Odpowiednie linkowanie naszej strony to absolutna podstawa dla zdobywania stopniowo coraz większej wiarygodności w algorytmach Google. Wiarygodność ta jest z kolei kluczowym czynnikiem, wpływającym na pozycję określonej witryny w wynikach wyszukiwania. Wielu z nas zatem podejmuje wyzwanie, jakim jest jak najlepsze wypozycjonowanie strony internetowej, jednak często nie zdajemy sobie sprawy ze sposoby działania omawianych algorytmów. Błędy podczas pozyskiwania linków zewnętrznych mogą sprawić, że wszystkie nasze wysiłki nie przyniosą pożądanego skutku.

Jak się ich ustrzec? W jaki sposób pozyskiwać backlinki dla realnej poprawy naszej pozycji w wynikach wyszukiwania?

W tym wpisie udzielimy sobie odpowiedzi na te i wiele innych pytań

Dlaczego backlinki są tak istotne?

Zanim zaczniemy omawiać błędy podczas pozyskiwania linków zewnętrznych, przypomnijmy, dlaczego ich pozyskiwanie jest tak istotne z punktu widzenia optymalizacji SEO.

dlaczego backlinki

Oto najważniejsze zalety linków zewnętrznych:

  • Obecne w sieci linki, prowadzące do naszej strony internetowej wpływają na naszą pozycję w rankingach Google, dotyczących poziomu zaufania i wartości merytorycznej określonych stron. Umieszczając je w odpowiednich miejscach i w przemyślany sposób możemy ułatwić naszym potencjalnym odbiorcom dotarcie do publikowanych na łamach naszej strony informacji.
  • Umieszczając backlinki na forach czy portalach społecznościowych bezpośrednio budujemy naszą markę i zwiększamy na naszej witrynie ruch odbiorców, zainteresowanych oferowanymi przez nas towarami, usługami czy wiedzą.
  • Tworząc sieć wymiany linków z innymi osobami działającymi w naszej branży nie tylko przyczyniamy się do wzrostu widoczności naszej strony internetowej w sieci, ale także otwieramy sobie drogę do realnego poszerzenia grona naszych odbiorców.

7 częstych błędów podczas pozyskiwania backlinków

Zasady, według których działają algorytmy wyszukiwarek internetowych zmieniają się w błyskawicznym tempie. Nieznajomość najbardziej aktualnych trendów SEO może poskutkować nieskutecznymi działaniami marketingowymi, które narażą nas na zbędne koszty, nieprzekładające się na wymierne wyniki, lub wręcz zaniżą rating naszej strony w algorytmach Google.

bledy podczas budowy linkow zwrotnych

Do najczęściej popełnianych w takcie pozyskiwania backlinków błędów możemy zaliczyć:

  1. Zdobywanie wielu linków z tej samej domeny. Dywersyfikacja w procesie pozyskiwania hiperłączy jest niezwykle istotna. Pozyskując backlinki tylko z jednego źródła nie wpłyniemy znacząco na naszą pozycję w wynikach wyszukiwania.
  2. Wielokrotne przekierowania oznaczone jednakowym anchorem. Nie mniej istotne jest zadbanie o to, żeby wszystkie prowadzące do naszej strony odnośniki były opisane w różny sposób. Google szczegółowo weryfikuje wszelką powtarzalność w tym zakresie. Jeśli wszystkie prowadzące do nas linki będą opisane w jednakowy sposób, nasza działalność może zostać uznana przez algorytmy za podejrzaną, co z kolei obniży nasz rating.
  3. Odnośniki z domen o niskiej reputacji – kolejny czynnik, który zamiast poprawy, może wywołać pogorszenie stanu naszej pozycji w wyszukiwarkach. Przy dobieraniu stron, na których będziemy umieszczać swoje backlinki zadbajmy o jak najwyższy współczynnik ich jakości. Ważne jest, żeby podstrona, która będzie linkowała do naszego portalu zawierała istotne z punktu widzenia odwiedzającego, merytoryczne informacje. Przekierowania pochodzące z portali obfitujących w treści typowo afiliacyjne i materiały reklamowe niekorzystnie wpłyną na naszą ocenę w algorytmach Google.
  4. Niewywiązywanie się z umowy z właścicielem strony, z którym podejmujemy współpracę. Proces zdobywania backlinków często wiąże się z wzajemną wymianą określonych usług lub informacji. Naszym obowiązkiem jest wywiązanie się z naszej części umowy, której dotyczy umieszczenie linku do naszej strony w konkretnym miejscu. W przeciwnym wypadku nasz odnośnik może zostać usunięty, a my mocno stracimy na wiarygodności.
  5. Brak zróżnicowania w zakresie strony docelowej backlinków. Za każdym razem zadbajmy o to, żeby rozmieszczane przez nas linki prowadziły na różne podstrony naszego serwisu – powiązane tematycznie z treścią strony, na której są one implementowane.
  6. Rozmieszczanie linków tylko jednego rodzaju – backlinki dzielimy na dwie kategorie: nofollow oraz dofollow. Pierwsza z nich odnosi się do takich miejsc w sieci jak portale społecznościowe, fora dyskusyjne czy komentarze na blogach. Nie wpływają one bezpośrednio na nasz rating w Google, jednak są bardzo istotne z punktu widzenia zwiększania organicznego ruchu na naszej stronie. Ponadto – jeśli będą umieszczane choćby w formie sygnatury na forum dyskusyjnym – umożliwiają nam budowanie marki osobistej oraz swojej pozycji jako eksperta w określonej dziedzinie. Drugi rodzaj linków pozyskujemy z renomowanych stron, takich jak blogi branżowe czy znaczące serwisy internetowe. Dzięki nim poprawiamy swoją pozycję w wyszukiwarkach poprzez zdobywanie algorytmów, rozpoznających jakość stron, linkujących do naszej witryny.
  7. Nadmierna koncentracja na kupowaniu backlinków – algorytmy Google z biegiem czasu stają się coraz bardziej inteligentne i z łatwością wyłapują próby masowego promowania witryn internetowych przez portale specjalizujące się w tego typu działalności. Najskuteczniejszym sposobem poprawiania swojej popularności w wyszukiwarkach niezmiennie pozostaje tworzenie angażujących treści oraz siatki kontaktów z osobami, działającymi w pokrewnych dla nas branżach. Umieszczanie odnośników na stronach wartościowych merytorycznie i związanych bezpośrednio z naszą działalnością z uwzględnieniem powyższych zasad znacząco zwiększy nasze szanse na marketingowy sukces w sieci.
Autor