Poszukując w internecie sposobu na zwiększenie zasięgów swojej strony, z pewnością trafimy na frazę „SEO” i ogrom firm, oferujących usługi w tym zakresie. Poszukując usług od copywriterów specjalizujących się w SEO, trafimy na wiele ofert, zabiegów które pomogą naszej stronie wzbić na wyżyny popularności.

Ważne jest, aby z technik SEO, w tym właśnie meta tagów, zacząć korzystać już na samym początku przygody z pozycjonowaniem strony internetowej w wyszukiwarkach.

Z tego artykułu dowiesz się, czym są meta-tagi i jak je używać. Poznasz też kilka porad na ich temat.

Czym są meta tagi?

Meta tagi to znaczniki na stronie internetowej umieszczone w sekcji nagłówkowej dokumentu HTML. Można w nich zawrzeć tytuł strony, umieszczony na niej opis treści bądź zadeklarowanie słów kluczowych. Nie pojawiają się bezpośrednio na stronie, ale stanowią informację dla botów i wyszukiwarek, które je odczytują i na tej podstawie pozycjonują w wynikach wyszukiwania. Pod tym względem są podobne do zwyczajnych tagów, jakie znamy z blogów i które opisują treść artykułu, wpisują się pewne trendy. Meta znaczniki pełnią identyczną funkcję, lecz ich odbiorcą nie jest człowiek, a sam bot.

meta tagi - co to

Zadaniem meta znacznika jest przekazanie dodatkowych informacji odnośnie witryny. Meta tagi mają prostą i z reguły tę samą strukturę. Składa się z elementu definiowanego, któremu przypisywana jest dana treść. 

Chociaż kiedyś meta tagi odgrywały znaczącą rolę w pozycjonowaniu strony, skłaniając specjalistów SEO do wręcz pakowania tekstów meta tagami, obecnie – jak stwierdził sam Google – ich rola pod względem rankingowania strony jest zerowa. Nadal jednak dobry meta tag potrafi spełnić się w roli markietingowej.

Dlaczego meta tag SEO jest ważny?

Meta tagi stanowią dla wyszukiwarki ważną informację. Pomagają właściwie zaindeksować stronę danej domeny i wyświetlić ją w wynikach wyszukiwania. Dzięki meta tagom mamy kontrolę nad tym, co zostanie umieszczone w indeksie Google i co finalnie zaprezentują użytkownikom w wynikach organicznych.

Jakie meta tagi można używać?

Wyróżnia się kilka rodzajów meta tagów. Jednym z nich meta title – jeden z najważniejszych znaczników, które wymagają optymalizacji w pierwszej kolejności. Jest kluczowy z perspektywy pozycjonowania w wynikach organicznych wyszukiwarki. Jak nazwa wskazuje jest to po prostu tytuł strony, na który pierwszy zwracamy uwagę szukając czegoś w internecie. Prawidłowo zapisany meta title pomoże w osiągnięciu wysokich pozycji przy mało konkurencyjnych słowach kluczowych.

lista meta tagow

Oprócz najważniejszego (meta title) mamy jeszcze:

  • Meta description to opis strony, który wyświetla się pod znacznikiem title. Meta opisy powinny być w swojej formie unikalne i zachęcające do odwiedzenia strony. Pełnią rolę marketingową – nie wpływają na ranking strony w indeksie Google, ale mogą stanowić chwytliwą zachętę dla odbiorcy do skorzystania z usług strony.
  • Meta robots odpowiadają za indeksację stron w wynikach wyszukiwania. Dzięki nim mamy kontrolę nad naszymi podstronami witryny – możemy decydować o tym, które strony ukażą się w wynikach wyszukiwania, a które nie. Jednak nie są konieczne przy budowie skutecznej strony internetowej, ponieważ silniki Google indeksują wszystkie strony serwisu w wynikach wyszukiwania. 
  • Meta keywords to znaczniki meta, które obecnie nie są tak skuteczne przy pozycjonowaniu strony, jak uważano kiedyś. Mówi się o nich jako reliktach przeszłości. Jego zadanie polegało na przedstawieniu ważnych słów kluczowych dla danych podstrony. Wobec częstego nadużywania tego znacznika, wyszukiwarki Google nie uznają go za element rankingowy.

5 porad dla meta tagów

Oto 5 kwestii, o których należy pamiętać tworząc meta tagi:

  • Znając znaczenie meta tagów dla pozycjonowania strony, można przystąpić do praktyki i przeprowadzić badania nad tym, jakie meta tagi będą najefektywniejsze. Kluczem do stworzenia skutecznych meta tagów jest wejście w skórę odbiorcy i poznanie jego oczekiwań. Musimy wejść w skórę osoby, której chcemy sprzedać dany produkt zastosować odpowiednie meta tagi.
  • W tym celu należy przeprowadzić badanie rynku, oczekiwań i potrzeb konsumentów – sprawdzić, jakie opisy stosują najpopularniejsze strony i konsekwentnie wzorować się na najlepszych, przechodząc od chwytliwego, treściwego meta title do atrakcyjnego opisu, który może liczyć do 155 znaków. 
  • Użyj znanych metod marketingowych, między innymi CTA (call to action). Swoim opisem zachęć użytkownika do działania, zaproś go do swojej oferty. Ważnym jest, aby w konsumencie wzbudzić zaufanie, przekonać go, że jest się wiarygodnym sprzedawcą. Bądź przekonujący – ściśle opisz swoją ofertę, popierając ją wysokimi wskaźnikami zadowolenia klientów bądź certyfikatami. W końcu wzbudź w konsumencie ciekawość. Przekonaj go w jak najkrótszy sposób, że oferujesz najnowsze produkty na rynku.
  • Używaj słów kluczowych – najlepiej w nieodmienionej formie. Zwiększy to prawdopodobieństwo, że użytkownik wstrzeli się w zawartą na stronie frazę, którą wyszukiwarka Google pogrubi, zwiększając jej widoczność. 
  • Wyposaż się w cierpliwość. Chociaż niektóre firmy specjalizujące się w SEO mogą zapewniać o natychmiastowej skuteczności ich usług, to z reguły proces polepszania pozycji strony w wynikach wyszukiwania może trwać tygodnie, a nawet miesiące – dlatego nie warto nastawiać się na szybki wzrost wejść na stronę.
Autor