Redesign strony internetowej to zagadnienie, które w mniejszym lub większym stopniu dotyka wszystkich właścicieli treści WWW – zarówno osoby prowadzące ogromne portale i serwisy, jak i twórców blogów, czy też przedsiębiorców i ich strony firmowe.
Znane jest powiedzenie, że ten kto stoi w miejscu – w rzeczywiści cofa się. W przypadku marketingu online jest ono aż nad wyraz prawdziwe.
Kwestią kluczową jest jednak ustalenie, czy przebudowa witryny internetowej jest wskazana/potrzebna/przydatna. Aby to rozstrzygnąć musimy przeanalizować szereg czynników.
Kiedy warto wykonać redesign strony?
W celu odpowiedzi na postawione pytanie, powinniśmy wpierw zastanowić się w jakim obszarze Internetu działamy. Jest to istotne, bowiem trochę inne reguły dotyczą m.in. treści hobbystycznych, a jeszcze inne biznesowych lub informacyjnych.

Rozpatrzymy to na wybranych przykładach – zarówno dla projektów komercyjnych, jak i niekomercyjnych.
Oto kto i kiedy powinien przebudować swoją witrynę:
Firma pozyskująca klientów (B2B oraz B2C)
Świadczysz usługi, bądź też sprzedajesz produkty i liczysz, że twoja oficjalna witryna internetowa przysporzy Ci kupujących?
Warto jest przemyśleć ewentualny redesign strony, jeśli:
- wskaźniki współczynników konwersji oraz odrzuceń nie są zadowalające, a w szczególności – znacznie pogorszyły się na przestrzeni minionych miesięcy;
- dostajesz negatywny feedback od klientów, tzn. problemy techniczne lub niejasny system zamówień produktu/usługi niejednokrotnie utrudnił finalizację transakcji;
- pomimo dłuższej obecności na rynku, wciąż tak naprawdę niewiele osób zna Twoją stronę, a kolejne środki inwestowane w reklamę nie przynoszą oczekiwanych rezultatów;
- masz wrażenie, że Twoja „stara” konkurencja zaczyna Cię wyprzedzać, bądź też nawet młode firmy wkraczające w podobną branżę, łatwiej i szybciej zdobywają klientów;
- zmienił się Twój model biznesowy, a zastana witryna internetowa nie odzwierciedla zmian rozwoju przedsiębiorstwa;
- po prostu nie podoba Ci się Twoja strona lub czujesz, że czegoś jej brakuje i z zazdrością przeglądasz ofertę konkurencji;
- w końcu – jesteś znudzony designem, gdyż nie zmieniał się od lat i myślisz, że może odstawać od obecnych trendów.
Portale i serwisy informacyjne
Część punktów będzie się pokrywać, jak np. aktualność designu, działania konkurencji, negatywny feedback (od odwiedzających w tym przypadku).
Zwróć również uwagę na:
- rozwój nowych technologii, głównie mediów społecznościowych, czy twój serwis jest im maksymalnie przyjazny (integracja);
- popularność serwisu, jeśli z jakichś przyczyn podupada w ostatnim czasie, może rozwiązanie kryje się w potrzebie redesignu (kwestie SEO, responsywności oraz możliwości oddziaływania na serwis przez użytkowników np. system komentarzy).
Twórcy treści niekomercyjnych (blogi, fora itd.)
„Niekomercyjne” być może nie jest najlepszym określeniem, wszakże twórcy często zarabiają chociażby na reklamach, aczkolwiek z założenia są to strony WWW mające na celu przede wszystkim wyrażanie siebie i swoich zainteresowań.
Ponownie, większość powyższych punktów siłą rzeczy będzie się pokrywać, niemniej zainteresuj się dodatkowo:
- wskaźnikiem pozyskiwania nowych czytelników, czy zadowala Ciebie i czy występuje dynamika wzrostu popularności;
- możliwościami technicznymi Twojego panelu zarządzania, jeśli korzystasz ze starych technologii, ograniczającego hostingu etc., być może przebudowa witryny internetowej zwiększyłaby możliwości nieskrępowanej publikacji lub np. dostępu do lepszych statystyk.
Jakie zalety niesie redesign?
Jak już zauważyliśmy, większość przyczyn przemawiających za potrzebą redesignu jest wspólna niezależnie od rodzaju właściciela witryny internetowej i jej samej. Część zalet redesignu wynika niejako z wymienionych potrzeb np. odstający od współczesnych trendów design – modny wygląd strony.

Mimo to, dla jasności, podsumujemy poniżej główne korzyści, jakie niesie za sobą przebudowa witryny.
Oto najważniejsze zalety przebudowy strony:
- Szansa na pozyskiwanie większej ilości zleceń: Jest to naturalna konsekwencja wyjścia naprzeciw potrzebom klientów, a także ma to związek z polepszeniem zauważalności strony w sieci (np. działania SEO wobec treści).
- Zredukowanie negatywnego feedbacku: Gdy już wiemy, na co nasi klienci/czytelnicy spoglądali niechętnie, mamy możliwość wprowadzenia korekty.
- Zwiększenie funkcjonalności: Zarówno dla nas samych (zarządzanie, możliwości personalizacji), a także dla naszych odbiorców (integracja mediów społecznościowych, responsywność, przyjazny interfejs dla urządzeń mobilnych).
- Odzwierciedlenie zmian, jakie zachodzą w naszym projekcie: Zmiana kolorystyki przewodniej, odmienny układ interfejsu itd.
- „Bycie na czasie”: Świat nigdy nie zatrzymuje się w miejscu, również nasza konkurencja i preferencje internautów, warto iść z duchem czasu (adaptacja do nowych technologii oraz mody w kontekście estetyki).
10 kroków przed wykonaniem redesignu strony
Decydując się na redesign strony internetowej, musisz poważnie rozważyć różne kwestie. Chcąc ułatwić Ci to zadanie, przedstawiamy 10 fundamentalnych kroków, od których warto zacząć pracę nad przebudową własnej witryny internetowej.

Zanim przejdziemy dalej, podkreślmy, że podstawą określenia kierunków zmian jest dobra analiza obecnej strony WWW. Ale do rzeczy!
Oto 10 kroków przed rozpoczęciem przebudowy strony:
- Redesign czy budowa od zera: W przypadku, gdy kompletnie nie jesteś zadowolony ze swojej strony i znacząco odbiega ona od współczesnych standardów – wykalkuluj, czy bardziej opłaca Ci się przebudowa czy wykreowanie zupełnie nowej. Czasami łatwiej (tym bardziej, że wiele podmiotów oferuje takie usługi) jest stworzyć witrynę internetową od podstaw niż walczyć np. z przestarzałym kodem. Z drugiej strony, jeśli zależy Ci na niewielkich poprawkach, pozostań przy redesignu.
- Czytelność i estetyka: Od tego zacznij, zwróć uwagę na odpowiedni kontrast czcionek i rozmieszczenie treści. Czy ważne elementy na stronie są łatwe do odnalezienia? Czy teksty nie zlewają się ze sobą i zachowana jest właściwa hierarchia nagłówków. Korzystaj z feedbacku innych.
- User experience (UX): Jak szybko ładują się elementy na stronie, czy preferowany układ zostaje zachowany także na urządzeniach mobilnych? Postaw się w roli użytkownika swojej strony, działaj nad zwiększeniem funkcjonalności strony do momentu, aż sam (i wytypowani testerzy) będziesz zadowolony z jej użytkowania.
- Personalizacja przekazu: Zastanów się nad preferowanym targetem, postaraj się uczynić swoją stronę zoptymalizowaną pod kątem ludzi, do których kierujesz swoje treści.
- Nowoczesność: Sprawdź najnowsze rozwiązania dostępne na rynku oraz trendy technologiczne. Wspomniane już wielokrotnie media społecznościowe to podstawa w wielu dziedzinach. Czy konkurencja ma funkcje (np. wygodne systemy płatności), których brakuje u Ciebie?
- SEO: Właściwa optymalizacja w kwestii słów i fraz kluczowych pozwoli zaoszczędzić koszty na reklamę. Zadbaj o to, aby algorytmy wyszukiwarek faworyzowały Twoje witryny internetowe.
- Możliwości rozwoju i wpływania na serwis: Bezawaryjny hosting z dobrym wsparciem technicznym jest niezbędny. Panel zarządzania treścią powinien oferować szeroki zakres kształtowania wyglądu i funkcji witryny internetowej. Wybieraj rozwiązania, które pozwolą Ci w łatwy i nieskrępowany sposób na bieżąco wpływać na swoją stronę i dadzą perspektywę na (w miarę możliwości) dowolne sposoby jej późniejszej przebudowy.
- Usterki i błędy: Prześledź linkowanie odnośników, ogólną spójność treści. Wyeliminuj wszelkie potencjalne możliwości awarii i problemy techniczne. Być może warto zdać się na zewnętrzny audyt IT, aby sprawdzić bezpieczeństwo i stabilność.
- Motywacja: Licz się z początkowym brakiem entuzjazmu. Jeżeli całkowicie zmienisz swój stosunkowo popularny serwis, zapewne spotkasz się na początku z niechęcią części użytkowników. Jest to naturalne, ludzie są przyzwyczajeni do danego układu treści i nagle muszą uczyć się tego od nowa. Innym może nie przypaść do gustu np. zmiana kolorystyki lub logo. Spróbuj pogodzić konieczność zmian z nastawieniem odbiorców, korzystając z kompromisów np. stopniowej, rozłożonej w czasie przebudowy.
- Unikalność: Pamiętaj o tym, co istotne. Twoja strona internetowa musi współgrać z Tobą. Nie rób kalki konkurencji, a jedynie czerp inspiracje od bardziej doświadczonych. Staraj się podążać za poprzednimi punktami, jednocześnie dbają o unikalność TWOJEJ witryny internetowej. Niech będzie funkcjonalna i przejrzysta, czytelna i przystępna w odbiorze, a przy tym wszystkim – spersonalizowana względem Ciebie i twojej grupy docelowej.
Tych kroków mogłoby być znacznie więcej, ale są to fundamenty, które nakreślą Ci zadania, które czekają przed Tobą.
Najważniejsze – nie bój się zmian! Jeśli nie czujesz się na siłach, śmiało korzystaj z pomocy profesjonalistów. Pozytywne rezultaty, jakie niesie ze sobą redesign strony internetowej, mogą przerosnąć Twoje oczekiwania.