Biznesy w coraz większym stopniu przenoszą się do sieci. I dlatego właśnie musimy dbać dwa razy bardziej pieczołowicie o bezpieczeństwo danych na naszych stronach internetowych. Pomagają je zapewnić certyfikaty SSL. Za pomocą tych narzędzi szyfrujących można zidentyfikować domenę oraz jej właściciela.

Z tego tekstu dowiecie się właśnie, jakie rodzaje certyfikatów SSL występują na rynku.

Oto 3 rodzaje SSL:

1. Certyfikat Domain Validation (DV)

Z tego certyfikatu SSL korzysta większość właścicieli stron internetowych. I biada tym, którzy jeszcze go nie wdrożyli! Przekreślona na czerwono kłódka przed adresem może odstraszyć wielu potencjalnych użytkowników. A niektórzy eksperci są też zdania, że brak SSL negatywnie wpływa na SEO.

certyfikat ssl - domain validation (dv)

Czym jest SSL Domain Validation?

SSL Domain Validation to szyfrowanie potwierdzające tożsamość domeny. Jest to najbardziej podstawowa forma ochrony danych firmy oraz naszych klientów. Sprawdza się na blogach oraz niewielkich sklepach internetowych.

Zalety i wady certyfikatu DV

Jak w wypadku wszystkich najbardziej podstawowych rozwiązań Domain Validation jest najtańszą opcją. Do niektórych hostingów są nawet dodawane darmowe certyfikaty.

Do zalet DV należy też doliczyć swoistą łatwość pozyskania. SSL tego typu jesteśmy w stanie uruchomić kilkoma ruchami myszki.

Za wadę należy tutaj uznać najniższy z dostępnych poziomów zabezpieczeń.

2. Certyfikat Organization Validation (OV)

Organization Validation jest drugim najczęściej stosowanym rodzajem certyfikatu SSL. Korzystają z niego korporacje i duże portale oczekujące wyższego poziomu zabezpieczeń.

certyfikat ssl - organization validation (ov)

Czym jest SSL Organization Validation?

SSL Organization Validation to certyfikat zabezpieczający domenę oraz jej właściciela. Sięgają po niego przede wszystkim serwisy, które wymagają od swoich klientów podania rozbudowanych danych (takich jak adres zamieszkania czy numer telefonu).

Szyfrowanie typu OV sprawdza się w dużych sklepach internetowych oraz stronach z branży hotelarskiej.

Zalety i wady certyfikatu OV

Organization Validation jest rozwiązaniem o wiele bardziej kosztownym niż Domain Validation. W tym wypadku nie możemy już nawet marzyć o darmowych certyfikatach. Za tego typu SSL zapłacimy od 450 złotych rocznie.

Niewspółmiernie wzrasta także poziom zabezpieczeń. Warto też wspomnieć, że w razie nieprawidłowego działania certyfikatu otrzymamy zadośćuczynienie pieniężne.

Do wad OV można zaliczyć znaczną ilość formalności, jakich trzeba dokonać, aby otrzymać certyfikat. Przed implementacją tego typu SSL, wymagane są następujące kroki:

  • weryfikacja powiązania domeny z firmą w źródłach rządowych
  • przesłanie skanów lub faksów dokumentów
  • rozmowa telefoniczna z pracownikiem Urzędu Certyfikacji

3. Certyfikat Extended Validation (EV)

Z walidacji typu EV niewielu z nas korzysta, ale każdy na pewno przynajmniej raz się z nią spotkał. Witryny posługujące się tym certyfikatem rozpoznamy po charakterystycznym zielonym polu obok paska wyszukiwania.

certyfikat ssl - extended validation (ev)

Czym jest SSL Extended Validation?

SSL Extended Validation to najbezpieczniejszy ze wszystkich dostępnych certyfikatów. Sięga po niego głównie branża finansowa. W końcu w wypadku banków i ubezpieczycieli utrata danych klientów mogłaby się wiązać z setkami tysięcy czy też nawet milionami złotych straty.

Zalety i wady certyfikatu EV

Extended Validation daje bardzo wysoką gwarancję ochrony naszych danych. Oczywiście tego typu usługi muszą kosztować. Za walidację domeny certyfikatem EV niejednokrotnie zapłacimy powyżej tysiąca złotych.

Tego typu zabezpieczenia zdaniem wielu klientów mają jednak szereg nie dających się podważyć zalet:

  • skutecznie chronią dane pracowników
  • zabezpieczają stronę przed phishingiem
  • wpływają na zmniejszenie współczynnika odrzuceń
  • mają bezpośredni wpływ na większą ilość transakcji (wielu klientów już instynktownie rozpoznaje zielony pasek i obdarza witrynę większym zaufaniem)

Jaki rodzaj SSL wybrać: OV, DV czy EV?

Rodzaj certyfikatu SSL należy dostosować bezpośrednio do strony, dla której go kupujemy:

  • w wypadku bloga wystarczy Domain Validation
  • duże sklepy internetowe powinny zabezpieczyć się za pomocą Organization Validation
  • dla branży finansowej Extended Validation jest absolutnym must have
Autor