Rozpoczynając przygodę z sprzedażą czy też poszerzając kanały dystrybucji, wielu przedsiębiorców rozważa dotarcie do większego grona klientów przez uruchomienie sprzedaży internetowej. Jednak co w sytuacji gdy nie chcemy zamrażać środków finansowych, zapełniając magazyn po brzegi lub po prostu nie mamy jeszcze magazynu.

Czy to przekreśla drogę do sprzedaży on-line? Oczywiście, że NIE. Z pomocą przychodzi nam dropshipping.

Czym jest dropshipping?

Dropshipping to model sprzedaży internetowej, polegający na przeniesieniu całego procesu logistycznego, związanego z realizacją dostawy do klienta końcowego na dostawcę. Rola sprzedawcy w sklepie internetowych ogranicza się do przyjęcia zamówienia, sprawdzenia jego poprawności, a następnie przekazaniu zamówienia do dostawcy. To na dostawcy ciąży obowiązek przygotowania przesyłki z towarem oraz wysłania do klienta. 

dropshipping - co to?

Wady i zalety wykorzystywania modelu dropshipingu

Ten rodzaj współpracy jest niezwykle kuszący, jednak jak każda działalność ma swoje jasne i ciemne strony.

Zalety dropshipingu:

  • model nie wymaga zakupu towaru na stan magazynowy, 
  • brak kosztów związanych z posiadaniem i prowadzeniem magazynu
  • nie trzeba zatrudniać pracowników odpowiedzialnych za przygotowanie przesyłek
  • nie jest potrzebna umowa z firmami kurierskim, spedycyjnymi czy pocztą
  • oszczędność na opakowaniach i produktach koniecznych do przygotowania oraz zabezpieczenia przesyłki
  • niskie koszty rozpoczęcia działalności – szczególnie jeśli chcesz przetestować e-biznes lub dorobić do etatu
  • oszczędność czasu – większość pracy związana z realizacją zamówienia przechodzi na dostawcę, Twoje zadanie ogranicza się do przesłania danych zawartych w zamówieniu
  • automatyzacja – wiele dostępnych na rynku sklepów on-line posiada wtyczki umożliwiające połączenie się naszego panelu sklepowego z hurtownią. Dając one dostęp do stanów magazynowych dostawcy oraz  ułatwiają przekazywanie zamówień, przy minimalnym działaniu z Twojej strony

Wady dropshipingu:

  • niskie koszta rozpoczęcia sprzedaży w tym modelu, wiążą się z bardzo wysoką konkurencją. Inni e-sprzedawcy posiadający w sprzedaży te same produkty, mając lepiej pozycjonowany sklep łatwiej trafiają do klienta.
  • przy sprzedaży pojedynczych sztuk, zarabiamy na nich niewielkie kwoty. Niskie marże często zniechęcają sprzedawców i usuwają oni ofertę ze sklepu on-line, nim zwrócą się koszty związane z wprowadzeniem asortymentu na sklep
  • konieczność pozycjonowania się i reklamy w internecie, aby dotrzeć do potencjalnych klientów przy dużej konkurencji
  • błędy w zamówieniach – choć literówki w adresach dostawy, czy samym zamówieniu zdarzają się rzadko to jednak się pojawiają. To Ty ponosisz odpowiedzialność i koszty takiego uchybienia, bo klient zwraca się z problemem do Ciebie
  • opóźnienia w zamówieniach – zdarzają się sytuacje gdy klient zamówi u Ciebie produkt, którego aktualnie z jakiegoś powodu nie ma u dostawcy. W takiej sytuacji to w Twojej gestii jest rozwiązanie problemu tak aby nie stracić klienta
  • reklamacje i zwroty – to słowa których nie chciałby słyszeć żaden sprzedawca, jednak konsumentom przysługuje prawo zwrotu towaru zakupionego na odległość. 

Ograniczenie kosztów związanych z kupnem produktów i utrzymaniem magazynu, zdecydowanie zachęca do wybrania tego modelu sprzedaży, pomimo niektórych z jego wad. Od czego więc należy zacząć?

Dropshipping – jak zacząć?

Dropshipping to rozwiązanie, które ma wielu zwolenników i jest chętnie wybierane, gdy stawiamy pierwsze kroki w e-sprzedaży. Czy działać w tym modelu?

jak zaczac dropshipping

Jeśli odpowiedź brzmi „TAK!”, oto kilka kroków, jak zacząć dropshipping:

  1.  Wybór odpowiedniego dostawcy: Jeśli prowadzisz już swój biznes i chcesz jedynie zwiększyć asortyment, dobrym rozwiązaniem może być wybór dostawcy oferującego produkty spójne z tym co już posiadasz w swojej ofercie. Stworzysz wtedy kompleksową ofertę, a sklep on-line będzie sprawiał wrażenie eksperckiego w danej dziedzinie. Gdy stawiasz pierwsze kroki w e-biznesie, pamiętaj by wybrać produkty które Cie interesują, rozważ sprawdzenie raportów, które przybliżą najczęściej sprzedawane towary. Dobór właściwego asortymentu oraz oferowane przez hurtownie warunki współpracy to podstawa do rozpoczęcia działalności. 
  2. Podpisz umowę z dostawcą: Odpowiadają Ci warunki proponowane przez hurtownika, podpisz z nim umowę w której zawarte będą wasze ustalenia odnośnie współpracy
  3. Stwórz sklep internetowy: Gdy dopiero zaczynasz działać w e-biznesie musisz zainwestować w sklep internetowy. Możesz zdecydować się na gotowe rozwiązania lub zamówić sklep „szyty na miarę” w zależności od Twoich preferencji i budżetu. Istotna jest funkcjonalność i przejrzysty wygląd miejsca gdzie umieścisz ofertę.
  4. Wprowadzenie oferty do sklepu internetowego: Sklep już gotowy, wprowadź do niego ofertę. Pamiętaj o dobrej jakości zdjęć i unikatowych opisach, które zachęcą klientów do zakupu produktów właśnie u Ciebie. 
  5. Promuj sklep i ofertę: Ktoś kto nie wie o sklepie on-line i oferowanym w nim asortymencie, nie dokona zakupu! Konieczne jest więc promowanie w wyszukiwarkach i social media.
  6. Realizuj zamówienia: Przyjmuj pierwsze zamówienia od klientów i przekazuj dostawcy do realizacji
Autor