Pandemia wpłynęła na nasze życie osobiste i zawodowe w ogromnym stopniu. Wprowadzone obostrzenia, lockdown zmusiły zaś wielu przedsiębiorców do podjęcia drastycznych kroków w celu ratowania swoich długoletnich biznesów.

Niektórzy z nich przenieśli swoją działalność do sieci, świadcząc usługi, czy sprzedaż wyłącznie internetowo. Jeszcze inni, niemogący skorzystać z tej opcji, zmuszeni są szukać nieco innych środków np. za pomocą cięcia kosztów i wydatków firmy.

Wiele z osób prowadzących swoje działalności na pewno zastanawia się, czy marketing w czasie pandemii to wciąż gra warta świeczki. Jak wiadomo, są to kosztowne działania, więc czy firma w dobie otaczającego nas kryzysu gospodarczego powinna ograniczyć swoje wydatki na promowanie?

Budżet na marketing internetowy w czasie pandemii: ciąć czy zwiększyć?

Niektóre firmy, chcące uchronić się przed kryzysem i ewentualną upadłością ograniczają w dużym stopniu lub całkowicie zaprzestają budżetowania działań marketingowych, również tych w Internecie. Zupełnie niesłusznie.

budzet na marketing w czasie pandemii

W czasie, gdy wiele dziedzin codziennego życia przenosi się do sieci, promowanie swojej firmy w sieci wydaje się w szczególności uzasadnione. Ludzie pracujący, uczący się zdalnie, przebywający w samoizolacji poświęcają na przeglądanie Internetu jeszcze więcej czasu niż zazwyczaj. Dodatkowo w sytuacji tej wiele zyskał handel elektroniczny i niektóre branże z nim związane. Drogą internetową zaczęto kupować artykuły pierwszej potrzeby, czyli artykuły spożywcze, higieniczne, a także inne produkty jak np. sprzęt do ćwiczeń, na który znalazł się popyt, ze względu na zamknięte siłownie i przymus treningu w warunkach domowych.

Odpowiedź na to pytanie, więc na pewno w dużej mierze zależy też od sytuacji danej branży oraz kondycji finansowej konkretnej firmy.

4 skuteczne działania marketingowe podczas pandemii

Firmy, które chcą przeorganizować swoje wydatki lub zwiększyć nakłady zastanawiają się jakie działania będą szczególnie dobre w sytuacji pandemicznej.

Sposobów na promowanie strony w Internecie jest wiele i do najbardziej popularnych należą obecnie:

  • pozycjonowanie (SEO)
  • media społecznościowe i kampanie w social media
  • reklamy płatne w wyszukiwarkach (Google Ads)

Każdy z kanałów digital marketingu rządzi się swoimi prawami. Marketing w czasie pandemii również uległ pewnym zmianom i wymaga dostosowania się do nowej rzeczywistości.

1. Pozycjonowanie w wyszukiwarkach

Jest to powszechny sposób na promowanie swojej strony internetowej w wyszukiwarce, poprzez wyniki bezpłatne, czyli organiczne. Jest to zazwyczaj długotrwały proces, dążący do poprawy i zyskania jak najlepszej widoczności strony w wynikach wyszukiwarki.

pozycjonowanie podczas pandemii

W sytuacji pandemii, warto przeanalizować tu dokładnie branżę i konkurencję, gdyż zarówno firmy już pozycjonujące się, jak i te, które dopiero rozważają rozpoczęcie działań SEO, mogą naprawdę wiele zyskać. Wiele konkurencyjnych firm na pewno rezygnuje z pozycjonowania, chcąc oszczędzić, warto, więc wykorzystać ten moment na poszybowanie z własną stroną na szczyt wyników wyszukiwarki.

Im mniej pozycjonującej się konkurencji, tym większe szanse na dobre wyniki w krótszym czasie. Jest to również inwestycja na długi czas, a jest ku temu świetna okazja, by stworzyć przewagę nad rywalami i ugruntować swoją pozycję nie tylko w wyszukiwarce, ale również przez to i na rynku. 

2. Social media

Popularne media społecznościowe takie jak Facebook, czy Instagram to jak wiadomo narzędzia, dające ogromne możliwości reklamowania się. W czasie, gdy jeszcze więcej ludzi spędza swój wolny czas, przeglądając i scrollując aplikacje swoich ulubionych mediów społecznościowych, zwiększenie swojego budżetu na reklamę właśnie w social media jest strzałem w dziesiątkę.

marketing na facebooku w trakcie pandemii

Reklamy umieszczane w tych miejscach należą do tych spontanicznych, działających na użytkownika spontanicznie, jednak wbrew pozorom nie są one przypadkowe i powinny być dobrze przemyślane. Algorytmy tu działające starannie dobierają reklamy pod kątem zainteresowań użytkownika, jego historii przeglądania itp. Warto wykorzystać w swoich postach i reklamach social media moc real-time marketingu, który jest popularną strategią w marketingu, polegającą na nawiązywaniu w reklamach do bieżących wydarzeń ze świata.

3. Kampanie płatne w wyszukiwarkach

Obok pozycjonowania to drugi sposób na promowanie strony w wyszukiwarce, lecz za pomocą wyników płatnych, czyli tych umieszczonych na samej górze wszystkich wyników.

reklama w wyszukiwarce - pandemia koronawirusa

Ogromną zaletą tego kanału digital marketingu jest duża kontrola nad wydatkami. Budżet można tu dowoli modyfikować i dostosowywać go do bieżących wyników. Działania te są warte rozważania również z tego względu, że dają natychmiastowe wyniki i efekty.

Kampanie Google Ads okażą się w tym czasie szczególnie potrzebne, zwłaszcza tam, gdzie jest potrzebne uzupełnienie do pozycjonowania, a także tam, gdzie firma mierzy się z o wiele większą konkurencją w sieci i potrzebuje natychmiastowego środka. Tutaj wyświetlająca się na samym szczycie reklama jest dużą szansą na pozyskanie klienta.

4. Inne sposoby na przyciągnięcie klientów

Dobry marketing nawet w czasie pandemii to nie wszystko, a nic nie nadrobi dobrej oferty. Warto, więc szczegółowo przeanalizować dotychczasową ofertę firmy, czy sklepu i skupić się na wyeksponowaniu z niej najlepszych rzeczy.

inne sposoby na reklame w dobie pandemii

Może jest to czas na zmianę oferty i puszczenie oczka do szerszego grona klientów? Oczywiście jak wiadomo, nic nie działa na ludzi tak dobrze, jak promocje. Poza ułożeniem oferty promocyjnej warto jest pomyśleć również o wdrożeniu programu lojalnościowego, który pozwoliłby na budowanie głębszej i dłuższej relacji między firmą a klientem.

Autor