Dobrze rozplanowany budżet marketingowy to jedno z najważniejszych zadań stojących przed każdym współczesnym przedsiębiorstwem.

Narzędzia, które oddaje do naszej dyspozycji Internet pozwalają nam tworzyć kampanie reklamowe o niespotykanej dotąd skuteczności. Warto jednak przy ich stosowaniu zwrócić uwagę na kilka istotnych szczegółów, które umożliwią nam tworzenie kampanii przynoszących realne konwersje i tworzenie pozytywnego wizerunku naszej marki.

Jeśli właściwie opracujemy swój budżet na marketing, będziemy mogli trafiać dokładnie do tych odbiorców, na których nam najbardziej zależy przy najniższych możliwych kosztach poszczególnych kampanii.

Dlaczego warto zaplanować budżet marketingowy?

Jeszcze kilka lat temu opracowując plan działania marketingowego byliśmy zmuszeni kierować nasze komunikaty do ogółu odbiorców. Nawet działając z bardzo mocno sprecyzowanej niszy, mieliśmy niewielkie możliwości w zakresie doboru odbiorców naszego przekazu.

dlaczego warto zaplanowac budzet na marketing

Dzisiaj, dzięki mediom społecznościowym i wbudowanym w nich mechanizmom badania predyspozycji rynkowych, jesteśmy w stanie niskim kosztem trafiać do konkretnej grupy docelowej. Grupy potencjalnie zainteresowanej skorzystaniem z naszej usługi.

Oto, dlaczego warto zaplanować z wyprzedzeniem budżet marketingowy:

  • Dobrze rozplanowana strategia marketingowa pozwala nam na stopniowe zwiększanie wyników sprzedażowych przy minimalizacji kosztów reklamy. Dzięki niej jesteśmy w stanie zaprezentować swój produkt lub usługę dokładnie temu gronu odbiorców, na których nam najbardziej zależy.
  • Ściśle określony budżet na marketing pozwoli nam na odpowiedni podział poszczególnych jego części na konkretne segmenty działań reklamowych. Dzięki temu będziemy w stanie uruchamiać raz przygotowane kampanie niemalże automatycznie, bez poświęcania dodatkowego czasu na bieżące planowanie ich budżetu (oczywiście, o ile ich pierwowzór przyniesie oczekiwany skutek).
  • Dzięki precyzyjnemu określeniu naszych możliwości w zakresie budżetu, będziemy mogli dobrać te formy marketingu, które będą dla nas najbardziej efektywne. Reklamy w social media ze względu na możliwość ścisłego określenia grupy odbiorców działają znacznie skuteczniej nawet przy niskich nakładach finansowych niż choćby okienka pop-up o zasięgu globalnym, wymagające znacznie większego wkładu początkowego z naszej strony.

4 porady, gdy planujesz budżet na marketing

Dobre rozplanowany budżet marketingowy zawiera w sobie nie tylko opis działań rynkowych, ale przede wszystkim przemyślaną, opartą na psychologicznej analizie obrazu Twojego odbiorcy wizję docelowego efektu Twojej reklamy.

Zanim przystąpisz do jego sporządzania, sprawdź, co jak do tej pory działało w Twojej branży, a czego lepiej unikać. I przede wszystkim zastanów się, jakiej formie reklamy sam byś był w stanie ulec na miejscu Twojego odbiorcy.

Dzięki temu będziesz mógł się wyróżnić spośród konkurencji, proponując autentyczny i świeży przekaz, trafiający w potrzeby Twoich odbiorców.

Oto 4 porady przed rozpoczęciem planowania:

1. Zdecyduj, czy działania offline są potrzebne

Planując swój budżet powinieneś się zastanowić, na jakim rodzaju marketingu zależy Ci najbardziej. Faktem jest, że cała nasza rzeczywistość stopniowo coraz bardziej przenosi się od świata online.

budzet na marketing - dzialania offline

Działania marketingowe w prawdziwym świecie są niewspółmiernie droższe i mniej efektywne od ich internetowych odpowiedników i powinny w Twojej strategii stanowić absolutną ostateczność.

2. Nie opieraj się na jednej formie

Koniecznie rozplanuj podział poszczególnych działań ze względu na ich podejście do odbiorcy. Bardzo ostrożnie podchodź do agresywnych form reklamy, takich jak wideoklipy wyświetlane w materiałach w serwisie YouTube i nigdy nie poświęcaj na nie większej części swojego budżetu.

budzet na marketing - forma reklamy

Dlaczego? Nie chcesz przecież, żeby Twoja marka kojarzyła się klientowi tylko z irytującym klipem, przeszkadzającym mu w oglądaniu interesujących go materiałów w internecie.

3. Pamiętaj o budowie autorytetu marku

Skoncentruj się na tych działaniach, które nie tylko dadzą Ci rozgłos, ale przede wszystkim będą stanowiły dla Twojego odbiorcy realną wartość. Oprócz promowania samego produktu czy usługi działaj też na korzyść stającej za nimi marki, przedstawiając ją jako profesjonalną i liczącą się z potrzebami odbiorców firmę. W skrócie: buduj autorytet!

budzet na marketing - autorytet marki

Pamiętaj, że samo zdobycie rozgłosu czy nawet ruchu na Twojej stronie internetowej może w żaden sposób nie przełożyć się na konwersję, jeśli nie zdobędziesz zaufania swojego odbiorcy.

Zainwestuj zatem w odpowiednią bazę wiedzy i materiałów, które będziesz udostępniał swoim odwiedzającym bezpłatnie w celu wywołania pozytywnych skojarzeń z Twoją usługą. Dając swoim klientom wartość jeszcze przed zawarciem właściwej transakcji stawiasz siebie na wygranej pozycji względem znacznej większości Twoich konkurentów, którzy tego nie robią.

4. Stosuj proporcję Levinsona

Doceniaj przede wszystkim tych klientów, którzy już zdecydowali się na zakup któregoś z Twoich towarów i usług. W tym celu weź pod uwagę tzw. proporcję Levinsona.

Według jednego z czołowych specjalistów marketingowych, Conrada Levinsona, powinieneś poświęcić na kontakt ze swoimi aktualnymi klientami aż 60% całkowitego budżetu marketingowego!

budzet na marketing - proporcja levinsona

30% wydatków powinna stanowić reklama sprofilowana względem konkretnego profilu potencjalnego klienta, natomiast 10% marketing uniwersalny, trafiający do szerokiego grona odbiorców. Taki podział budżetu pozwoli Ci na dokonywanie inwestycji dokładnie w ten sektor Twoich odbiorców, który ma szansę generować największe zyski.

Poszczególne proporcje warto modyfikować w oparciu o dane analityczne Twoich kampanii, jednak dotychczasowe doświadczenia niezliczonych przedsiębiorców wskazują na to, że przedstawiony model odnosi w przeważającej większości przypadków bardzo pozytywny rezultat.

Autor