Ugruntowana pozycja marki oraz skuteczność sprzedaży to podstawowe cele biznesowe. Decydują o nich m.in. wysoka jakość, rozpoznawalność czy dobrze prowadzona komunikacja. Odpowiedzialność za sukces na tych polach spoczywała zawsze na pracownikach działów marketingu, sprzedaży oraz obsługi klienta.

Rozwój technologiczny, duża konkurencyjność i stale wzrastające potrzeby odbiorców wymuszają wprowadzanie zmian na tych obszarach. Jedną z odpowiedzi na zmieniający się rynek jest marketing automation.

Automatyzacja marketingu wychodzi naprzeciw tym firmom, które chcą zyskać przewagę nad konkurencją i budować stabilną oraz silną pozycję rynkową, przy pomocy odpowiednich aplikacji. Efektywność nie jest już bowiem definiowana i mierzona jedynie wynikami pracy człowieka.

Co to jest marketing automation?

Marketing automation to działania prowadzone z zastosowaniem dedykowanego oprogramowania, którego celem jest usprawnienie procesów sprzedażowych, marketingowych czy reklamowych.

marketing automation - co to

Omawiane rozwiązanie jest ukierunkowane na pozyskiwanie danych i informacji, umożliwiających ścisłe dopasowanie aktywności oraz procesów do potrzeb i zainteresowań klientów. W praktyce sprowadza się to do automatyzacji powtarzalnych czynności takich jak: wysyłanie wiadomości e-mail, obsługa mediów społecznościowych, segmentacja użytkowników czy monitorowanie wizyt na witrynie internetowej.

Szybkość przetwarzania stale rosnącej ilości danych jest jednoznaczna ze znajomością swojego Klienta, co jest zdecydowanym krokiem na drodze do sukcesu. Ręczna obsługa nie jest w stanie sprostać wymogom docierania do właściwych użytkowników we właściwym czasie. Marketing automation jest dzisiaj niezbędnym elementem rozwoju biznesu.

Jakie korzyści niesie marketing automation?

Zastąpienie codziennej, żmudnej pracy oprogramowanymi procesami jest cechą charakterystyczną i siłą automatyzacji marketingu. Marketing automation przynosi ponadto wiele innych korzyści.

zalety automatyzacji marketingu

Wśród nich wyróżnić należy:

  • oszczędność czasu – odciążenie pracowników, lepsza organizacja ich pracy oraz prawidłowo skonfigurowane narzędzia, umożliwiające unikanie ludzkich błędów, przekładają się na wydajniejszą pracę;
  • obniżenie kosztów – ograniczenie ręcznie wykonywanych zadań zmniejsza konieczność angażowania pracowników, co pozwala na minimalizowanie ponoszonych kosztów;
  • tworzenie spersonalizowanej oferty – procesy automatyczne umożliwiają śledzenie zachowania użytkowników na stronie, dzięki czemu można poznać kim są nasi odbiorcy i jakie są ich potrzeby;
  • wzrost sprzedaży – umiejętna komunikacja prowadzi do uzyskania satysfakcji klienta, a to jest tożsame ze zwiększeniem sprzedaży;
  • typowanie zyskownych działań – dane uzyskane dzięki programom do automatyzacji marketingu pozwalają określić, które z podjętych działań są opłacalne i zapewniają zwrot z inwestycji.

Z czego składa się marketing automation?

Na skuteczność marketing automation wpływa umiejętne korzystanie z możliwości, jakie on oferuje.

elementy automatyzacji marketingu

Do wymaganych elementów zaliczyć należy:

  • central marketing database – cyfrowa kartoteka danych zawierająca informacje na temat klientów oraz ich zachowania w sieci;
  • engagement marketing engine – obszar zarządzania podejmowanymi procesami zautomatyzowanymi; 
  • analytics engine – środowisko pomiarów i analizy poprawności podjętych działań i wskazania procesów wymagających ulepszenia;
  • MarTech – zestaw narzędzi, współpracujących z systemem  marketing automation, pozwalający na optymalizację działań i prowadzenie kompleksowych kampanii marketingowych. 

Na czym polega i jak działa marketing automation?

Marketing automation polega na wykorzystywaniu specjalistycznych narzędzi do automatycznego zbierania i analizowania danych na temat klientów, w celu prowadzenia świadomych i skutecznych kampanii marketingowych.

Działania te polegają wstępnie na identyfikacji użytkowników na stronach internetowych i monitorowaniu ich zachowań. Na podstawie uzyskanych informacji dokonywana jest segmentacja klientów wg ich potrzeb i zainteresowań, co umożliwia przygotowanie spersonalizowanej komunikacji i oferty dopasowanej do docelowego odbiorcy.

3 narzędzia do automatyzacji marketingu

Wraz ze wzrostem zainteresowania narzędziami do automatyzacji marketingu, rynek stale oferuje kolejne rozwiązania, które można dopasować do potrzeb swoich działań i zespołów.

Oto 3 popularne narzędzia do marketing automation:

1. Sales Manago

narzedzie salesmanago

Sales Manago to system stworzony przez polską firmę, umożliwiający  m.in. profilowanie behawioralne, przetwarzanie danych w czasie rzeczywistym, analizę zaangażowania, personalizowane treści, ratowanie porzuconych koszyków, postowanie w mediach społecznościowych, zarządzanie programami lojalnościowymi czy kreowanie formularzy. Niewątpliwym atutem jest integracja z wieloma innymi platformami takimi jak: Google Analytics, Google Tag Manager, LiveChat, PrestaShop, Shoper czy Twitter.

2. HubSpot 

narzedzie hubspot

HubSpot to platforma udostępniona za darmo w podstawowym zakresie. Umożliwia automatyzację kampanii e-mailowych, tworzenie estetycznych wiadomości, precyzyjnie warunkowanie wysyłek, segmentację kontaktów, czy dostosowanie CTA do zachowań klienta. Siłą systemu jest prosty interfejs oraz ponad 200 wbudowanych integracji, umożliwiających przesył danych z innych aplikacji.

3. GetResponse 

narzedzie getresponse

GetResponse to działające od 1997 roku narzędzie umożliwiające tworzenie autoresponderów, targetowane listy subskrybentów, zarządzanie bazą subskrybentów, wysyłanie newsletterów, korzystanie z  gotowych cykli w określonych kampaniach i tworzenie relacji z odbiorcami. Umożliwia tworzenie automatycznych reguł, jak i indywidualnych profili kontaktów.

Autor