Wpisując daną frazę w wyszukiwarkę, Google podaje dokładnie takie rozwiązania, jakich użytkownik poszukuje. Wszystko to dzięki algorytmom, które mają za zadanie zadbać o to, aby każdy otrzymał odpowiednio dopasowane odpowiedzi, bez konieczności długich poszukiwań czy trafienia na witryny z wirusami.

Czym jest algorytm Google?

Algorytm Google to łańcuch zadań, które umożliwiają znalezienie przez wyszukiwarkę najbardziej pasującej strony internetowej, dla danych fraz kluczowych. To pewien zbiór zasad, za pomocą którego wyszukiwarka ma możliwość oceniać wartość stron internetowych, aby potem wyświetlać je w określonej kolejności. 

algorytm google - definicja

Algorytm Google bierze pod uwagę pewne wskaźniki i precyzyjnie wyświetla wyniki wyszukiwania. Aby dana strona była wyświetlana jak najwyżej w wyszukiwarce, należy skoncentrować sie na aktualizacji treści na stronie oraz stosowaniu odpowiednich okresleń. Ważny jest także region, z którym związana jest witryna.

Czynniki brane pod uwagę to m. in.:

  • wykrywanie oraz poprawianie ewentualnych błędów pisowni i proponowanie innych rozwiązań,
  • przewidywanie czego użytkownik może szukać analizując hasła, mające więcej niż jedno znaczenie,
  • dostosowywanie wyników do języka i kraju,
  • dynamiczne wyszukiwanie wyników w trakcie wpisywania zapytania,
  • umożliwianie podglądu wybranych informacji o danym wyniku wyszukiwania,
  • rozpoznawanie słów o podobnym znaczeniu,
  • wyświetlanie najbardziej trafnych wyników na podstawie historii, regionu geograficznego oraz innych elementów.

Celem Algorytmu Google jest przede wszystkim uporządkowanie internetu. Ma on znaczenie zarówno dla użytkowników, jak i posiadaczy serwisów internetowych. Google regularnie aktualizuje algorytmy, aby poprawić jakość wyników.

Jak działa Algorytm Google?

Specjaliści Google stworzyli mnóstwo algorytmów, jednak niektóre z nich wprowadzają jedynie zmiany kosmetyczne. Poniżej omówienie zostaną najważniejsze algorytmy, które znacząco wpływają na pozycjonowanie stron internetowych.

jak dziala algorytm wyszukiwarki google

PageRank

Do oceny strony pod kątem wartości treści powstał algorytm PageRank. Jeśli witryna jest bardzo często odwiedzana oraz cytowana na innych stronach to znaczy, że jest popularna a zatem cenna. PageRank mierzony był w skali 10 – stopniowej, mówił o mocy strony internetowej, gdzie 10 oznaczało najwyższą ocenę, a witryny nowopowstałe zaczynały od wartości N/A. 

Popularność stron mierzona przez algorytm PageRank przekazywana była z witryny na witrynę, np. strona oceniona na 10, część swojej wartości przekazywała na stronę z oceną 2, jeżeli w swojej treści zawierała link do niej. 

W pewnym momencie okazało się, że algorytm ten jest bardzo łatwy do zmanipulowania przez nieuczciwe zdobywanie linków do witryny z serwisów cieszących się dużą popularnością. Z tego względu Google zaczęło stopniowo z niego rezygnować.

Panda

To algorytm, który sprawdza treść pod kątem unikalności, wartości oraz oryginalności. Panda ma za zadanie zbadać:

  • ilość tekstu, ponieważ Google dużo chętniej w wynikach wyszukiwania pokazuje strony, zawierające dużo tekstu, który przyniesie użytkownikom internetu najbardziej szczegółową odpowiedzieć,
  • plagiaty treści – wykrywa powtórzenia wewnętrzne tej samej treści, jak i zewnętrzne z innymi stronami,
  • jakość treści – Panda sprawdza ją pod kątem wartości merytorycznej dla użytkowników internetu. Bezproblemowo wykryje frazy kluczowe zawarte w przypadkowym tekście na całkiem inny temat,
  • naturalność tekstu, czyli to czy został on stworzony dla użytkowników, czy jedynie po to, aby uzyskać wysoką pozycję w Google.

Pingwin

Algorytm Pingwin głównie walczy ze spamem i przeciwdziała nieetycznym działaniom. Ocenia przede wszystkim:

  • jakość linków – wykrywa odnośniki, które pochodzą z serwisów, które postępują nieetycznie i posiadają niskie wskaźniki, zawierające jedynie adresy internetowe,
  • ilość odnośników prowadzących do strony – jeżeli w krótkim czasie pojawia się ich zbyt dużo, może to oznaczać próby manipulacji.

Pingwin ma za zadanie eliminować strony, które sztucznie poprawiają pozycję w wyszukiwarce oraz zwiększają ruch na stronie w nieetyczny sposób.

Koliber

Koliber wprowadzony został w 2013 roku i ma za zadanie ułatwić wyszukiwanie informacji przez użytkowników. Jego celem jest wskazywanie poszukiwanych informacji bez wychodzenia z wyników wyszukiwania. Oprócz tego Koliber posiada jeszcze 2 istotne funkcje:

  • pokazuje wyniki, które znajdują się najbliżej użytkownika, dzięki czemu wspiera działalność lokalną,
  • rozumienie długich fraz, czyli np. po wpisaniu w wyszukiwarkę „gdzie kupić bułki w Kielcach?”, wskaże piekarnie, mimo że we frazie to słowo się nie pojawia.

Gołąb

Algorytm Gołąb został wprowadzony w 2014 roku. Jego działania skupiają się na lokalnych wynikach wyszukiwania. Osoba mieszkająca w Krakowie, która wpisze w wyszukiwarce frazę „stomatolog”, nie otrzyma wyników z Gdańska, a ze swojej okolicy.

Gołąb to również połączenie odpowiedzi na zapytania w Google z mapami. Dzięki temu po wpisaniu odpowiedniej frazy, pojawią się zarówno strony zakładów, jak i dokładne miejsca na mapie, gdzie się one znajdują. 

Google regularnie dokonuje aktualizacji swoich algorytmów. Aby skutecznie pozycjonować swoją stronę internetową, warto na bieżąco śledzić nowinki w tym temacie.

Autor