Cold mail to narzędzie stosowane w relacjach B2B. W większości przypadków służy pozyskiwaniu nowych klientów, lecz czasem także utrzymywaniu relacji z dotychczasowymi.

Czym jest cold mail, z czego się składa i jak stworzyć go w odpowiedni i zgodny z prawem sposób? O tym będzie dzisiejszy poradnik!

Co to jest cold mail?

Cold mail (po polsku: zimny mail) to pierwsza wiadomość wysyłana (najczęściej) do potencjalnego partnera biznesowego, czyli do osoby, z którą wcześniej nie mieliśmy kontaktu mailowego. Jego celem jest nawiązanie współpracy lub rozszerzenie/utrzymanie dotychczasowych relacji.

cold mail - co to jest

Cold mail charakteryzuje się osobową formą. Zawsze pamiętaj, że piszesz do konkretnego odbiorcy i chcesz przedstawić mu konkretną sprawę. Musisz zainteresować adresata, ponieważ Twoja wiadomość jest zaproszeniem do współpracy, zatem powinna być na tyle ciekawa dla odbiorcy, aby chciał na nią odpisać. 

Cold mail należy odróżnić od niezamówionej informacji handlowej. Wysyłanie tychże informacji jest bowiem niezgodne z prawem, o ile odbiorcy wiadomości nie wyrazili wcześniejszej zgody na ich otrzymywanie. Nie należy zatem wysyłać zimnych maili do adresatów, których adresy zostały pozyskane w niewłaściwy sposób.

Aby mailing był legalny, warto w pierwszej wiadomości jedynie nakreślić, jakiego rodzaju usługi czy towary proponujemy i zaproponować rozmowę telefoniczną bądź spotkanie w dogodnym dla odbiorcy terminie. Ewentualnie możemy pozostawić do siebie kontakt albo poprosić o numer telefonu osoby decyzyjnej, by bezpośrednio z nią przedyskutować naszą ofertę współpracy. 

Z czego składa się cold mail?

Zanim wyślesz zimnego emaila, pamiętaj, że powinien on być odpowiednio spersonalizowany. Pierwsza wiadomość kierowana do odbiorcy nie powinna także w jawny sposób przedstawiać Twojej oferty, a jedynie wspomnieć o niej i poprosić o kontakt osobę decyzyjną.

Oto, jakie elementy zawrzeć w mailu, aby był on skutecznym narzędziem:

  1. Intrygujący temat – temat wiadomości powinien zachęcać do jej otwarcia. W przeciwnym razie prawdopodobnie odbiorca z góry usunie Twojego maila; 
  2. Informacja o tym, kim jesteś – przedstawienie Twojej osoby lub firmy powinno być krótkie, treściwe i nienachalne. Jeżeli zainteresujesz odbiorcę, sam się do Ciebie odezwie; 
  3. Treść nawiązująca do odbiorcy – pokaż adresatowi, że zrobiłeś rzetelny research, wiesz, w jakiej branży pracuje oraz jakie ma w niej osiągnięcia. Odbiorca z pewnością to doceni, przez co zwiększa się prawdopodobieństwo, że otrzymasz odpowiedź zwrotną. 
  4. Cel maila – wskaż krótko, dlaczego kontaktujesz się z adresatem. Pamiętaj jednak, że pierwsza wiadomość to jeszcze nie czas, żeby przedstawiać swoją pełną ofertę handlową. 
  5. Call to Action – poproś odbiorcę, aby wskazał dogodny dla niego termin rozmowy telefonicznej czy spotkania lub poproś o kontakt do osoby decyzyjnej w celu przedstawienia jej Twojej oferty. 
  6. Stopka – powinny być w niej zawarte najważniejsze informacje o firmie, w tym przede wszystkim dane kontaktowe. Odbiorca musi bowiem wiedzieć, że Twoje przedsiębiorstwo jest wiarygodne, a także, z kim ma się kontaktować, jeżeli będzie zainteresowany ofertą. 

3 porady, jak stworzyć skuteczny cold mail

Teraz, gdy już wiesz co powinien zawierać cold mail, powinieneś dowiedzieć się, w jaki sposób napisać go, aby był jak najbardziej skutecznym narzędziem.

Zastosowanie się do przedstawionych wskazówek zwiększy prawdopodobieństwo, że adresat odpowie na Twoją wiadomość, dzięki czemu pozyskasz nowych partnerów lub rozszerzysz dotychczasową współpracę.

Oto 3 porady, jak stworzyć dobry cold mail:

1. Personalizacja wiadomości

Najważniejszą zasadą skutecznego cold mailingu jest personalizacja wiadomości w jak najwyższym stopniu. Email powinien być skierowany do konkretnej osoby.

jak stworzyc cold mail - personalizacja

Pamiętaj, że im lepiej spersonalizujesz tekst, tym większe prawdopodobieństwo, że otrzymasz odpowiedź zwrotną, a to właśnie na tym najbardziej Ci zależy.

Właśnie dlatego warto przed wysłaniem wiadomości zrobić research co do pracy wykonywanej przez odbiorcę. Jeżeli nawiążesz do jego stanowiska czy osiągnięć, pokażesz mu, że nie wysyłasz masowo wiadomości do losowo wybranej grupy osób, ale zależy Ci na kontakcie właśnie z tym konkretnym odbiorcą. 

2. Prostota

Cold mail powinien być prosty i dość krótki. Jeżeli zadajesz jakieś pytanie, niech będzie ono zamknięte – nie pytaj, czego odbiorca oczekiwałby od Ciebie, ale czy może zarezerwować 15 minut w celu odbycia telefonicznej rozmowy.

jak stworzyc cold mail - prostota

Warto zastosować także wypunktowania, które dla odbiorcy są znacznie bardziej przejrzyste. 

3. Follow up

Nawet jeżeli nie otrzymałeś odpowiedzi na cold mail, nie oznacza to, że wszystko stracone. Zastosuj taktykę follow up – ponów wiadomość, a w ten sposób przypomnisz o sobie odbiorcy.

jak stworzyc cold mail - follow up

Osoby na wysokich stanowiskach lub prowadzące własne przedsiębiorstwa często są zabiegane, zatem zdarzyć się mogło, że email po prostu mu umknął albo zgubił się w gąszczu otrzymywanych wiadomości.

Pamiętaj jednak, aby kolejna wiadomość nie była taka sama, jak poprzednia, gdyż może to wpłynąć negatywnie na sposób, w jaki odbiorca Cię postrzega. Może on bowiem odnieść wrażenie, że maile wysyłane są przez Ciebie masowo i niczym się nie różnią, a właśnie tego powinieneś unikać. 

Cold mail może być świetnym narzędziem, aby zbudować i utrzymać relacje biznesowe. Nieumiejętnie wykorzystywany może doprowadzić jednak do negatywnego odbioru nadawcy, a nawet do konsekwencji prawnych w przypadku rozsyłania wiadomości na adresy osób, które nie wyraziły zgody na ich otrzymywanie. Jeżeli jednak zastosujesz się do powyższych wskazówek, cold mail może przynieść wymierne korzyści dla Twojej działalności. 

Autor