiająca ze sobą szanse, zagrożenia, mocne oraz słabe strony, które dotyczą rozpoczęcia nowego biznesu czy podjęcia kluczowej decyzji. Za pomocą tak stworzonej analizy można w prosty i szybki sposób dowiedzieć się czy otwarcie nowej działalność w danym miejscu będzie opłacalne, oraz czy nie przyniesie większych strat aniżeli zysków;
  4. Pozyskanie kapitału oraz wszelkich środków do działania – bardzo często do otwarcia swojego biznesu, czy też do stania się konkurencyjnym w obojętnie jakiej dziedzinie potrzebne są środki finansowe. Powinny one być swego rodzaju paliwem do rozpoczęcia i rozwoju swojej działalności i realizacji pomysłów;
  5. Eliminacja wszelkich zagrożeń – jeszcze przed rozpoczęciem swojej działalności lub zaraz po jej zakończeniu należy niezwłocznie określić główne i mierzalne cele. Powinny one być możliwe do osiągnięcia w krótkim czasie. Jednocześnie wszelkie działania, które mogą zostać odłożone na później lub dodatkowe i zbędne należy od razu wyeliminować. Można w ten sposób zaoszczędzić sporo czasu i przeznaczyć go na bardziej produktywne działania;
  6. Wzmacnianie czynników wpływających na rozwój działań – w każdej dziedzinie życia brak rozwoju jest równoznaczny z byciem pokonanym przez konkurencję. Wzmacnianie relacji ze swoimi partnerami i kontrahentami, czy też wzmacnianie swojej pozycji w danej dziedzinie pozwala osiągnąć sukces;
  7. Innowacyjność – jest to słowo kluczowe, jeśli chcemy zrozumieć i pokonać konkurencję. W dynamicznym i szybko zmieniającym się świecie wprowadzanie innowacji, usprawnień technologicznych daje znaczącą przewagę na tle konkurencji;
  8. Kreacja własnej rzeczywistości – kolejnym ważnym krokiem w pokonaniu konkurencji jest stworzenie mocnej oraz rozpoznawalnej marki w obszarze swoich działań. Większość idei czy też pomysłów na biznes po pewnym czasie upada i zamyka swoją działalność gdyż osoby odpowiedzialne za kreację wizji projektu nie są w stanie ugruntować swojej pozycji na tle innych. Dlatego też wykreowanie i promowanie swoich idei i działalności stanowi znaczącą przewagę nad konkurencją i pomaga osiągnąć upragniony status;
  9. Dostosowanie się do potrzeb swoich klientów (kontrahentów) – każdy rodzaj działania czy to w biznesie czy w życiu prywatnym służy przede wszystkim innym ludziom. To od ich preferencji oraz podjęcia decyzji o współpracy zależy czy zostanie osiągnięty sukces czy też nie;
  10. Stały rozwój – w celu bycia konkurencyjnym cały czas należy nieustannie się rozwijać i obserwować zmieniające się trendy i preferencje swoich odbiorców. Bagatelizowanie tego zjawiska może doprowadzić do sytuacji, w której to konkurencja osiągnie sukces.
Autor