Pozycjonowanie stron w wyszukiwarce Google działa wedle określonych schematów. Jeżeli więc zależy Ci na tym, by Twoja strona była widoczna – zadbaj o to, by unikać tzw. duplicate content. Zduplikowana zawartość może bowiem negatywnie wpłynąć na Twój wizerunek w sieci.

Dlaczego? Powodów należy upatrywać w sposobie działania algorytmów Google. Strony o unikalnych i wartościowych tekstach zyskują pierwszeństwo w kolejności do wyświetlania. Te, które są żywcem kopiowane z innych stron internetowych, zostają automatycznie uznane za nudne i nieciekawe. Jak więc skutecznie tego uniknąć? Poniżej znajdziesz kilka przydatnych wskazówek!

Czym jest duplicate content?

Duplicate content to w skrócie powielanie treści, które znalazły się już wcześniej na innych stronach internetowych.

duplicate content - co to

Często wynika to z nieświadomego działania osób, które to robią. Zdarza się jednak, że może być to świadomym posunięciem osób, które nie mają pomysłu na to, jak samemu stworzyć ciekawą treść.

Zduplikowana zawartość może pojawiać się zarówno w obrębie jednej witryny, jak i wielu domen:

Duplicate content w obrębie jednej witryny

Wewnętrzne duplikowanie treści oznacza duplikację wewnątrz tej samej witryny. Najczęściej dotyczy ono sytuacji, w których ten sam tekst zostaje wykorzystany wielokrotnie na kilku podstronach.

Wynika to chociażby z braku zastosowania przekierowania 301 lub odnośnika rel=canonical. Powodem może być również istnienie kilku adresów URL, które prowadzą do tej samej strony.

Duplicate content w obrębie kilku witryn

Zewnętrzne duplikowanie treści polega na publikowaniu tej samej zawartości w kilku różnych domenach jednocześnie.

Tego rodzaju duplikowanie najczęściej dotyczy:

  • Opisów produktów, które żywcem kopiuje się ze strony producenta,
  • Opisów produktów w serwisach zakupowych, np. Ceneo, Allegro, OLX,
  • Treści powielanych w social media,
  • Treści powielanych w artykułach sponsorowanych i prasowych,
  • Stron, które sięgają po cytowanie obszernych fragmentów tekstu, w których nie użyto odsyłacza semantycznego.

Dlaczego warto uważać na zduplikowaną zawartość?

Duplikacja treści negatywnie wpływa na widoczność Twojej strony w sieci. Dlatego warto zadbać o to, by zamieszczane contenty były oryginalne i jedyne w swoim rodzaju.

Oto 2 najważniejsze konsekwencje stosowania duplicate content:

  • Spadek pozycji strony w wynikach wyszukiwania Google – algorytmy Google są zaprojektowane w ten sposób, że treści uznane za powielone, zostają automatycznie przeniesione na koniec listy wyszukiwania. Treści kopiowane są ignorowane, w związku z czym ich moc przepada, a strona rankuje gorzej niż powinna.
  • Niższy współczynnik konwersji – zainteresowanie Twoją stroną przekłada się na Twoje zarobki. Utrata widoczności w wyszukiwarce internetowej zmniejsza liczbę odbiorców, a w efekcie następuje spadek ruchu oraz sprzedaży.

3 darmowe narzędzia, by sprawdzić duplicate content

W przypadku gdy podejrzewasz, że masz do czynienia z duplicate content w obrębie swojej domeny możesz temu łatwo zaradzić. Niezbędne w tym celu będzie skorzystanie z kilku narzędzi, które znacznie ułatwią Ci to zadanie. Ich najważniejszą zaletą jest fakt, że ich używanie jest całkowicie bezpłatne.

Oto 3 najlepsze narzędzia w sprawdzaniu duplicate content:

1. Screaming Frog SEO Spider

screaming frog - zduplikowana tresc

Screaming Frog SEO Spider pozwala na przeanalizowanie domeny pod kątem występowania treści, które powielają się na innych stronach. Dostępna jest również płatna wersja programu, która posiada dodatkowe funkcje.

2. Siteliner

siteliner - zduplikowana tresc

Siteliner to narzędzie, które służy do badania duplikacji wewnętrznej pod kątem tego, jaki stopień nasycenia słów kluczowych znajduje się na analizowanej stronie. Dzięki niemu możesz uzyskać dostęp do adresów, które zawierają najbardziej zduplikowaną treść. Jest to bardzo przydatne, zwłaszcza w przypadku, gdy zależy Ci na wychwyceniu nadmiernego nasycenia frazami kluczowymi. 

3. Copyscape

copyscape - zduplikowana tresc

Copyscape jest narzędziem antyplagiatowym, które pozwala sprawdzić, czy publikowana pod danym adresem URL treść jest niepowtarzalna pod względem innych, które opublikowano już w Internecie.

Owe narzędzie jest szczególnie przydatne zwłaszcza ze względu na to, iż pokazuje inne strony, podświetlając zamieszczone na nich treści, które zostały powielone. Z jego pomocą można więc łatwo zlokalizować witryny internetowe, które „pożyczyły” treści z Twojej strony.

Problem zduplikowanej zawartości to niezwykle złożony i zagmatwany temat. Wynika to głównie ze złożoności i nieprzewidywalności funkcjonowania algorytmów Google. Powyższe metody mogą Ci jednak znacznie pomóc w poprawieniu widoczności Twojej witryny. Wymaga to jednak szybkiego działania oraz tworzenia treści o unikatowym charakterze. To z kolei wiąże się z wysiłkiem oraz czasem, który należy zainwestować w tworzenie takich contentów.

Konsekwentne stosowanie się do niniejszych rad może jednak wprowadzić wiele korzystnych zmian odnośnie pozycjonowania Twojej witryny w wynikach wyszukiwarki. To z kolei wpłynie na to, że zyskasz przewagę nad konkurencją, która świadczy podobne usługi.

Autor