Marketing to podstawowy filar każdego biznesu. Jego działania zorientowane są na rynek oraz klienta. Głównym zadaniem marketingu jest wspieranie sprzedaży. Wraz z rozwojem tego filaru wzrasta ilość technik i metod prowadzenia działań marketingowych. W tym artykule skupimy się na jednej z nich, mianowicie na e-mail marketingu.  

Czym jest e-mail marketing?

E-mail marketing to jedna z najpopularniejszych form bezpośredniego marketingu. Główne zadania tej formy to budowa lojalności konsumenckiej, tworzenie relacji z odbiorcą, budowa marki i sprzedaż. Jako kanał komunikacji, ta metoda wykorzystuje pocztę elektroniczną.

e-mail marketing - co to jest

E-mail marketing polega na zebraniu bazy danych e-mailów potencjalnych klientów i ciągłej jej rozbudowie. Najczęściej taka baza budowana jest poprzez newsletter, zebranie zgody na otrzymywanie maili lub poprzez kupno gotowej bazy od firmy zewnętrznej. Oprócz tworzenia należy zarządzać zbiorem adresów e-mail. Dalszym krokiem jest kreowanie wiadomości, które mają dotrzeć do naszych klientów i wysyłanie ich. Grupa docelowa może wysłać informację zwrotną, dlatego będzie potrzebna obsługa tych wiadomości.

Pamiętaj, że e-mail marketing to ciągły rozwój, dlatego przyszykuj się na ciągłą analizę działań, na ich planowanie, realizację i kontrolę. 

Wady i zalety e-mail marketingu

wady e-mail marketingu

Oto najważniejsze wady e-mail marketingu:

  • Wiadomości uznawane za spam: Kto chce czytać e-maile z oznaczeniem spam? Nikt nie zawraca sobie nimi głowy, dlatego tak ważne jest, aby zniwelować możliwość dotarcia naszej wiadomości do tego folderu. Musisz wiedzieć, dlaczego Twoja potencjalna wiadomość może zostać uznana za spam, od czego to jest zależne. Poznaj czynniki i zasady filtrów, które znajdują się na serwerach pocztowych. Pamiętaj, że również odbiorcy mogą zaznaczyć Twoją wiadomość jako spam. Zastanów się co zrobić, aby jej tak nie traktowali. 
  • Ważna jest wiarygodność firmy: Klient, który nie zna danego przedsiębiorstwa, najprawdopodobniej nie przeczyta wiadomości. Jest to spowodowane wielką ilością oszustw polegających na wysyłaniu e-maili, które zawierają w sobie na przykład wirusy. Twój odbiorca musi wiedzieć, że ta wiadomość pochodzi z zaufanego źródła. Zamieszczenie informacji o firmie pomoże wzbudzić zaufanie wśród odbiorców. Jego świadomość na temat Twojej marki wpłynie pozytywnie na ilość odczytanych maili.
  • Trudność, jaką jest utrzymanie zainteresowania klienta: Na uwagę konsumenta trzeba sobie zapracować, ale utrzymanie jej jest o wiele trudniejsze. Klient jest bombardowany wieloma informacjami, dlatego nie możesz pozwolić, aby Twoje treści go nudziły. Kiedy tak zacznie się dziać, odbiorca przestanie odczytywać e-maile od Ciebie. To zmniejszy Twoje szanse na korzystne oddziaływanie poprzez e-mail marketing. Priorytetem powinno być dla Ciebie tworzenie wartościowych treści dla odbiorcy. Dobierz tematy i treści tak, aby Twój subskrybent otrzymywał wartość dodatnią. 
zalety e-mail marketingu

Oto najważniejsze zalety e-mail marketingu:

  • Tani koszt: Pewnie dlatego jest to jeden z najpopularniejszych kanałów marketingowych. Koszt wysłania e-maila jest bardzo niski. Wystarczy baza danych, do której możesz wysyłać wiadomości. Nie potrzebujesz specjalisty, bo możesz samodzielnie stworzyć kampanię, dzięki gotowym rozwiązaniom jak baza szablonów. Samodzielnie wykonana praca może przynieść Ci wielką oszczędność.
  • Mierzalność kampanii: W każdej chwili masz dostęp do informacji, które przekażą Ci dane niezbędne do oceniania skuteczności e-mail marketingu. Możesz dowiedzieć się, ile wiadomości dotarło do adresatów, kiedy ją dostali na swój adres mailowy, kto odczytał wiadomość i wiele innych. To wszystko dzięki rozbudowanym raportom. 
  • Wysoki współczynnik ROI: Koszt wytworzenia e-maila i wysłania go do odbiorcy jest bardzo niski, a może wiele przynieść Twojemu przedsiębiorstwu. 
  • Możliwość indywidualnego podejścia do odbiorcy: Twoje dane na temat odbiorców mogą się przydać do spersonalizowanych e-maili. Dzięki temu subskrybent poczuje się wyjątkowo. To pomoże w budowaniu relacji z klientem. Taka segmentacja odbiorców pomoże również w budowaniu kampanii skupionej na pewnej części odbiorców.
  • Możliwość automatyzacji: Automatyzacja pozwoli Ci zaoszczędzić wiele czasu. Wystarczy ustawić odpowiednio narzędzie, które dostosujemy do własnych potrzeb. 

Tworzenie skutecznych maili reklamowych

Pamiętaj, że masz kilka sekund uwagi swojego potencjalnego klienta. Nie możesz tego zmarnować. Komunikat musi być zwięzły i na temat, bez lania wody. To zwiększy prawdopodobieństwo, że e-mail zostanie przeczytany, a nie wyrzucony do kosza.
Za duża ilość zdjęć, filmików pogarsza jakość Twojego e-maila. Zwiększa ryzyko usterki, która może na przykład polegać na tym, że filmik będzie widoczny, ale nie będzie można go włączyć. Może to skutecznie zniechęcić odbiorcę. Tekst również powinien być stonowany.

Kluczem do skuteczności reklamy w e-mailu jest wezwanie do działania, tak zwane Call to action. W wiadomości nie zapomnij o zachęcie do działania, czyli np. guzik w mailu, który po wciśnięciu otworzy stronę, gdzie klient może zakupić Twój produkt, używając specjalnej promocji.

Prowadzenie e-mail marketingu jest idealnym rozwiązaniem dla początkujących właścicieli małych firm, jak i zatrudniających tysiące osób przedsiębiorstw. Ma więcej zalet niż wad, co sprawia, że jest skuteczną metodą bezpośredniej komunikacji z klientem, którą warto wprowadzić do swojej kampanii marketingowej.

Autor