W luźnym tłumaczeniu SEO to optymalizacja strony internetowej pod roboty wyszukiwarki. Celem działań jest poprawa widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Cały proces optymalizacji strony to długofalowe przedsięwzięcie, które wymaga zarówno cierpliwości, jak i pewnych umiejętności. Pozycjonowanie witryny można powierzyć profesjonalistom, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by wykonać je samemu i to z całkiem niezgorszymi efektami. Kluczowym aspektem może okazać się audyt SEO, ułatwiający zrozumienie tego, jakie działania trzeba podjąć, a co jest już odpowiednio zoptymalizowane.
W dzisiejszym artykule będziemy rozmawiać właśnie o nim! Pokażemy najlepsze darmowe narzędzia wspomagające audyt SEO.
Co to jest audyt SEO?
Audyt SEO to usługa, której efektem jest stworzenie dokumentu z wytycznymi, uwagami i poradami dla danej strony internetowej. Zebrane w ten sposób informacje służą do poprawy wydajności i widoczności przez wyszukiwarki. Szacuje się, że istnieje nawet 200 różnych czynników wpływających na pozycjonowanie w Google.
Audyty SEO powinny obejmować jak najwięcej pozycji, a w szczególności:
- indeksowanie i komunikację z robotami wyszukiwarek
- tytuły i dane meta (jak strona wyświetla się w wynikach)
- budowę serwisu i nawigację (chodzi tu głównie o linkowanie wewnętrzne)
- konstrukcję adresów URL
- treści artykułów i frazy kluczowe
- szybkość ładowania się strony i inne kwestie techniczne
- dopasowanie strony do wyświetlania na urządzeniach mobilnych
- linkowanie zewnętrzne do strony
- duplikację treści w serwisie i poza nim
- weryfikacje kodów JavaScript
- historię ruchu na witrynie
- analizę konkurencji w wynikach wyszukiwania
Na podstawie audytu SEO powinniśmy wyciągnąć informacje dotyczące tego, w jaki sposób rozwinąć stronę i jakie strategie dotyczące pozycjonowania przyjąć.
Koszty wykonania audyty przez profesjonalistów to zazwyczaj kilka, a nawet kilkanaście tysięcy złotych. W sieci znajdziemy jednak sporo różnego rodzaju programów i aplikacji, które pozwolą nam samodzielnie przeprowadzić audyt naszej strony, który w dodatku nie będzie nas nic kosztował. Co prawda nie uda nam się zapewne uzyskać takich wyników jak audytorom, ale na potrzeby małego, a nawet średniego portalu będzie to zupełnie wystarczające.
Darmowe narzędzia do audytu SEO
W internecie znajdziemy mnóstwo programów i aplikacji umożliwiających bezpłatne wykonanie audytu. Niektóre z nich działają lepiej, inne gorzej, ale nawet najmniejsza sugestia może okazać się kluczowa dla naszej witryny.
Oto darmowe narzędzia do audytu SEO:
Ubbersuggest
Ubbersuggest to darmowe narzędzie SEO, które pozwala nam sprawdzić, na jaką frazę jesteśmy najczęściej wyszukiwani. Przy jego pomocy dowiemy się także, jaki jest szacowany ruch z każdego rodzaju wyszukania. Dzięki temu narzędziu przeanalizujemy również działania konkurencji, dzięki czemu łatwiej nam będzie dostosować frazy kluczowe i podnieść pozycję w wynikach wyszukiwania.
seositecheckup.com
SEO Site Check UP to narzędzie pozwalające sprawdzić co na naszej stronie wymaga usprawnienia i co funkcjonuje nie tak jak powinno. Wystarczy tylko wpisać adres strony w specjalny pasek i po chwili naszym oczom ukażą się wskazówki dotyczące tego, co trzeba naprawić, by podnieść pozycję witryny w wyszukiwarkach.
Buzz Sumo
Narzędzie szczególnie przydatne blogerom. Po wejściu na stronę Buzz Sumo zobaczymy panel, w którym musimy wpisać adres naszej strony oraz słowo kluczowe. Narzędzie przeanalizuje wszystkie artykuły, grafiki i inne kluczowe elementy powiązane z danym adresem i słowem. Na podstawie tych danych można bardzo łatwo sprawdzić co obecnie jest na topie i o czym warto napisać w kolejnym artykule. Narzędzie to może być także wykorzystywane do analizy poczynań konkurencji.
SimilarWeb
Za pomocą SimilarWeb możemy w bardzo łatwy sposób przekonać się o tym, co aktualnie jest na topie sieci. Przy użyciu otrzymanych informacji można przeanalizować swój plan rozwoju i strategię względem konkurencji. SimilarWeb zbiera informacje z wielu miejsc w Internecie, które są następnie katalogowane i przetwarzane przez algorytmy, tak by narzędzie mogło zaproponować idealne rozwiązania dla każdej witryny w sieci.
Free Backling Checker
Free Backling Checher to narzędzie, które pozwala wyszukać w sieci odnośniki do naszej strony. Za jego pomocą w bardzo prosty sposób sprawdzimy, czy nasza witryna pojawia się na innych, wartościowych stronach i czy czasem odnośniki te nie są oznaczone atrybutem „nofollow”.
Google Lighthouse
Na koniec perełka. Lighthouse to darmowe narzędzie od Google. Za jego pomocą dokonamy pełnego audytu strony i to nie tylko pod kątem SEO, ale również wygody korzystania z niej. Po dokonaniu audytu otrzymujemy informacje, co powinniśmy jeszcze poprawić, by nasza strona pojawiała się wyżej w wynikach wyszukiwania.