Korzystając z różnego rodzaju stron internetowych stosunkowo często można zgubić się wyszukując adekwatne do swoich potrzeb informacje, kategorie zakupów czy też katalogi przedstawiające ofertę wybranych firm. Niejednokrotnie sprawia to, że wybrana osoba odczuwa frustrację ze względu na brak możliwości odnalezienia w prosty i szybki sposób tego czego się akurat potrzebuje.

Najlepszym rozwiązaniem może okazać się tzw. breadcrumbs czyli „nawigacja okruszkowa”, dzięki której łatwo i szybko można zorientować się w jaki sposób poruszać się po stronie internetowej.

Co to breadcrumbs?

Breadcrumbs (inaczej nawigacja okruszkowa) to metoda stosowana przez właścicieli stron internetowych, dzięki której użytkownik bez problemu odnaleźć się (wskazać swoją lokalizację) na wybranej stronie internetowej.

breadcrumbs - co to

Innymi słowy jest to metoda, która polega na wstawieniu i bezpośrednim pokazaniu użytkownikowi wybranej ścieżki, jaką przebyłby znaleźć się w odpowiedniej kategorii na stronie internetowej. Wielu specjalistów ds. SEO porównuje tą metodę do przeglądania folderów w systemie operacyjnym na swoim komputerze.

W jakich sytuacjach nawigacja okruszkowa jest pomocna?

Strategia breadcrumbs sama w sobie jest niezwykle pomocna przede wszystkim w szybkim i bezpiecznym wyszukiwaniu lub w powrocie do produktu, usługi lub informacji, które dany użytkownik przeglądał wcześniej. Sama specyfika nawigacji okruszkowej przedstawia się w formie odnośników ułożonych chronologiczne tj. zgodnie z podziałem hierarchicznym podstron i kategorii. Dzięki temu z informacji ogólnych umieszczonych na głównej stronie można bardzo szybko przejść do artykułu lub produktu, gdzie widoczne są wszelkie szczegóły.

Dlaczego warto dodać breadcrumbs na stronie?

Sama strategia nawigacji okruszkowej zakłada, że do największej grupy odbiorców zaliczają się właściciele serwisów e-commerce, gdzie na stronach internetowych znajduje się duża liczba podstron i kategorii. Wówczas bez wsparcia jakim jest breadcrumbs odnalezienie wybranej strony internetowej przez użytkownika lub potencjalnego klienta byłoby niezwykle uciążliwe.

dlaczego warto dodac breadcrumbs

Ten powód stanowi główny czynnik motywujący właścicieli stron internetowych do skorzystania z nawigacji okruszkowej.

Na czym polega wysoka skuteczność oraz użyteczność nawigacji okruszkowej?

Mając własną stronę internetową lub będąc właścicielem serwisu e-commerce zdecydowanie warto zainteresować się formą wsparcia jaką jest nawigacja okruszkowa. Oprócz podstawowego czynnika motywującego – jakim jest ułatwienie użytkownik odnalezienia oraz poruszania się po wybranej stronie internetowej – istnieją inne powody, dla których warto zainteresować się tą metodą.

Oto, dlaczego warto dodać breadcrumbs:

  • Rozpoznawanie podstron oraz kategorii w odpowiedni sposób – dzięki chronologicznemu ustawieniu linku prowadzącego bezpośrednio do wybranej strony internetowej można w łatwy sposób znaleźć się dokładnie w miejscu, którego się szuka. Dzięki temu użytkownik wybranej strony internetowej nie musi przeszukiwać wszystkich powiązanych kategorii a jedynie kliknąć w wybrany link;
  • Większy wpływ na optymalizację strony pod kątem SEO – dzięki zastosowaniu nawigacji okruszkowej można w widoczny sposób dokładnie zdefiniować swoją stronę internetową tj. stworzyć dokładnie taką nazwę strony oraz dodać tak odpowiednio dobrany link, by bezpośrednio trafiał do jak największego grona odbiorców;
  • Zwiększenie grona użytkowników odwiedzających stronę internetową – wraz z optymalizacją strony oraz dokładnym przedstawieniem tego co potrzebują użytkownicy strony internetowej można w prosty i szybki sposób zwiększyć bazę nowych osób (i tym samym potencjalnych klientów), którzy odwiedzają wybraną stronę. Jest to zatem relatywnie tani i prosty sposób na zwiększenie ruchu na stronie, który finalnie może przełożyć się na zwiększone zyski czy też „klikalność” wybranych produktów oraz artykułów.
  • Ulepszenie strony pod kątem jej przejrzystości – dodatkowym atutem breadcrumbs jest to, iż strona przy ich użyciu jest bardziej czytelna i przejrzysta. Dzięki jednemu kliknięciu można przenieść się dokładnie na stronę, gdzie użytkownik chce wyszukać odpowiednich dla siebie informacji co jest korzystne dla obu stron.

Dzięki wyżej przedstawionym argumentom można mieć pewność, że nawigacja okruszkowa jest jednym z najlepszych rozwiązań dla właścicieli serwisów e-commerce.

Nawigacja okruszkowa a SEO – co to ma ze sobą wspólnego?

Wbrew obiegowej opinii nawigacja okruszkowa nie wspiera jedynie użytkowników stron internetowych. Jest to również znaczące ułatwienie pod kątem SEO ze względu na możliwość jeszcze bardziej dokładnego pozycjonowania strony internetowej. Dotyczy to zwłaszcza stron gdzie codzienne występuje natężony ruch, jest duża liczba użytkowników oraz duża liczba podstron i kategorii.

nawigacja okruszkowa seo

Nawigacja okruszkowa pod kątem SEO wzmacnia działanie tzw. linkowania wewnętrznego, które ma na celu przeniesienie użytkownika bezpośrednio na wybraną kategorię lub podstronę w serwisie internetowym. Dodatkowo odpowiednio zaadaptowany breadcrumbs pozwoli na dokładniejsze przedstawienie strony w wynikach wyszukiwania co tylko może zwiększyć liczbę osób odwiedzających wybrany serwis.

Podsumowanie

Pod kątem wyżej przedstawionych informacji można śmiało stwierdzić, że breadcrumbs czyli nawigacja okruszkowa jest jak najbardziej odpowiednim rozwiązaniem zarówno ze strony użytkowników jak i właścicieli serwisów e-commerce. Dzięki możliwości ustawienia linków w wyszukiwarce Google można w prosty i szybki sposób bezpośrednio przenieść się do wybranej kategorii na stronie.

Co więcej sama nawigacja okruszkowa wzmacnia wybrany serwis e-commerce pod kątem SEO głównie dzięki linkowaniu wewnętrznemu, które jeszcze bardziej ułatwia dotarcie do szerszego grona nowych odbiorców i tym samym potencjalnych klientów.

Autor