Strona internetowa może istnieć, ale nikt nie musi o tym wiedzieć. Sytuacja wygląda podobnie w przypadku wyszukiwarek – jeśli jej nie poinformujemy to część naszych starań zostanie pominięta. Aby tego uniknąć musimy utworzyć mapę witryny (z ang. sitemap). Poznaj jej wady i zalety. Dowiedz się na co uważać w kwestii tego rozwiązania oraz jak wygląda proces jej udostępniania.

Co to jest mapa witryny?

Mapa witryny (z ang. sitemap) to plik XML, który zawiera listę stron oraz informacje na temat plików i ich relacji na stronie internetowej. Pozwala np. stwierdzić jakie pliki audio oraz graficzne należą do poszczególnych podstron.

mapa witryny w praktyce

Dane w tym pliku wskazują na daty modyfikacji, istotność poszczególnych części strony, a także informację o tym jak często powinny być odwiedzane przez robota wyszukiwarki w poszukiwaniu nowych informacji.

Kiedy należy ją dodać?

O ile przy kilku podstronach np. małego bloga, strony wizytówki można się bez niej odbyć, o tyle w przypadku większych witryn i sklepów internetowych okazuje się niezbędna.

Mapa XML będzie konieczna jeśli:

  • strona jest złożona i zawiera kilka – kilkadziesiąt tysięcy podstron,
  • witryna jest stale rozbudowywana o nowe wpisy i linki wewnętrzne,
  • na stronę wchodzi duża liczba użytkowników samodzielnie zamieszczających multimedia,
  • strona ma oddzielną sekcję niedostępną z poziomu tradycyjnej wersji serwisu,
  • witryna jest niszowa i chcemy, aby Google w ogóle się o niej dowiedziało.

Jakie ma wady i zalety?

Rozwiązanie w postaci map witryn ma już swoje lata. Z technicznego punktu widzenia jest dość proste, co sprawia, że ma swoje mocny strony, ale też wady. 

Oto zalety mapy witryny:

  • możliwość szybkiego i automatycznego poinformowania o nowych podstronach,
  • możliwość ustalenia priorytetów i regularności odświeżenia wybranych części strony,
  • możliwość przekształcenia mapy XML na HTML, aby np. pracownicy firmy mogli zaznajomić się z obszerniejszą strukturą.
  • zaoszczędzony czas na próbie samodzielnej indeksacji przez linki zwrotne.

Mapa witryny ma też swoje wady:

  • powoduje ciągłe indeksowanie tych samych podstron, dlatego niektóre warto stąd wykluczyć (np. 404, o nas i z treścią, której nie potrzebują użytkownicy),
  • jest trudna do przeniesienia w przypadku migracji i zmiany serwera,
  • nie wskazuje na błędy w linkowaniu wewnętrznym, przez co łatwo je przeoczyć,
  • nie polepsza pozycji, ale zwiększa widoczność przez zwiększenie liczby podstron w wynikach organicznych.

Manualnie wygenerowana (in. statyczna site mapa) i wstawiona mapa witryny nie będzie uwzględniać aktualizacji w strukturze witryny. To znaczy, że kiedy dodamy nowy artykuł wyszukiwarka nie zostanie o tym fakcie poinformowana natychmiastowo, a tzw. spiderowi może zająć to dłuższą chwilę. Rozwiązaniem jest wykorzystywanie automatycznie wygenerowanych map witryn np. za pośrednictwem wtyczek do CMS. Zrobią to za nas m. in. Shoper, PrestaShop, Drupal i WordPress.

Różnice pomiędzy mapą witryny XML i HTML

Mapa witryny XML podobnie jak mapa HTML ma na celu usprawnienie poruszania się po stronie. Różnica polega na tym, że ta pierwsza służy jedynie robotom wyszukiwarek. Druga jest skierowana do użytkowników, którzy już znajdują się w witrynie.

W praktyce wygląda to tak:

  • mapa XML składa się ze znaczników i jest dokumentem w standardzie .xml,
  • mapa XML nie jest publicznie dostępna dla użytkowników, jej celem jest wspomaganie wyszukiwarki w zrozumieniu struktury strony,
  • mapa HTML składa się wyłącznie z linków, nie przyjmuje formy pliku, a jej celem jest jedynie poprawa nawigacji w obrębie witryny – ma na względzie UX – doświadczenie użytkownika,
  • mapa HTML jest widoczna w całej witrynie, najczęściej znajduje się w stopce i kieruje do najważniejszych podstron np. kontakt, strona domowa, oferta, blog, koszyk z zakupami.

Jak stworzyć mapę witryny?

Stworzenie mapy witryny może wiązać się z mniejszą lub większą liczbą trudności. Zależy to głównie od tego czy nasza strona jest statyczna, czy działa na jakimś silniku. CMS automatycznie wygeneruje mapę witryny, którą będziemy mogli wykorzystać w dowolny sposób. Jeśli jednak nie korzystamy z takiego rozwiązania to niezbędna będzie pomoc programisty, który zautomatyzuje jej aktualizacje. Przy odpowiednich umiejętnościach można też samodzielnie napisać (lub pobrać z internetu) skrypt (np. Google Sitemap Generator, Enarion phpSitemapsNG), który regularnie będzie odświeżał mapę witryny.

sitemap - screaming frog seo spider

Oto, jak wygenerować statyczną mapę witryny:

  1. Pobierz darmową wersję Screaming Frog, włącz program i dodaj do niego adres swojej witryny.
  2. Z górnej belki wybierz pozycję „Sitemaps” -> „XML Sitemap”.
  3. Wybierz strony i inne treści, które powinny znaleźć się w utworzonej mapie.
  4. Zapisz mapę na dysku, zamieść ją na swoim serwerze, skopiuj jej adres i wejdź do usługi Google Search Console (adres poniżej).

Oto, jak wygenerować automatycznie mapę witryny WordPress:

  1. Z poziomu panelu administracyjnego zainstaluj wtyczkę Yoast SEO.
  2. Po lewej stronie przejdź do zakładki SEO -> General -> Features.
  3. Przewiń widoczną stronę do miejsca, w którym znajduje się nagłówek „XML Sitemaps”, a następnie kliknij odpowiadający mu przycisk „On”.
  4. Kliknij przycisk „See the XML sitemap”, skopiuj adres do notatnika na później i przejdź do następnego kroku.

Przesyłanie siteamap do Google

Aby mapa witryny przyniosła efekt należy dodać ją do Google Search Console (GSC). To narzędzie, które służy do analizowania statusu strony pod względem wyników organicznych. Poza analityką wykorzystywane jest właściwie do jednego celu – przyspieszenia indeksacji witryny.

sitemap - google search console

Oto, jak przesłać mapę do Google Search Console:

  1. Wejdź na search.google.com/search-console/about i kliknij przycisk „Rozpocznij”.
  2. Jeśli strona nie znajduje się jeszcze w narzędziu to dodaj adres domeny po lewej stronie.
  3. Po zweryfikowaniu strony w panelu GSC otwórz menu hamburger i przejdź do „Mapy witryn”. Wklej adres przed chwilą utworzonej mapy witryny.
  4. Kliknij przycisk „Prześlij”.
  5. Gotowe! Teraz wszystkie podstrony z witryny mają większą szansę na pozyskanie widoczności w wyszukiwarce.
Autor