Pozycjonowanie strony internetowej, nie tylko lokalne, pozwala dotrzeć do potencjalnych klientów, zapewnia większy i do tego wartościowy ruch na stronie, umożliwia zdobycie przewagi konkurencyjnej w branży. Pozycjonowanie pomaga też zwiększyć rozpoznawalność marki i ułatwia budowanie zaufania do firmy. A wszystko to przyczynia się do wzrostu zysków i rozwoju biznesu. Zatem nie ma wątpliwości – to rozwiązanie, które się opłaca!

Pozycjonowanie lokalne – co to jest?

Pozycjonowanie lokalne to działania mające na celu skuteczne wypromowanie strony internetowej na jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania dla zapytań lokalnych. Innymi słowy, dotyczy to zapytań, które wpisują użytkownicy internetu w wyszukiwarkę, chcąc znaleźć produkty, usługi czy też obiekty znajdujące się w najbliższej okolicy.

co to pozycjonowanie lokalne

Pozycjonowanie lokalne to idealne rozwiązanie dla firm, które działają stacjonarnie i zależy im na pozyskaniu klientów znajdujących się w pobliżu w czasie rzeczywistym. Oznacza to, że na stronę mają trafić użytkownicy znajdujący się aktualnie w okolicy, więc nie tylko mieszkańcy, ale też przyjezdni. Pozycjonowanie lokalne to usługa odpowiednia między innymi dla lokali gastronomicznych, dla firm usługowych, takich jak salony urody, kluby sportowe czy pralnie, a także dla lokalnych punktów handlowych.

Cennik pozycjonowania lokalnego – ile kosztuje?

Koszt pozycjonowania zależy od wielu czynników, dlatego specjaliści SEO do każdej wyceny zlecenia podchodzą indywidualnie. Na cenę pozycjonowania ma wpływ choćby objętość witryny, branża i jej konkurencyjność czy też lokalizacja. Łatwiejsze, a więc i tańsze, będzie wypozycjonowanie chociażby kwiaciarni w Giżycku, niż pizzerii w Warszawie. Niemniej jednak cena pozycjonowania lokalnego w większości przypadków jest niższa niż promocja fraz na skalę całego kraju. Trzeba mieć na uwadze, że na pozycjonowanie strony www składa się audyt i optymalizacja strony pod kątem SEO, analiza konkurencji, linkbuilding, tworzenie contentu, raportowanie i wiele innych elementów.

ile kosztuje pozycjonowanie lokalne

W dodatku samo pozycjonowanie jest procesem ciągłym i czasochłonnym. Dużo też zależy też od formy rozliczeń. Często spotykany jest model abonamentowy, znacznie rzadziej płatność za efekty pozycjonowania. Warto też wiedzieć, że odchodzi się już od pozycjonowania kilku konkretnych fraz, a za to buduje się ogólną widoczność strony.

Szukając optymalnych ofert trzeba uważać na „tanie pozycjonowanie”. Nie ma możliwości uzyskania kompleksowej obsługi za przykładowo 100 zł miesięcznie. Pozycjonowanie tanie i szybkie zazwyczaj oparte jest o niedozwolone praktyki, za które grożą dotkliwe kary od Google. Chcąc pozycjonować lokalnie prostą stronę internetową trzeba się liczyć z wydatkiem przynajmniej 400-500 zł miesięcznie, przy opłacie abonamentowej. W takim pakiecie znajdzie się podstawowa optymalizacja strony, tworzenie treści na stronę www, pozycjonowanie kilkunastu fraz oraz link building. Jeśli oczekujemy dodatkowo promocji w mapach Google, wsparcia konsultanta, systematycznej optymalizacji, pozycjonowania kilkudziesięciu fraz w tym fraz długiego ogona, tworzenia contentu i innych usług, to trzeba się liczyć z wydatkiem przynajmniej 1000 zł miesięcznie. 

Lokalne SEO – dlaczego jest ważne?

Lokalne SEO i SEM pozwala dostosować się do potrzeb i zachowań potencjalnych klientów. Wystarczy sobie wyobrazić, że jesteśmy w podróży służbowej albo jedziemy na urlop. Po drodze psuje się samochód, wyciągamy smartfon i szukamy najbliższego warsztatu samochodowego. Dojeżdżamy na miejsce i chcemy coś zjeść, tu i teraz. Po jedzeniu zaczyna boleć nas głowa więc szukamy w internecie namiaru na najbliższą aptekę i tak dalej. Nie szukamy warsztatu w Szczecinie, restauracji w Warszawie i apteki w Krakowie, skoro jesteśmy przykładowo we Wrocławiu. Dokładnie tak samo jest z potencjalnymi klientami każdej firmy.

lokalne seo - dlaczego?

Zaletą pozycjonowania lokalnego jest więc to, że użytkownicy internetu trafiają na naszą stronę internetową, bo szukają dokładnie tego co oferujemy. I są to osoby, które dobrze konwertują, ponieważ mają potrzebę, którą nasza firma może zaspokoić. Przeciętny użytkownik internetu szuka pobliskiej kwiaciarni, bo chce kupić kwiaty idąc do kogoś w odwiedziny albo stara się znaleźć otwarty gabinet stomatologiczny, bo boli go ząb. I raczej nie robi tego na wszelki wypadek. Przeciwnie – jak znajdzie interesującą go ofertę to prawdopodobnie z niej skorzysta.

Pozycjonowanie lokalne jest tańsze i łatwiejsze, a więc jest większa szansa na osiągnięcie najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania, co pozwala budować wizerunek lidera w branży, w określonym regionie. Warto też pamiętać, że pozycjonowanie lokalne i ogólne nie musi się wykluczać. Można zacząć od pozycjonowania regionalnego, gdzie jest mniejsza konkurencja, cały czas pracując nad widocznością strony w ogólnych wynikach wyszukiwania. Wszystko zależy od obranej strategii działania.

Oczywiście pozycjonowanie lokalne nie jest dla każdej firmy. Jeśli sprzedaż produktów lub realizacja usług nie jest ograniczona do konkretnego miasta lub regionu, to takie działanie nie ma sensu. Jest tak chociażby w przypadku sklepów internetowych. W tym wypadku lepiej zainwestować w pozycjonowanie o zasięgu całego kraju. 

Autor