W dobie promowania niemal wszystkiego i wszędzie, gdy reklama przesłania reklamę, a Internet zalewa spam, wartościowa i mądra treść zdaje się być nie do przecenienia. To jej właśnie poszukują internauci – nie irytujących okienek i kolorowych bannerów, a profesjonalnego doradztwa produktowego i usługowego, która w wiarygodny sposób zaproponuje rozwiązanie problemu. Jak jednocześnie sprostać oczekiwaniom odbiorców i wypromować markę? Odpowiedzią jest Content Marketing.

Co to jest Content Marketing?

Content Marketing na język polski tłumaczy się jako marketing treści. Jest on typem marketingowej strategii, która ma na celu pozyskanie i utrzymanie stałych klientów z konkretnej grupy odbiorców. Opiera się on o tworzenie i rozpowszechnianie treści charakteryzujących się wysoką jakością, istotnością dla potencjalnego klienta i spójnością. Nie jest to zwykła reklama przedstawiana odbiorcy – ma za zadanie stworzyć relację dwustronną z potencjalnym nabywcą.

co to jest content marketing

Content Marketing u swych podstaw ma stworzenie wartościowych i ważnych treści takich jak teksty, materiały multimedialne, grafiki, webinaria etc., które przyciągną uwagę określonego grupy klientów i finalnie zaowocują w postaci ich lojalności i zaangażowania w życie marki.

Głównym obszarem działania dla tej strategii marketingowej jest oczywiście Internet, ale może ona wychodzić poza przestrzeń wirtualną jako wsparcie: treści mogą być publikowane w magazynach branżowych, w formie ulotek i folderów, prezentacji multimedialnych i innych.

Jakie korzyści niesie Content Marketing?

Docenienie treści przez klientów sprzyja pozycjonowaniu strony w Google. Fakt ten pozytywnie oddziałuje na SEO między innymi dzięki naturalnemu linkowaniu w wyniku chęci podzielenia się wartościowym artykułem czy ciekawym filmem.

Na tej płaszczyźnie Content Marketing porównywany jest do marketingu wirusowego – treść przekazywana dalej ze względu na swoją jakość staje się swoistym viralem, pozwala zapoznać się z ofertą, stać się klientem i polecić znajomym jednocześnie podnosząc wartość strony dla wyszukiwarki. Z kolei wyższa pozycja w Google generuje nasilony ruch organiczny, czyli pochodzący bezpośrednio z wyników wyszukiwania.

Dobra treść broni się sama

Aktualny trend używania ad-blockerów krzyżuje szyki markom inwestującym w płatne reklamy jako popularne metody przedstawiania klientom swojej oferty. Wartościowe treści są doskonałym sposobem na przyciągnięcie potencjalnych odbiorców szukających informacji, a finalnie także produktu. Ponadto nie są i nie będą one nigdy zwalczane tak, jak to się dzieje z reklamami.

Marka publikując wartościowe treści staje się ekspertem dzielącym się nieodpłatnie wiedzą. Tym samym przyciąga odbiorców poszukujących konkretnych informacji, profesjonalnego doradztwa i produktów, które zaspokoją ich potrzeby.

zalety marketingu tresci - content

Content Marketing buduje świadomość i rozpoznawalność marki, zaufanie do brandu i procentuje zaangażowaniem klientów. Ma tutaj miejsce zjawisko, które ciężko przecenić: odbiorcy generują informację zwrotną pozwalającą poznać lepiej oczekiwania grupy docelowej i stale podnosić jakość i tym sposobem zwiększać sprzedaż.

Ten rodzaj promocji często jest tańszy niż inne formy marketingu. Jest on stosunkowo łatwy w prowadzeniu, bardzo efektywny i stale zyskuje na popularności. Dodatkowo nie koliduje z innymi kampaniami, a wręcz przeciwnie – świetnie je uzupełnia.

Jak pisać i tworzyć marketing treści?

Przede wszystkim należy pisać dla ludzi a nie dla botów. Efekt końcowy będzie zadowalający zarówno dla człowieka jak i Googlebota, o ile autor skupi się na bogatej treści, a słowa kluczowe będą wplecione naturalnie, nienachalnie i z umiarem. Np. choć fraza „weterynarz Przeginia Duchowna cennik” niewątpliwie w pewnych kręgach będzie „klikała się”, to odbiorca odczuje sztuczność tekstu, w którym się ją wielokrotnie powtarza i nie ma mowy o budowaniu wizerunku eksperta.

Z wyżej wspomnianej zasady wynika kolejna – trzeba poznać odbiorcę i jego potrzeby. Content Marketing kierowany jest do ściśle określonej grupy odbiorców i należy ją zdefiniować na samym początku. Treści muszą być dla niej atrakcyjne, napisane profesjonalnie, wyczerpujące temat, dostarczające profesjonalnych informacji z danej dziedziny.

Minimum danych, jakie trzeba zebrać o odbiorcy to:

  • lokalizacja
  • wiek i płeć
  • status społeczny i materialny
  • styl życia, wartości, zainteresowania
  • sposoby komunikacji (z jakiego rodzaju massmediów korzysta?)

Im więcej informacji zbierzemy, tym większa szansa, że sprostamy oczekiwaniom potencjalnych klientów.

Dobry tekst to dopiero początek

Content Marketing to nie tylko artykuły. Aby wyróżnić firmę z masy promujących się w podobny sposób marek należy być kreatywnym i korzystać z wielu form przekazu jednocześnie. Wśród najpopularniejszych wymienić można social media, darmowe ebooki, wirtualne konferencje, treści multimedialne, artykuły gościnne, case’y czy poradniki eksperckie. Wykorzystanie wielu kanałów dostępu, łączenie ich oznacza więcej odbiorców, a co za tym idzie – rosnący zysk.

jak pisac i tworzyc content marketing

Przykład? Firma zajmuje się rozwiązaniami informatycznymi dla tłumaczy. Jeżeli np. nasz zdefiniowany odbiorca jest absolwentem lingwistyki poszukującym informacji o nowinkach w dziedzinie narzędzi wspierających CAT, to warto zaoferować mu udział w webinarium na ten temat. O wirtualnym spotkaniu może dowiedzieć się z Facebooka (np. z grupy dla tłumaczy), gdzie znajdzie także odnośnik do artykułu nakreślającego problematykę, która będzie rozwijana na wirtualnym spotkaniu. Po zakończonym webinarium jego uczestnicy otrzymają bezpłatnego ebooka.

Warto także zwrócić uwagę na wygląd całej strony, na której zamieszczane są treści i odpowiedzieć sobie na pytania:

  • Czy wygląd przyciąga uwagę i zatrzymuje odbiorcę? – jeżeli strona w ramach pierwszego wrażenia wzbudzi zainteresowanie to zwiększa się szansa na dłuższe pozostanie na niej użytkownika i zgłębianie treści.
  • Czy layout nie jest męczący, nie odwraca uwagi od treści, nie zlewa się z czcionkami i całość jest czytelna?
  • Czy strona jest zbudowana logicznie i transparentnie? – warto zwrócić uwagę na to, by użytkownik nie błądził po witrynie i łatwo znajdował poszukiwane informacje nie zniechęcając się po drodze.
  • Czy treść jest podana w sposób przystępny? – istotne jest, aby tekst czytał się przyjemnie, czemu sprzyjają między innymi akapity, wypunktowania, krótkie i chwytliwe śródtytuły, wyróżnienia najważniejszych informacji, ilustracje, wykresy. Należy także pamiętać, by tekst nie zrażał do siebie literówkami i nieprawidłową składnią.

Stworzenie wartościowej treści jest początkiem procesu, który się na niej opiera. Kolejnymi krokami, jakie trzeba podjąć są: jej promocja, generowanie za jej pomocą leadów (czyli uzyskania danych kontaktowych potencjalnych klientów) oraz stała analiza ruchu na stronie by móc określić, jakiego rodzaju treści i zabiegi wywołują pożądany efekt.

Autor