Model freemium jest chętnie wybierany przez startupy i różnych producentów aplikacji mobilnych. Wykorzystują go zarówno mniejsze marki, jak i te bardziej popularne jak np. Spotify, Dropbox czy Skype. Warto wiedzieć czym jest freemium, jakie ma zalety i wady oraz jakie niesie za sobą ryzyko. 

Co to jest freemium? 

Freemium to model biznesowy, który zakłada, że podstawowa wersja danego produktu czy usługi jest bezpłatna dla użytkowników. Jednak za bardziej zaawansowane, dodatkowe funkcje niestety trzeba ponieść dodatkową opłatę. 

freemium - co to jest

Z takiego modelu korzysta naprawdę wiele firm, oferujących najróżniejsze usługi i produkty. Dobrym przykładem jest Gmail, który pozwala na korzystanie z darmowej poczty, ale po przekroczeniu 10 GM, trzeba dokupić dodatkowe miejsce. Freemium można także spotkać korzystają z wielu gier dostępnych za pośrednictwem aplikacji Google Play. 

Warto jednak zaznaczyć, że model freemium nie zawsze oznacza dokładnie to samo. Poszczególne usługi lub funkcje oferowane w ten sposób mogą.

Warto wziąć pod uwagę następujące kwestie:

  1. funkcje dostępne w darmowej wersji, 
  2. przeznaczenie danych usług czy produktów, oznacza to, że dane aplikacje mogą być np. darmowe tylko dla szkół lub firm, 
  3. ilość produktów dostępna za darmo, 
  4. czas, na który dostępne są produkty lub usługi bez dodatkowych opłat, 
  5. liczba użytkowników, którzy mogą korzystać z danego programu bez opłat. 

To, która możliwość jest najlepsza w danym przypadku zależy od wielu czynników. Przede wszystkim znaczenie ma to, jak bardzo rozbudowany jest produkt, kto może chcieć z niego korzystać i jak bardzo będzie on pożądany przez klientów. Warto wiedzieć, że model freemium ma przede wszystkim na celu zachęcenie do sprzedaży i tak właśnie powinno się go przestrzegać. 

Dlaczego warto oferować freemium?

Jak wspomniano wcześniej model freemium jest bardzo popularny wśród różnych producentów usług i produktów.

freemium - dlaczego warto

Z pewnością sprawdzi się on w przypadku wielu biznesów, szczególnie takich, które działają na bardzo szeroką skalę. Posiada on szereg znaczących zalet.

Oto, dlaczego warto wykorzystać model freemium:

  • Przede wszystkim, w ten sposób można zainteresować potencjalnych klientów usługą, poprzez zaprezentowanie jej możliwości i łatwe zachęcenie do zakupu wersji premium.
  • Dodatkowo, kolejną kwestią jest udostępnienie użytkownikom możliwości przetestowania aplikacji przed jej zakupem. Jest to bardzo ważne w dzisiejszych czasach, ponieważ na rynku panuje tak wielka konkurencja, że trudno jest przekonać klientów do danej usługi czy produktu, tylko za pośrednictwem reklam i zapewnienia, że jest to najlepszy wybór. Możliwość darmowego przetestowania, pozwala jak najbardziej wnikliwe zapoznać się z usługą przed jej zakupem. Jeżeli użytkownik będzie zadowolony, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że może się on zdecydować na zakup pełnej wersji. Freemium może skutecznie zaostrzyć apetyt osób zainteresowanych. 
  • Na koniec, trzeba zaznaczyć, że model freemium to także jednak z najbardziej skutecznych metod pozwalających na pokazanie potencjalnemu klientowi, jaka jest skuteczność proponowanych przez firmę produktów czy usług. Jest to także dobra metoda, na uzyskanie przydatnych informacji o użytkownikach. Warto więc podkreślić, że mimo, że nie ponosi się żadnej opłaty za produkt podstawowy w modelu freemium, nie oznacza to, że produkt ten jest darmowy. Dla firm duże znaczenia ma adres mail użytkownika, dane na jego temat itd. niekiedy po prostu sama liczba rejestracji przynosi korzyści. Ponadto na tej podstawie firmy mogą tworzyć statystyki. 

Jakie ryzyko niesie model freemium?

Model freemium nie wiąże się jednak z samymi zaletami. W niektórych przypadkach może on nie tylko nie doprowadzić do spodziewanych zysków, ale nawet wywołać straty.

model freemium - ryzyko

Warto zaznaczyć, że firmy, które stosują model freemium, powinny zadbać o to, aby koszty generowane przez klientów darmowych były jak najmniejsze. Dlatego, tacy użytkownicy powinni się spotkać z wymaganiami i trudnościami, których nie będą mieć klienci, którzy wykupili pełną wersję usługi. W ten sposób łatwiej ich zachęci do zakupu. 

Kiedy jednak firma zaoferuje zbyt atrakcyjną i rozbudowaną usługę w wersji darmowej lub odwrotnie – nie pozwoli użytkownikom dobrze zapoznać się z usługą przez liczne ograniczenia, istnieje duże prawdopodobieństwo, że klienci nie zdecydują się na zakup wersji premium. Należy więc dobrze przemyśleć to co się oferuje, aby znaleźć „złoty środek”, który spełni swoje założenia, zaciekawi klientów i zachęci ich do zakupu pełnej wersji. 

Trzeba mieć na uwadze to, że zanim model freemium zacznie przynosić zyski może minąć naprawdę sporo czasu. Jednak w żadnym wypadku nie należy go przekreślać. Istnieje wiele firm, które w ten sposób odniosły niebywały sukces. Zarówno rejestracja użytkowników darmowych jak i płatnych przynosi zyski i ma duże znaczenie. Freemium nie jest rozwiązaniem dla każdego, dlatego należy go wdrażać ostrożnie i świadomie, tak aby nie wpędzić się w pułapkę. Przed podjęciem decyzji powinno się ją dokładnie przemyśleć i rozważyć wszelkie za i przeciw. 

Autor