Rozpoczynając przygodę z sprzedażą czy też poszerzając kanały dystrybucji, wielu przedsiębiorców rozważa dotarcie do większego grona klientów przez uruchomienie sprzedaży internetowej. Jednak co w sytuacji gdy nie chcemy zamrażać środków finansowych, zapełniając magazyn po brzegi lub po prostu nie mamy jeszcze magazynu.
Czy to przekreśla drogę do sprzedaży on-line? Oczywiście, że NIE. Z pomocą przychodzi nam dropshipping.
Czym jest dropshipping?
Dropshipping to model sprzedaży internetowej, polegający na przeniesieniu całego procesu logistycznego, związanego z realizacją dostawy do klienta końcowego na dostawcę. Rola sprzedawcy w sklepie internetowych ogranicza się do przyjęcia zamówienia, sprawdzenia jego poprawności, a następnie przekazaniu zamówienia do dostawcy. To na dostawcy ciąży obowiązek przygotowania przesyłki z towarem oraz wysłania do klienta.
Wady i zalety wykorzystywania modelu dropshipingu
Ten rodzaj współpracy jest niezwykle kuszący, jednak jak każda działalność ma swoje jasne i ciemne strony.
Zalety dropshipingu:
- model nie wymaga zakupu towaru na stan magazynowy,
- brak kosztów związanych z posiadaniem i prowadzeniem magazynu
- nie trzeba zatrudniać pracowników odpowiedzialnych za przygotowanie przesyłek
- nie jest potrzebna umowa z firmami kurierskim, spedycyjnymi czy pocztą
- oszczędność na opakowaniach i produktach koniecznych do przygotowania oraz zabezpieczenia przesyłki
- niskie koszty rozpoczęcia działalności – szczególnie jeśli chcesz przetestować e-biznes lub dorobić do etatu
- oszczędność czasu – większość pracy związana z realizacją zamówienia przechodzi na dostawcę, Twoje zadanie ogranicza się do przesłania danych zawartych w zamówieniu
- automatyzacja – wiele dostępnych na rynku sklepów on-line posiada wtyczki umożliwiające połączenie się naszego panelu sklepowego z hurtownią. Dając one dostęp do stanów magazynowych dostawcy oraz ułatwiają przekazywanie zamówień, przy minimalnym działaniu z Twojej strony
Wady dropshipingu:
- niskie koszta rozpoczęcia sprzedaży w tym modelu, wiążą się z bardzo wysoką konkurencją. Inni e-sprzedawcy posiadający w sprzedaży te same produkty, mając lepiej pozycjonowany sklep łatwiej trafiają do klienta.
- przy sprzedaży pojedynczych sztuk, zarabiamy na nich niewielkie kwoty. Niskie marże często zniechęcają sprzedawców i usuwają oni ofertę ze sklepu on-line, nim zwrócą się koszty związane z wprowadzeniem asortymentu na sklep
- konieczność pozycjonowania się i reklamy w internecie, aby dotrzeć do potencjalnych klientów przy dużej konkurencji
- błędy w zamówieniach – choć literówki w adresach dostawy, czy samym zamówieniu zdarzają się rzadko to jednak się pojawiają. To Ty ponosisz odpowiedzialność i koszty takiego uchybienia, bo klient zwraca się z problemem do Ciebie
- opóźnienia w zamówieniach – zdarzają się sytuacje gdy klient zamówi u Ciebie produkt, którego aktualnie z jakiegoś powodu nie ma u dostawcy. W takiej sytuacji to w Twojej gestii jest rozwiązanie problemu tak aby nie stracić klienta
- reklamacje i zwroty – to słowa których nie chciałby słyszeć żaden sprzedawca, jednak konsumentom przysługuje prawo zwrotu towaru zakupionego na odległość.
Ograniczenie kosztów związanych z kupnem produktów i utrzymaniem magazynu, zdecydowanie zachęca do wybrania tego modelu sprzedaży, pomimo niektórych z jego wad. Od czego więc należy zacząć?
Dropshipping – jak zacząć?
Dropshipping to rozwiązanie, które ma wielu zwolenników i jest chętnie wybierane, gdy stawiamy pierwsze kroki w e-sprzedaży. Czy działać w tym modelu?
Jeśli odpowiedź brzmi „TAK!”, oto kilka kroków, jak zacząć dropshipping:
- Wybór odpowiedniego dostawcy: Jeśli prowadzisz już swój biznes i chcesz jedynie zwiększyć asortyment, dobrym rozwiązaniem może być wybór dostawcy oferującego produkty spójne z tym co już posiadasz w swojej ofercie. Stworzysz wtedy kompleksową ofertę, a sklep on-line będzie sprawiał wrażenie eksperckiego w danej dziedzinie. Gdy stawiasz pierwsze kroki w e-biznesie, pamiętaj by wybrać produkty które Cie interesują, rozważ sprawdzenie raportów, które przybliżą najczęściej sprzedawane towary. Dobór właściwego asortymentu oraz oferowane przez hurtownie warunki współpracy to podstawa do rozpoczęcia działalności.
- Podpisz umowę z dostawcą: Odpowiadają Ci warunki proponowane przez hurtownika, podpisz z nim umowę w której zawarte będą wasze ustalenia odnośnie współpracy
- Stwórz sklep internetowy: Gdy dopiero zaczynasz działać w e-biznesie musisz zainwestować w sklep internetowy. Możesz zdecydować się na gotowe rozwiązania lub zamówić sklep „szyty na miarę” w zależności od Twoich preferencji i budżetu. Istotna jest funkcjonalność i przejrzysty wygląd miejsca gdzie umieścisz ofertę.
- Wprowadzenie oferty do sklepu internetowego: Sklep już gotowy, wprowadź do niego ofertę. Pamiętaj o dobrej jakości zdjęć i unikatowych opisach, które zachęcą klientów do zakupu produktów właśnie u Ciebie.
- Promuj sklep i ofertę: Ktoś kto nie wie o sklepie on-line i oferowanym w nim asortymencie, nie dokona zakupu! Konieczne jest więc promowanie w wyszukiwarkach i social media.
- Realizuj zamówienia: Przyjmuj pierwsze zamówienia od klientów i przekazuj dostawcy do realizacji