Marketing towarzyszy nam w każdej dziedzinie naszego życia. Wciąż coś kupujemy – nawet jeśli nie do końca zdajemy sobie z tego sprawę. W tym wpisie skoncentrujemy się na tym obszarze życia, który zazwyczaj nie kojarzy nam się ani z marketingiem ani z wymianą handlową. Marketing polityczny – bo o nim tu mowa – jest dziedziną nauki, pozwalającą politykom wpływać na decyzje wyborców i kreować w ich umysłach określony obraz swojej działalności.

Czym jest marketing polityczny i jakie są jego narzędzia? Czy marketingowe działania polityków mają na nas realny wpływ? I jakie główne strategie wyróżniamy w obszarze marketingu politycznego? Na wszystkie powyższe pytania odpowiemy sobie w tym artykule.

Czym jest marketing polityczny?

Marketing polityczny to nic innego jak proces kreowania marki osobistej określonego polityka i dostosowywanie jego wizerunku publicznego w celu zdobycia jak największego poparcia elektoratu. Wykorzystuje się w nim standardowe techniki marketingowe, takie jak odbiór psychologiczny produktu (którym w tym wypadku jest publiczny obraz kandydata politycznego lub partii), określone strategie sprzedaży politycznej czy dostosowanie kampanii wyborczej pod kątem upodobań i zapotrzebowania ogółu społeczeństwa.

co to marketing polityczny

Co więcej, marketing polityczny jest zestawem technik sprzedażowych i perswazyjnych, które pozwalają na efektywne dostarczanie społeczeństwu kandydatów reagujących na wszelkie niedociągnięcia w poczynaniach dotychczasowego rządu.

Ponadto bardzo istotną rolę pełni w nim szczegółowa analiza statystyk frekwencyjnych, sondaży i wyników w wyborach, pozwalająca na dostosowanie programu wyborczego oraz wizerunku publicznego zarówno partii jak i pojedynczych polityków pod kątem wzrostu ich popularności wśród wyborców. 

Jak marketing polityczny wpływa na wyborców?

Właściwie zastosowane techniki perswazyjne, odnoszące się do fundamentalnych wartości człowieka, takich jak rodzina, ojczyzna czy religia, są w stanie wywrzeć decydujący wpływ na kształtowanie światopoglądu swoich odbiorców.

wpływ marketingu politycznego na wyborców

Odwoływanie się kandydatów politycznych do emocji swoich wyborców, ich sumienia czy poczucia godności, często jest w stanie przesłonić nawet znaczne niedociągnięcia w programie wyborczym lub przedstawić go w sposób, który dla większości odbiorców wyda się atrakcyjny niezależnie od jego treści. Marketing polityczny ma na nas ogromny wpływ – zarówno pomiędzy okresami kadencji poszczególnych podmiotów rządzących, jak i bezpośrednio w czasie wyborów.

Rzadko zwracamy uwagę na techniki przekonywania potencjalnych wyborców i zdobywania przez polityków nowego terytorium w okresach niezwiązanych z głosowaniem. Należy jednak pamiętać, że marketing, o którym tu mowa jest grą, która toczy się niezależnie od wydarzeń na arenie politycznej. Można zaryzykować nawet stwierdzenie, że same kampanie wyborcze stanowią tylko podsumowanie wszystkich działań marketingowych, jakie dany polityk podjął przez ostatnie lata, poprzedzające okres wyborów.

Z jakich elementów składa się marketing polityczny?

W celu właściwego zrozumienia, czym jest marketing polityczny i w jaki sposób na nas oddziałuje, warto przyjrzeć się jego podstawowym elementom.

Oto jak taki marketing wygląda w praktyce:

  • Strategie wyborcze – działania, skoncentrowane na wyróżnieniu podmiotu politycznego spośród konkurentów i stworzeniu schematu działań wyborczych, które będą spójne z wyznawanymi przez daną partię wartościami.
  • Wizerunek publiczny kandydata – to, jak polityk prezentuje się we wszelkiego rodzaju mediach oraz w trakcie wystąpień publicznych. Z biegiem czasu media głównego nurtu odgrywają w nim coraz mniejszą rolę i zastępowane są przez portale społecznościowe, takie jak Facebook czy Twitter.
  • Polityczny PR – wszystko, co składa się na odbiór podmiotu politycznego – od szaty graficznej materiałów reklamowych po sposób ubioru i wysławiania się konkretnych uczestników sceny politycznej. W jego skład wchodzi także budowanie relacji z mediami i nawiązywanie odpowiednich stosunków z pozostałymi uczestnikami parkietu politycznego.
  • Sondaż – analiza sondaży wyborczych oraz dostosowywanie programu i wizerunku partii do ich wyników pod kątem maksymalizacji poparcia wśród konkretnych grup społecznych.

Strategie marketingu politycznego – na czym polegają?

Strategie marketingu politycznego możemy rozpatrywać wielowymiarowo. Każde z odgałęzień działań marketingowych będzie w tym wypadku odpowiadało za inny obszar działań komercyjnych, których wspólne zastosowanie ma w zamierzeniu przynieść oczekiwany rezultat wyborczy.

strategie marketingu politycznego

Oto główne podziały strategii marketingu politycznego:

  • Oparte o charakter działań politycznych: Wśród nich będziemy wyodrębniać działania ofensywne – mające na celu poszerzyć grono wyborców – oraz defensywne, prowadzące jedynie do utrzymania aktualnego poparcia.
  • Opierające się na modyfikacji planu wyborczego: Tutaj będziemy rozróżniać działania bezpieczne (wzrostu), polegające jedynie na usprawnieniu aktualnych postulatów, oraz strategie nowych przedsięwzięć, zakładającą dalece idące innowacje w programie wyborczym.
  • Podział ze względu na przedmiot polityczny: Strategia decydująca o tym, na który aspekt działań politycznych położymy szczególny nacisk marketingowy. Z reguły decydujemy pomiędzy promowaniem programu wyborczego, konkretnego polityka lub partii jako całości.
Autor